Dubbelzijband modulator met de 4066 bi-directionale schakelaar

harry64

Golden Member

Op 30 december 2021 21:12:08 schreef Frederick E. Terman:
Dus het gaat tóch om een stereocoder? In de vraag had je het over DSB op HF, ik dacht dat dat serieus was.

Tegenwoordig (de laatste tien jaar ofzo) kun je met voordeel het complete MPX-signaal, met geproceste audio en al, uit je pc halen.
Er zijn genoeg 192 kHz-geluidskaarten die daarvoor goed genoeg zijn.
Kijk eens naar bijv. 'Stereotool'-software.

Waar je wel ff de nodige aandacht aan moet geven is de matching tussen je geluidskaart-uitgang en het spul wat in je zender tussen dat en je varicaps hangt. Vooral het RDS-signaaldeel is daar gevoelig voor. Mijn 'Vrije Vogel' deed in eerste instantie een beetje moeilijk daarover. In combi met dat m'n geluidskaart het niet zo tof vond dat de twee uitgangen samengevoegd werden.

Op 30 december 2021 21:12:08 schreef Frederick E. Terman:
Dus het gaat tóch om een stereocoder? In de vraag had je het over DSB op HF, ik dacht dat dat serieus was.

Tegenwoordig (de laatste tien jaar ofzo) kun je met voordeel het complete MPX-signaal, met geproceste audio en al, uit je pc halen.
Er zijn genoeg 192 kHz-geluidskaarten die daarvoor goed genoeg zijn.
Kijk eens naar bijv. 'Stereotool'-software.
)

Frederick E. Terman, ik ben eigenlijk in twee dingen geïnteresseerd en dat is de bi directionele schakelaar als mengtrap, ook als mengtap met onderdrukte draaggolf (als dubbelzijband modulator).
Die interesse is eigenlijk ontstaan toen ik zag hoe het 38kHz dubbelzijband signaal wordt gemaakt in een modulator.
En op de tweede plaats een stereocoder met de bi directionele schakelaar, die zelf makkelijk is om te maken.

Bedankt voor de tip van die stereotool software, wellicht is dat de beste optie welke ik heb om een professioneel stereo signaal te genereren.

Henk en anderen; in plaats van de BA1404 kan ook de NJM2035 gebruikt worden, dat is bijna hetzelfde ic, alleen dan zonder FM oscillator er in, want die gebruik ik toch niet.
En wat ik wel als oscillator gebruik is eigen ontwerp en een stuk stabieler als wat er in dat ic zit.

Maar wat erg jammer is, is dat dit ook weer een obsolete ic is, niet geschikt voor een nieuw ontwerp.
In de datasheet wordt aangeraden om een LC parallelkring te gebruiken voor het 19kHz filter.
Dat is L2(20mH) en 4700pF parallel, dit verander ik naar 47mH en 1500pF, omdat dat standaard waarden zijn.

Het 57kHz laagdoorlaatfilter is een Bessel type, kan ik daar ook een Butherworth voor gebruiken?

De sperkring L1(5mH) en 390pF resoneert op 114kHz (2maal 57kHz).
Een 7 pole Butherworth filter ziet er dan zo uit, voor een ontwerp impedantie van 1820 ohm:

Over de middelste spoel van 10mH worden twee condensators parallel gezet van ieder 100pF.
Voor de eerste en de derde spoel gebruik ik 6,8mH ipv. 6,3mH.

De uitgang van dat filter gaat naar een niet-inverterende opamp versterker schakeling, met een versterking van éénmaal.
Op de inverterende ingang wordt de 19kHz sinustoon uit de parallekring gezet.
En dan zou het schema een stukje beter moeten zijn, als dat wat in de datasheet staat, mits de fase verhoudingen goed zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

In mijn optiek maakt het niet uit of je hoogfrequent dan wel laagfrequent een voorstelling van het Heterodyne proces maakt.
De bi directionele schakelaar kan op verschillende manieren gebruikt worden,
als frequentie mixer zal er altijd een niet lineair element gebruikt moeten worden.

