Wasmachine draait niet

Onze Bosch wasmachine draait niet meer en gaf heel kort een storingscode E61/E80 aan. Na heel wat zoek en puzzelwerk lijkt het in de richting de wijzen van de deurschakeling. (schijnt ook een regelmatig voorkomend probleem te zijn bij dit type)

Nu heb ik het driepolige deurrelais los gehaald. Ik wil, voordat ik een nieuwe aanschaf, eerst testen of het deurrelais wel naar behoren schakelt en het probleem hier in zit. De wasmachine sluit namelijk prima bij een programma maar ontgrendeld niet meer. Wellicht "denkt" het apparaat dat de deur nog niet gesloten is en draait daardoor de trommel niet meer. Ik wil dus enerzijds het relais op werking testen en anderzijds, als dit het probleem is, tijdelijk de kabel doorverbinden zodat we nog kunnen wassen tot het nieuwe onderdeel er is.

Relais heeft een driepolige stekker gecijferd 1 2 3. Kabels zijn allen grijs dus ik zie zo niet was aarde, nul en fase is. Zijn deze standaard opgebouwd zodat ik een poging kan wagen om het kort te sluiten?

(gaat om type Bosch WAS28444NL/45)

mel

Golden Member

Meestal staat op een deurslot geprint wat wat is(goed kijken).Het is een combinatie van schakelaar en verwarmingselement, welke de vergrendeling vormt.Slechts als dat element is afgekoeld, gaat de deur pas open.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoe stopt de machine na het afwerken van het programma ?
Staat de resterende tijd op 0 of op 1 ?

Jan

Hij draait het programma feitelijk niet natuurlijk. De trommel draait niet dus ik laat hem geen 1.5 uur water afpompen en bijvullen als er niets gebeurt. De tijd telt wel netjes af overigens. Nooit gewacht op einde programma (waarin 56L water rond gaat).

Ik heb hier een foto bij staan van het relais/sluitmechanisme. Staat geen aanduiding bij voor zover ik kan zien/herkennen.

https://photos.app.goo.gl/EmXa76XR5EutipuU8

Is het wel mogelijk wat ik voor ogen had? De stekker doorverbinden zodat hij toch kan draaien (mits het aan dit relais ligt)

Edit: Volgens mij zijn dus 1+2 de schakeling dus deze heb ik doorverbonden. Machine begint wel met pompen maar de E61 storing komt prominent in beeld en blijft daar ook.

[Bericht gewijzigd door Pim74 op donderdag 6 januari 2022 13:57:45 (13%)

Als de deur niet vergrendeld maar het ding wel water pakt is je slot in ieder geval in orde lijkt me. Heb je de koolborstels al eens gecontroleerd van de motor?

Dat dacht ik dus ook.
Motor heeft overigens geen koolborstels.

Probeer de noodontgrendeling eens te bedienen en laat het water via de pomp eruit lopen. Foutmelding 80 is volgens coolblue 'iets' met afvoer. E61 iets met sluiten van de deur...

Niet draaien trommel?? deurvergrendeling werkt echt wel tijdens starten programma?? Pompfilter leeg??

Pompen doet hij ook prima. Filter helemaal gecontroleerd, schoon & leeg.
Pomp motor is vorig jaar al vervangen.

Om het deur relais uit te sluiten zojuist een nieuw relais geïnstalleerd. Geen verandering van het probleem. Programma start gewoon, begint ook met afpompen, tijdsklok loopt terug. Trommel blijft stil staan.

Noodontgrendeling werkt prima. Deurrelais dus ook.

Dus opsommend:
-Deurrelais probleem is uitgesloten (nieuw relais lost het probleem namelijk niet op)
-Pomp is het probleem ook niet. Pomp werkt naar behoren, water kan hij ook toevoegen en vervolgens afpompen.
-Print is bekeken en geen afwijkingen of doorgebrande plekken op geconstateerd.
-Geeft geen enkele storingscode aan (op die ene keer na.. inmiddels een keer of 30 uit en aan gehad, programma's getest etc etc)

(fotomap is overigens geüpdate, evenals detail foto's van de voor en achetrzijde van de vermogensprint)_

Is het een inductie motor of een koolborstel motor?? Vreemd, want Bosch geeft meestal een alarm op niet draaien motor..

Voor verder specificaties./ Het betreft de Bosch WAS28444NL/45
Het is gewoon een koolborstelloze motor (de moderne versie).

Ik vind het ook vreemd dat ik geen enkele storing krijg. Wellicht dan toch de printplaat?

Ik hoop dat de snaar tussen motor en trommel er nog op ligt?

Heb je de stekkers op de motor gecontroleerd en de kabelboom tussen motor en besturing gecontroleerd?

Als je een koolborstelloze motor heb dan is met zekerheid de inverter defect. print onderin..Komt erg veel voor bij BSH

ook een oorzaak, ook de pomp te vervuild geweest en draait in water met centrifuge.

Kabels, stekkers en snaar gecontroleerd. Allemaal top in orde en zoals het hoort.

@smd: Met zekerheid de inverter defect. Dat is nogal stellig. Zou mooi zijn.
En met een defecte inverter zie ik geen storing op het display? Kan hij gewoon water toevoegen en afpompen?

De inverter zit rechts onderin (vanuit de achterzijde bezien).
En kan ik iets aan de print zien waardoor ik kan determineren dat die kapot is?

[Bericht gewijzigd door Pim74 op dinsdag 11 januari 2022 08:02:37 (14%)

jazeekers, zowizo visueel kijken of er geen brandsporen op de print zitten, meet uitgangen van driver IC naar je motor toe of die wel identiek zijn, meetweerstanden (groene SMD type) niet ontploft zijn..

Ik heb de inverter print inmiddels gedemonteerd en de foto's in de map gedeeld. Kan iemand iets afwijkends vinden op deze print?

Voor mij zijn er geen duidelijk afwijkingen. Het enige wat me op viel is dat de twee contactpunten waar de aarde op zat een stuk donkerder zijn. Maar die zitten er dan ook al 8 jaar op.

Hoor het graag weer

Allereerst echt Hulde aan @smd. Het was na doormeten inderdaad een onderdeel op de inverterprint. Het bleek een kapotte trafo.
Nu zit ik even te overwegen of ik deze zelf kan/ga vervangen of dat het toch een nieuwe machine wordt. Een nieuwe print is veel te duur gezien de kosten.

Maar dan is het dus ook het risico afwegen of er niets anders op die print defect is behalve de trafo.

dat is geen trafo maar een spoel. Maak eens een foto van de module wellicht heb ik er nog 1 en kan ik gelijk je wat tips hierover geven

@smd
Zit er geen beveiliging op die printen als je de machine te vol laadt?
Typisch voor frequentiegestuurde machines het defect gaan van de print.

Op 12 januari 2022 18:34:26 schreef smd:
dat is geen trafo maar een spoel. Maak eens een foto van de module wellicht heb ik er nog 1 en kan ik gelijk je wat tips hierover geven

Dat zou super zijn. Ik heb twee foto's van de spoel aan de map toegevoegd. Ben heel benieuwd.

Op de motorprint zit een beruchte LNK304DG. Heb je spanning over C1603? Vermoedelijk 12V aan het relais te zien.

Rdonne vult het al aan, de LNK is berucht.. meet IDD of je 300V er is en daarnaast de 12V/3,3V

Op 12 januari 2022 18:34:26 schreef smd: wellicht heb ik er nog 1 en kan ik gelijk je wat tips hierover geven

Had je er toevallig nog een liggen?

Ik ga morgen nog even meten.