Kan transformator defect gaan op manier dat V out 2x hoger wordt?

Ik heb een oude Leslie-type pianoversterker, Italiaans fabrikaat bouwjaar is 1977 (een Rotor Box Super X10)

Het mechanische deel met ronddraaiende hoorn werkt prima. De voeding lijkt ook te werken, het versterkerdeel doet niks meer.
Wat mij als eerste opviel zijn de uitgangsspanningen van de transformator.

~230V in, uitgang op 2 draden is ~56,1V, ~27,8V. Dan kom ik op een verhouding van 230V/56,1= grofweg 4,1 en 8,3 als verlagingsfactor.

Op het versterkerdeel zit een IC, een (voor)versterkerchip. De ingangsspanning mag volgens datasheet maximaal 18V zijn. 13V is gebruiksspanning. Maar de ingangsspanning op de IC is daadwerkelijk 35,4V.

Het voedingsdeel is eenvoudig, 4 diodes, stapel elco's en 2 weerstanden, meer niet.

Nu kan er van alles kapot zijn. Maar als ik de uitgangsspanningen van de transformator deel door 2 dan lijkt alles opeens veel logischer.

Mijn vraag is, zou het kunnen dat transformator defect gaat op manier dat ie 2x teveel uitgangsspanning geeft? Er is geen opdruk op te vinden helaas, maar optisch is er ook niks vreemds mee.

Of zijn spanningen van rond 53V en 26,5V in een 150Watt versterker normaal zijn bij dit type vintage elektronica?

dank!

Arco

Special Member

Is waarschijnlijk 2x27v~ (+36v en -36v na gelijkrichting), geen ongebruikelijke spanningen voor een versterker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op het versterkerdeel zit een IC, een (voor)versterkerchip. De ingangsspanning mag volgens datasheet maximaal 18V zijn. 13V is gebruiksspanning. Maar de ingangsspanning op de IC is daadwerkelijk 35,4V.

Dat zou ook +/- 18 volt kunnen zijn. En dan kom je dus op 36 volt. Verder zijn de spanningen die in de posting staan niet abnormaal voor versterkers die een beetje vermogen kunnen leveren.

Maar zonder schema's kan er niet veel gezegd worden dan dit. Wat voor voorversterket chip praten we eigenlijk over?

Het zou kunnen dat er een omschakelbare spanningsverdubbeling in zit, aan de secundaire zijde, bedoeld voor 115V inkomende voeding, die onterecht aan staat. In dat geval zouden er na de gelijkrichter 2 elco's in serie moeten staan, waarvan het middelpunt al dan niet met één kant van de transformator (dus vóór de gelijkrichter) verbonden kan worden.

Nu is het gebruikelijker om aan de primaire zijde van de transformator de omschakeling tussen 230V en 115V te voorzien; als die aanwezig is, zou ik die ook controleren, al verwacht ik vrij snel vuurwerk als die onterecht op 115V zou staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
vergeten

Golden Member

Op 6 januari 2022 20:50:28 schreef SparkyGSX:
Het zou kunnen dat er een omschakelbare spanningsverdubbeling in zit, aan de secundaire zijde, bedoeld voor 115V inkomende voeding, die onterecht aan staat. In dat geval zouden er na de gelijkrichter 2 elco's in serie moeten staan, waarvan het middelpunt al dan niet met één kant van de transformator (dus vóór de gelijkrichter) verbonden kan worden.

Een schakelende voeding in een audioapparaat uit 1977 is niet zo waarschijnlijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Op 6 januari 2022 21:02:29 schreef vergeten:
[...]Een schakelende voeding in een audioapparaat uit 1977 is niet zo waarschijnlijk.

Dat klopt, maar daar heeft 'ie het ook niet over... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Iets zegt me dat het ding op 110V IPV. 220V staat.