De schakel modulator is vergelijkbaar met de kwadratische modulator.
Het enige verschil is dat bij de kwadratische modulator de diode in een niet-lineaire modus wordt bedreven,
terwijl in de schakel modulator de diode als een ideale schakelaar moet werken.
Dus de AAN en UIT-actie van de diode wordt bestuurd door het draaggolfsignaal D(t).
De schakel-modulator of de 'square-law' modulator kan worden gebruikt voor het genereren van amplitudemodulatie (AM/DSB),
terwijl de 'ring-modulator' of de gebalanceerde modulator kan worden gebruikt om dubbelzijband met onderdrukte draaggolf (DSB-SC) te genereren .

De stereotool is een redelijke software pakket maar buiten de opmerking van @harry64 is de prijs rond de 300 Euro ;(
Dat I.C. van J.R.C. is er al lang niet meer en stelt niets voor is voor een beetje kwaliteit niet bruikbaar,
dan is de BA1404 tig keer beter !
Je kunt ook moduleren met een Op Amp in de vorm van de LF398 dit is een sample en hold kost 2,50 Euro hier mee kan je misschien gelijk het 57 kHz filter maken...

Voor het filter lijkt mij prima het liefste potkernen gebruiken die smoorspoeltjes zijn niet bruikbaar,
dat zijn van die hoge waarden weerstandjes met een zwik draad er op !
Misschien eenvoudiger om een actief filter te maken, tevens voor de piloottoon een bandfilter.
Door de filters iets te tunen kan je de fase mooi regelen i.v.m. de kanaalscheiding :D
Voorbeeld actieve versie

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een laagdoorlaatfilter na een schakelende mixer (verschilsignaal maal 38 kHz blokgolf) moet vooral een constante groepslooptijd hebben.
De frequentieafhankelijke doorlaat is ook belangrijk, maar kan door afregeling van de matrix (de opteller aan het eind, waar monosignaal, stereo verschilsignaal, piloottoon 19 kHz en eventueel 57 kHz RDS signaal in de juiste verhoudingen worden gesommeerd) correct worden ingesteld voor audio frequenties van 400 Hz tot 2,5 kHz. Correct betekent hier: maximale kanaalscheiding.

De opmerking van wvogel57 (correctie van de versterkingsfactor 4/PI in de blokgolf aan de uitgang van de schakelende vermenigvuldiger) of, zoals al genoemd, een beetje overspraak forceren is ook belangrijk.

Ha Brightnoise,

Dat kan je oplossen met een allpass filter fase correctie.
In mijn coder werk ik op een geheel andere wijze, de 38 kHz is een geschakelde balans modulator met voldoende draaggolf onderdrukking.
Het gaat om de oneven harmonische die er uit komen 114 kHz 190 kHz enz.. de harmonische van 190 kHz en hoger haal ik weg met een laagdoorlaat,
filter net voor de uitgang de Fc is 150 kHz dit beïnvloed de signalen tot 53 kHz niet......
Het ongewenste signaal op 114 kHz haal ik weg door 114 kHz uit de klok in tegenfase er bij te koppelen -70 dB :D
Bij de piloottoon doe ik dit ook ik bied de 19 kHz blok maar ook 3 x 19 kHz en 5 x 19 kHz aan de integrator ingang aan !
Voor de 7e harmonische 133 kHz heb ik een sper die doet op de fase van de piloottoon niets op deze manier omzeil ik,
de fase beïnvloeding van de nodige filters >:)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Volgens mij is er geen signaal op 114 kHz. Er zijn alleen zijbanden t.g.v. de modulatie rond 114 kHz en de andere oneven harmonischen van 38 kHz.

Maar voor de harmonischen van de 19 kHz blokgolf werkt dit prima. Mooie oplossing.

