Smeg STA6448-2 start niet meer...maar soms wel..

Beste forum leden,
ik ben al 7 jaar in het bezit van een Smeg STA6448-2.
Deze doet het al 7 jaar zonder enig probleem. Maar sedert een paar maanden werk deze wanneer hij wilt.

Ik duw op de start knop, ik hoor een biep maar de lichtjes gaan niet aan waardoor ik het programma niet kan kiezen en vervolgens dus ook niet kan starten. Ik heb de stroom kabel er uit getrokken, er weer in gestoken. Het voorste paneel los gevezen om te zien of er misschien geen slecht contact was. Maar niets...

Omdat ik geen expert ben heb ik dus een technieker gebeld die ook niet begreep wat het probleem was.

Wat eigenaardig is als ik even wacht de vaatwas gewoon terug werkt.. maar dat hangt af. Soms moet ik een uur wachten, soms 2, soms een nacht. Het lijkt alsof er zich iets moest opladen voordat hij terug kan opstarten. Echt bizar...

Heeft iemand een gelijkaardig probleem of een idee hoe ik dat zou kunnen herstellen ?
Ik vind het jammer een nieuwe vaatwasser te kopen die in principe ... werk. Maar hij beslist wanneer :)

Mvg
Dimitri

Op 28 december 2021 09:28:20 schreef DimitriL:
Beste forum leden,
ik ben al 7 jaar in het bezit van een Smeg STA6448-2.
Deze doet het al 7 jaar zonder enig probleem. Maar sedert een paar maanden werk deze wanneer hij wilt.

Ik duw op de start knop, ik hoor een biep maar de lichtjes gaan niet aan waardoor ik het programma niet kan kiezen en vervolgens dus ook niet kan starten. Ik heb de stroom kabel er uit getrokken, er weer in gestoken. Het voorste paneel los gevezen om te zien of er misschien geen slecht contact was. Maar niets...

Omdat ik geen expert ben heb ik dus een technieker gebeld die ook niet begreep wat het probleem was.

Wat eigenaardig is als ik even wacht de vaatwas gewoon terug werkt.. maar dat hangt af. Soms moet ik een uur wachten, soms 2, soms een nacht. Het lijkt alsof er zich iets moest opladen voordat hij terug kan opstarten. Echt bizar...

Heeft iemand een gelijkaardig probleem of een idee hoe ik dat zou kunnen herstellen ?
Ik vind het jammer een nieuwe vaatwasser te kopen die in principe ... werk. Maar hij beslist wanneer :)

Mvg
Dimitri

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145415

Hoogachtend vladimiroff

Hallo,
is niet echt het zelfde probleem wel zelfde vaatwas.
Ik zie bevoordeeld ook dat er gesproken word van: " programmeur jammer" & " X2 condensator" die moesten vervangen worden. Ik heb totaal geen kennis van al die zaken en weet totaal niet over wat het hier gaat.

Heb ook geprobeerd te resetten maar haalt niks uit.

Wat kan ik nog proberen en wat zijn jullie tips.

https://i.ibb.co/Qk8qLzx/IMG-3539.jpg https://i.ibb.co/nQb8RXv/IMG-3540.jpg https://i.ibb.co/yQzD1Yt/IMG-3542.jpg

Groeten
Dimitri

De voeding van deze vaatwasser is gebaseerd met een X2 serie condensator, die is mogelijk sterk van waarde verlopen en brengt de voeding van processor door de war. open print doosje en maak een foto, kunnen we je het uitleggen via de foto.. Kan je wel (een beetje) solderen??

Hallo,
Bedankt voor je reactie. Wat is het Print doosje?

Solderen heb ik al eens gedaan maar ben geen pro. Ken wel iemand die daar weg mee kan.

Daar waar alle draden op komen?? in de Deur??

Deze Smeg is dus een SMPS voedinkje, controleer daar de elco's van, mogelijk en met name de kleinere SMD is waarschijnlijk verlopen..

Kan ik deze elektronische fiche/kaart niet nieuw kopen ?
Lijkt me ingewikkeld om hierop verder te werken… ik heb totaal geen kennis van deze zaken.

Jahoor, die print is nieuw te koop, voor een zuinig bedrag van een honderdje of 2...

Idd. Heb net gezien dat dit 120€ kost. Zou ik zeker weten dat het probleem daar mee is opgelost geef ik ze met veel plezier. Enig advies waar ik heen kan met dat plaketje want ik zelf heb heen flauw idee hoe ik moet doen wat jij in je vorige post hebt beschreven.

Is er iemand in jou kennissen/ vrienden kring die wat meer affiniteit heeft met Electronica doormeten?? Vraag diegene advies. Meestal is probleem wel weg met vervanging print..

Trek die stekker met dat grijze lintkabeltje eens los.
Dan kijken of hij het doet.