Zir er niet ergens een carousel die je kan verzetten ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 6 januari 2022 21:29:06 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 6 januari 2022 21:55:40 (98%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 januari 2022 20:32:23 schreef Ex-fietser:
[...]

Dat zou ook +/- 18 volt kunnen zijn. En dan kom je dus op 36 volt. Verder zijn de spanningen die in de posting staan niet abnormaal voor versterkers die een beetje vermogen kunnen leveren.

Maar zonder schema's kan er niet veel gezegd worden dan dit. Wat voor voorversterket chip praten we eigenlijk over?

Schema's niet beschikbaar helaas.

Het gaat niet om schakelende voeding idd. Ik denk dat de voeding toch wel goed is, want de eindversterker op losse printplaat werkt wel prima. Op de voorversterker zitten 2 chips, ti sn76131n en een ua739pc. Ik ben er achter dat de eindversterker (150 watt...) nog prima werkt.

Misschien dat er toch soort voltageregulatie op voorversterker zit. Ik kan dat optisch niet makkelijk ontdekken, dus ik ga printplaat natekenen en kijken wat ik al doende ontdek.

Op 6 januari 2022 20:50:28 schreef SparkyGSX:
Het zou kunnen dat er een omschakelbare spanningsverdubbeling in zit, aan de secundaire zijde, bedoeld voor 115V inkomende voeding, die onterecht aan staat. In dat geval zouden er na de gelijkrichter 2 elco's in serie moeten staan, waarvan het middelpunt al dan niet met één kant van de transformator (dus vóór de gelijkrichter) verbonden kan worden.

Nu is het gebruikelijker om aan de primaire zijde van de transformator de omschakeling tussen 230V en 115V te voorzien; als die aanwezig is, zou ik die ook controleren, al verwacht ik vrij snel vuurwerk als die onterecht op 115V zou staan.

heb ik ook overwogen maar deze staat nadrukkelijk 220v op en nergens zon rotortje te vinden helaas.

Je hebt de voeding losgemaakt van het versterker gedeelte om een meting te doen. Ik vind het interessanter om te weten wat de spanning is als er een weerstand op staat.

Shiptronic

Overleden

Op 6 januari 2022 22:39:06 schreef plankgas:
Je hebt de voeding losgemaakt van het versterker gedeelte om een meting te doen. Ik vind het interessanter om te weten wat de spanning is als er een weerstand belasting op staat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

De ua739 mag max ±18V hebben: niets aan de hand dus.
Die sn76131 is niet te vinden maar wordt wel op veel plekken genoemd als een vervanger voor de ua739, dus ik verwacht dat die voedingsspanning gelijkwaardig is: ook nix aan de hand.

Ik zie de ICs in voetjes zitten; het kan serieus helpen om ze uit het voetje te trekken en weer terug te steken (al dan niet na het reinigen van de pootjes met een borsteltje en wat contactreiniger, of een glasvezelpen)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 6 januari 2022 22:39:06 schreef plankgas:
Je hebt de voeding losgemaakt van het versterker gedeelte om een meting te doen. Ik vind het interessanter om te weten wat de spanning is als er een weerstand op staat.

Dank (allen) Ik ben alweer stuk verder. De voeding had ik niet losgemaakt, maar ik had even moeten meten tussen chassis en de pennen. en ik moet ic's niet meten op voetje v+ en voetje v-. De spanningen kloppen, ze zijn wat hoger vanwege 230v maar toch.

Dit is kennis die ik bijna 20 jaar geleden voor laatst gebruikte, tijdens opleiding.

Nu Ic pootjes cleanen, paar ccomponenten ga vervangen, hopelijk werkt dat. Ik zie veel gescheurde keramische condensatoren

fatbeard

Honourable Member

Ter info: die gescheurde dingen zijn niet keramisch maar polyester...
Vervangen door een ander type filmcondensator (PP, PET, PEN, PPS of PTFE), werkspanning 100V zal in alle gevallen voldoen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.