Ha Brightnoise,

De 3e harmonische van 38 kHz = 114 kHz en de 5e is 190 kHz die laatste is geen punt met mijn 150 kHz laagdoorlaatfilter.

PS: kleine aanvulling i.v.m. het vroege tijdstip in de nacht :z
Ik begrijp je vraag en je heb helemaal gelijk als je stelt dat het om de modulatie ( zijbanden ) gaat !
Tja en dat heb ik dus opgelost....
Het betreft hier een coder van zeg 35 jaar geleden maar niet voor de amateur !
Ik denk in Nederland / België / Duitsland zo'n 300 stuks.
De coder die ik verledenjaar heb ontwikkeld is iets moderner daar zit geen spoel meer in :P

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 4 januari 2022 10:55:32 (56%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk en Brightnoise,

zo kijk eens een compleet laagdoorlaat filter, daar ben ik heel blij mee. Ik heb het schema direct opgeslagen en ik zal dit gaan gebruiken voor mijn coder. De opamp die je voorstelde LF398 is inderdaad een idee, alleen weet ik niet direct hoe ik het moet gaan schakelen.
Voorlopig hou ik het even bij de NJM2035 welke ik in mijn vorige post ook beschreef. Op die schakelende mpx uitgang komt dus het filter van Henk.

Voor het 19kHz signaal, stelde je voor een bandpass filter, hiervan heb ik twee ontwerpjes gemaakt, de eerste is een Gaussian 6dB bandpass filter:

En het tweede ontwerp is een Chebyshev bandpass filter:

Welke van de twee kan ik het beste gebruiken?
Het lijkt mij dat het Gaussian filter steiler is in de afval karakteristiek als het Chebyshev filter.
De bandbreedte is 100Hz in de stopband op 38kHz hebben ze beide een idioot sterke demping van 120dB.

Achter of na het Chebyshev filter van Henk zou ik de fase zo moeten regelen dat er maximale kanaalscheiding is, maar hoe moet ik dat doen?
Met een RC filter een serie L en shunt C, of een allpass filter zoals Henk voorstelde, maar hoe moet ik dat ontwerpen?
Vervolgens tel ik alle signalen van mpx en piloottoon bij elkaar op in een inverterende opamp, lijkt mij en dat zou het dan moeten worden.

Een laagdoorlaatfilter na een schakelende mixer (verschilsignaal maal 38 kHz blokgolf) moet vooral een constante groepslooptijd hebben.

Groepslooptijd wat betekend dat, is dat de vertraging van een signaal?

Ik denk dat we steeds een stapje verder komen met het ontwerp.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Toevallig even achter de computer, die NJM2035 kan je daar dan nog wel aankomen ?
Het is absoluut geen bijzonder I.C. maar de keuze is aan jou, jou eerste voorstel om een schakelende balans modulator toe te passen is prima.

Je kunt dit met de HEF4066 doen die is al wat ouder qua design de Ron is wat aan de hoge kant,
dat betekend met een hoge weerstand afsluiten maar ook de ontkoppeling is minder dan de moderne broertjes.....
Maar je kunt ook een B.J.T. / F.E.T. transistor gebruiken N.P.N. in het ene kanaal en P.N.P. in het andere kanaal,
dan kan je met een klok polariteit volstaan !

Ik zal vanmiddag / vanavond een allpass filter tekenen.
Deze laat alle frequenties door maar beïnvloed de fase !
Het is altijd beter om dit soort complexe systemen te vermijden, maar soms lukt het gewoon niet.
Let wel op de kwaliteit van de spoelen ik gebruik hier potkernen voor van bijvoorbeeld Siemens, maar je kunt ook filters ontwerpen zonder spoelen.
Ik zal ook een voorbeeld maken van de schakel balansmodulator met de LF398 dit is een sample en hold tevens een 19 kHz actieve bandfilter....

Zoals @Brightnoise al aangeeft de fase is heel belangrijk je kunt uitrekenen welke fase en amplitude onbalans,
toelaatbaar is om een zeker kanaalscheiding te bereiken !
De groepenlooptijd is inderdaad de vertraging maar dan uitgedrukt als de niet gelijkheid tussen de frequenties onderling.
Je kunt je voorstellen dat wanneer je een groep van frequenties door een systeem stuurt het wenselijk is dat,
de complete groep op het zelfde tijdstip aankomt :P
Denk hier bij aan de analoge T.V. signalen de helderheid en kleuren informatie !
Ik meet dit met de LFM2 van Rohde & Schwarz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 januari 2022 10:48:26 schreef Martin V:

[...]
Groepslooptijd wat betekend dat, is dat de vertraging van een signaal?

.

eenvoudig geschreven.. alle frequenties die door het filter gaan doen er bij een uniforme groepslooptijd even lang voor om door het filter te gaan.

er bestaan allerlei samengenstelde pulsen (die bevatten oa de laagste frequentie en de hoogste frequentie die door het filter moeten) en ze zitten zodanig verweven dat er een duidelijke vervorming in de figuur ontstaat als de groepslooptijd slecht is. voor KTV was de 20T puls een gekende.

Andere manier is naar de faze input versus output kijken met de scoop in X-Y mode. als de looptijd dezelfde blijft, dan neemt de fazeverschuiving lineair toe met de frequentie die door het filter gaat. (doordenkertje :-)

Op 4 januari 2022 11:18:36 schreef electron920:

Je kunt dit met de HEF4066 doen die is al wat ouder qua design de Ron is wat aan de hoge kant,
dat betekend met een hoge weerstand afsluiten maar ook de ontkoppeling is minder dan de moderne broertjes.....
Maar je kunt ook een B.J.T. / F.E.T. transistor gebruiken N.P.N. in het ene kanaal en P.N.P. in het andere kanaal,
dan kan je met een klok polariteit volstaan !

zelfs stokoude transistoren doen het evengoed als de 4066

vraagje aan TS: waarom wil je een stereo encoder bouwen?

Op 3 januari 2022 21:15:48 schreef Brightnoise:

De opmerking van wvogel57 (correctie van de versterkingsfactor 4/PI in de blokgolf aan de uitgang van de schakelende vermenigvuldiger) of, zoals al genoemd, een beetje overspraak forceren is ook belangrijk.

wacht even, als de blokgolf door het filteren terug een sinus is geworden, dan is de 4/PI overschoot toch ook weg? bij de schakelende encoder, allereerste schema van dit topic.

harry64

Golden Member

Op 3 januari 2022 17:35:02 schreef electron920:

De stereotool is een redelijke software pakket maar buiten de opmerking van @harry64 is de prijs rond de 300 Euro ;(

Groet,
Henk.

Hoi Henk.

Die 300 euro is alleen als je de licenties daarvoor aanschaft om van de meldingen en biepjes af te komen die aangeven dat er geen licentie voor die onderdelen is. De gratis versie is voor metingen dus prima bruikbaar. Alleen als je stereotool wilt inzetten om (RF) radio te maken Kost het geld. En dan nog is 300 euro niet veel in die bisnis :)

Wat wel een nadeeltje kan zijn is dat de pc waarop het draait er niets meer bij kan hebben (onder Windows i.i.g.) al je je latency laag wilt houden. Daarvoor heb je ook wel weer een 'vlotte' PC nodig.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 5 januari 2022 01:54:39 (15%)

Hallo Kris, Henk en Harry64,

Op 5 januari 2022 00:16:44 schreef kris van damme:
alle frequenties die door het filter gaan doen er bij een uniforme groepslooptijd even lang voor om door het filter te gaan.

er bestaan allerlei samengenstelde pulsen (die bevatten oa de laagste frequentie en de hoogste frequentie die door het filter moeten) en ze zitten zodanig verweven dat er een duidelijke vervorming in de figuur ontstaat als de groepslooptijd slecht is. voor KTV was de 20T puls een gekende.

zelfs stokoude transistoren doen het evengoed als de 4066

vraagje aan TS: waarom wil je een stereo encoder bouwen?

Bedankt voor de uitleg Kris.

Inplaats van de CD4066 zal ik de LF3398 logisch gestuurde opamp vermoedelijk gaan gebruiken om het dubbelzijband signaal op 38kHz op te wekken. Het is even wachten op Henk die zou met een voorbeeld komen hoe dat geschakeld moet worden.

Hierover heb ik overigens nog een vraag; in andere schema's van coders zie ik dat alleen het linker geluidskanaal wordt gebruikt voor om het dubbelzijband signaal op te wekken, terwijl het rechter kanaal met de uitgang van de coder wordt gesommeerd.
Dit is verwarrend voor mij omdat ik dacht, dat zowel het linker en rechter audio signaal gebruikt werden voor de dubbelzijband modulator.

En hoe zit het met de audio linker en rechter kanaal, moet daar een bepaalde bewerking in opamps worden gedaan, om het linker met het rechter kanaal op te tellen, of dan wel van elkaar af te trekken.

ingewikkelde materie die stereo coders, vind ik....

Ja Kris om jouw laatste vraag te beantwoorden; ik heb een FM omroepzender ontwikkeld en die wil ik op de markt brengen, maar dat kan natuurlijk alleen als daar ook een stereocoder inzit.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik ben voor je bezig met het tekenen.
Je vraag over het verschil signaal dat begrijp ik niet bedoelen de ontwerpers niet L mono en rechts stereo :?
Later meer.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Martin V,

Alvast de voorzet voor de dubbelzijband modulator

Voor de OP-Amp kan je een type gebruiken waar je voorkeur naar uitgaat !
Vergeet niet een moderne LM741 is niet te vergelijken met een van uit de jaren 80 ook al laat het data blad anders zien :D

De filters volgen later je laatste vraag of opmerking alle F.M. systemen werken volgens het Zenith-GE stereo systeem,
het som signaal L+R= mono en het verschil signaal L-R= stereo !
In het multiplex signaal wordt 10 % gereserveerd voor de piloottoon en 1 % voor de onderdrukte 38 kHz restdraaggolf amplitude.....

Als je een experimentje wilt doen bij Sinuss is de LF398 op voorraad.

@Martin V,

Een aanvulling van het 38 kHz bandfilter ik heb voor het experiment twee trim weerstanden er in getekend,
omdat ik niet weet welke Op-Amp je gaat gebruiken !

Het regelbereik is van 30 kHz tot 200 kHz en de Q 10 tot 200 die laatste bepaald de bandbreedte maar goed dat weet je zelf ook wel......
De versterking is 10 x maar zal een klein beetje variëren maar bij definitieve instelling is dit weer te herstellen .

Probeer het maar eens uit is ontzettend stabiel en stelt niets voor qua componenten maar..... ik kan er naast zitten dus even proberen.
Dat geldt met alles wat ik opteken komt soms uit de lucht vallen :P
Nu het 19 kHz filter daar zal ik een spoeltje tussen de twee Op-Amp gebruiken een soort Q5-er ha ha ha........

Een aanvulling simpel blokschema maar dit om de spraak verwarring weg te nemen :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Waar hoort dit schema bij?
Want zo in z'n eentje is de doorlaat ervan niet zo erg frequentieafhankelijk. :)

e: er is nog wat bijgekomen zie ik; ik bedoel het '38 kHz bandpassfilter'.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 6 januari 2022 11:46:40 (26%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 januari 2022 12:31:24 schreef Martin V:

Hierover heb ik overigens nog een vraag; in andere schema's van coders zie ik dat alleen het linker geluidskanaal wordt gebruikt voor om het dubbelzijband signaal op te wekken, terwijl het rechter kanaal met de uitgang van de coder wordt gesommeerd.
Dit is verwarrend voor mij omdat ik dacht, dat zowel het linker en rechter audio signaal gebruikt werden voor de dubbelzijband modulator.

Kan je zo een schema eens afbeelden? het dubbelzijbandsignaal, ik weet niet anders dat dit AM gemoduleerd L-R is (met onderdrukte draaggolf) die dan gesommeerd wordt met het som signaal L+R, en dan nog de piloot erbij om het af te maken.

Op 5 januari 2022 12:31:24 schreef Martin V:

Ja Kris om jouw laatste vraag te beantwoorden; ik heb een FM omroepzender ontwikkeld en die wil ik op de markt brengen, maar dat kan natuurlijk alleen als daar ook een stereocoder inzit.

Ah zo... dan beter geen obsolete spul gebruiken, of een hobby encoder met drie torren :-)

Op 5 januari 2022 21:01:43 schreef Frederick E. Terman:
Waar hoort dit schema bij?
Want zo in z'n eentje is de doorlaat ervan niet zo erg frequentieafhankelijk. :)

Je bedoelt Henks eerste schema hierboven? daar zit idd niets frequentieafhankelijk in, behalve de 2 stuks 741 :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 6 januari 2022 00:17:38 (13%)

@electron920 -- Bandpass filter met LM741 zonder condensatoren?

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 6 januari 2022 14:07:02 (100%)

Ha Frederick E. Terman,

Dat bandfilter is een actief-R filter, ik ben voor het ontvanger draadje diverse zaken aan het uit proberen.
Zo ook het laatste middenfrequent 100 kHz ( waarschijnlijk ) daar zou ik niet te duur en te complex een bandfilter,
willen gebruiken afstembaar van zeg 100 Hz tot 12 kHz !
De eigenschappen en uitleg volgt op dat draadje......

Voor @Martin V,

probeer het eens uit, het is simpel de uitleg komt later is best wel ietsjes ingewikkeld maar ga van het volgende uit.
Conventioneel gaat het ontwerp van OA-RC (operationele versterkers met weerstanden en condensatoren) ervan uit dat OA's ideaal zijn,
met een grote frequentie-onafhankelijke versterking.
Een commercieel geïntegreerde OA is echter een niet-ideaal component, waarvan de versterking frequentieafhankelijk is en een LP-karakteristiek (low pass) vertoont.
Deze pole gebruik ik @Brightnoise noemt het juist alleen deel ik zijn opmerking / ervaring niet helemaal.

Kijk ook deze schakeltechniek heeft beperkingen overigens zit in je Apple telefoon wel een stuk of 5 van die filters ( in de chip ) !
Het is een simpele techniek die zeer betrouwbaar en uiterst stabiel is,
met een goede Op-Amp je kunt de Fc gemakkelijk van 30 kHz tot 2 MHz verstemmen en de Q van 7 tot 200 regelen.
Als je de regelbare weerstand vervangt voor een F.E.T. dan kan je op een simpele manier de ( in jou situatie ) de,
centerfrequentie 38 kHz synchroniseren aan de 38 kHz draaggolf en creëer je een kristal vergrendeld bandfilter :P

Ik heb nog een vereenvoudigt blokschema er bij gedaan dit praat iets makkelijker.
Andere vraag hoe maak je de audio trein daar heb je ook 15 kHz laagdoorlaatfilters nodig.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920: actief-R filter? Gebaseerd op de pool van de opamp? Dat lijkt mij de doos van Pandora.

Ha Brightnoise,

Ik heb in het verleden wel met transistoren gewerkt maar zou met een Op Amp wel moeten kunnen maar....
Ik ben voor de ontvanger nog niet met het experiment bezig wordt denk ik volgende week.....
Eerst een stukje van de synthesizer uitproberen :D
Als @Martin V tijd en zin heeft zal hij op dit moment die taak moeten vervullen......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920. Henk, ik ben heel benieuwd naar je schema met een stabiel bandpassfilter op basis van LM741 opamps.

Ha harry64,

Op de stereotool reactie terug te komen ik heb al een aantal jaar zeker 5 want ik zit al weer 4 jaar in dit hok :( de professionele versie.
Werkt redelijk tot goed ik heb geen F.M. zender maar gebruik het voor metingen.

Buiten de fysieke meetapparatuur aan deze kant en mooie aanvulling, voor de metingen aan radio kan ik goed uit de voeten !
Even voor @Brightnoise voor het communicatie ontvanger project moet ik er toch een bouwen als proef,
de reden dat ik dit aan @Martin V laat zien is heel toevallig !
Maar wel te gebruiken denk ik, de Q is niet zo groot bandbreedte is 30 kHz dus ik denk dat de stabiliteit wel mee valt,
maar het is een leuk experiment........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Goedemorgen, Henk, Brightnoise, kris van damme,

Henk dat band filter met de 741 opamps:

Dit komt achter de LF398 dubbelzijband modulator van 38kHz om er een sinus spanning van te maken?

En komt dat bandfilter komt dit op de plaats van het Chebyshev laagdoorlaat filter?

Ik hoop dat ik het juist heb begrepen.

En dan hebben we nog de DSB generator.

Hierover heb ik nog een vraag; omdat ik geen symmetrische voedingsspanning beschikbaar heb, kan ik daarvoor pen 4 van de LF398 ook direct op de massa zetten.
En pen 3 (analoge ingang) op de het niveau van de halve voedingsspanning zetten?
En de 47k weerstand, is deze echt nodig?
Dus op pen 6 stuur ik het audio signaal in, welke in tegenfase is met signaal op pen 3.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 6 januari 2022 00:16:16 schreef kris van damme:
[...]

Kan je zo een schema eens afbeelden? het dubbelzijbandsignaal, ik weet niet anders dat dit AM gemoduleerd L-R is (met onderdrukte draaggolf) die dan gesommeerd wordt met het som signaal L+R, en dan nog de piloot erbij om het af te maken.

Het schema van de elektuur stereo coder als voorbeeld:

Door de ingang schakeling met de twee opamps IC5a en IC5b wordt het verschilsignaal gebruikt voor IC6 wat naar mijn vermoeden de DSB mengtrap is.
De uitgang om de DSB modulator in te sturen is de uitgang van IC8b, dat zou dat verschil signaal moeten zijn.
Het som signaal is de uitgang van IC8a (pen 1).
Dit signaal wordt vervolgens gesommeerd door IC7 met het DSB signaal en de 19kHz piloottoon.
Waarna op de uitgang van IC7 (LF357) het complete MPX signaal beschikbaar is.

Hier zie je dus dat alleen het linker geluidskanaal wordt gebruikt om te moduleren tot een 38kHz dubbelzijband signaal.
Door middel van de potentiometer P2 wordt de helft van de amplitude gebruikt uit het rechter geluidskanaal om deze te sommeren met het linker DSB signaal.

Aan de hand van dit voorbeeld heb ik de volgende schakeling ontworpen, welke de ingangsschakeling is van de stereo coder:

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier zie je dus dat alleen het linker geluidskanaal wordt gebruikt om te moduleren tot een 38kHz dubbelzijband signaal.
Door middel van de potentiometer P2 wordt de helft van de amplitude gebruikt uit het rechter geluidskanaal om deze te sommeren met het linker DSB signaal.

Ik begrijp je uitleg niet.

Op het schema staat, correct, dat R-L naar de modulator gaat. Dat wordt het op 38 kHz gemoduleerde stereosignaal.
En L+R, het monosignaal, wordt daarbij opgeteld. (En de 19 kHz loodstoon, natuurlijk.)

IC6 maakt R-L en L+R uit de ingangen L en R.

e: He, nu zet je er nog wat bij. In dat schema doe je toch zelf ook hetzelfde?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 7 januari 2022 09:01:55 (29%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org