Boretti oven doet niets meer

Tidak Ada

Golden Member

Niet alleen te klein, maar tussn het kruis is helmaal geen steun en als je de grotepan/koekenpan niet goed centreert, kiept hij bij de minste verschuiving om. Dat gebeurt zeker als er bijvoorbeeld en wok op de middenbrander (het is een 5 pits kookplaat) staat, dan komt die pan al snel excentrisch op drager....
Voor die wok heb ik eeen ring van Atag kunnen bemachtigen, waardoor die stabiel staat.

Andre kwaal is dat de hitte in het midden wordt tegengehouden door dat verbindingsvierkant. Dat zie je als je water kookt aan de belletjes: de temperatuur blijft daar lager.
Het kan dan 'esthetisch' zijn, maar het werkt van geen kant.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 januari 2022 11:28:31 schreef Tidak Ada:
't Is net als met de Fyra :(

Je moet ook geen Italiaanse rommel kopen.
Voor technische dingen moet je bij de Duitsers of Japanners zijn.
Voor eetbare dingen bij de Fransen of Italianen.

Anoniem

Dit is de brander van een Italiaanse Boretti (Ilve). Nogmaals M-system is chinees. Ze kunnen wel wat de Italianen, Bugatti, Ferrari, Lamborghini. Alleen geen treinen bij ze bestellen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 5 januari 2022 23:02:22 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat ziet er véél beter uit :)
Zit er meer uit als iets voor de horeca....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 januari 2022 22:48:43 schreef ijzerhersteller:
.. Ze kunnen wel wat de Italianen, Bugatti, Ferrari, Lamborghini. Alleen geen treinen bij ze bestellen.

Ik hou het bij pizza's. Daar is niks mis mee.

Op 4 januari 2022 11:45:16 schreef ijzerhersteller:
We hebben ook een (ouder) model 96, al 2 keer schakelwals vervangen. Mijn tip; maak diverse foto's van de oude situatie waarop je de aansluitingen goed kan zien. Na stroomuitval 2 knopjes op de klok tegelijk indrukken om oven vrij te geven. lees in de handleiding van de klok welke twee, ik weet het niet uit mijn hoofd |:( . @Tidak Ada: Er zijn 2 soorten Boretti's, De originele Italiaanse lijn van Ilve (zoals op de onderste foto te zien is) en de latere Chinese M-lijn, deze laatste is van mindere kwaliteit.

Mag ik vragen waarom je twee keer de schakelwals vervangen hebt? Ik neem aan dat je de keuzeschakelaar voor de oven bedoelt?

Denk dat die die wel zo bedoelt..

Anoniem

Boretti noemt dit zelf schakelwals. Oven is meer dan 20 jaar oud en wordt dagelijks meerdere uren gebruikt. Ook hete lucht element, hete lucht motor, draaispitmotor, deurscharnieren, deurrubber en bougies vervangen, daardoor in nieuwstaat. Bijvoorbeeld regelmatig 10 kg spareribs op 80C 12 uur laten garen.

Het gaat me niet zozeer om de juiste benaming, maar om zeker te zijn dat we het over hetzelfde ding hebben. Wat is de reden voor vervanging geweest?

Achtergrond van mijn vraag is dat wij ook een Boretti fornuis hebben, 22 jaar inmiddels. De oven wordt één tot meerdere keren per week gebruikt, meestal in dezelfde stand van de keuzeschakelaar. Recent vloog tijdens het opwarmen de aardlekschakelaar eruit. Na het terug inschakelen van de aardlekschakelaar werkte de oven weer in alle andere standen, behalve in de stand waarin de aardlekschakelaar eruit vloog. In die stand blijft de aardlekschakelaar in, maar warmt de oven niet meer op. In de andere standen van de keuzeschakelaar verwarmt de oven wel.

Ik had eigenlijk de aanname gedaan dat er een verwarmingselement kapot is, maar had nog geen zin de oven open te schroeven. Vraag me nu af of de schakelwals misschien ook aandacht verdient. Vandaar mijn vraag.

In de 22 jaar dat we het fornuis hebben heb ik alleen, na meer dan 10 jaar, het HV deel van de piezo-ontsteking moeten vervangen, verder niks.

Anoniem

De schakelwals (keuzeschakelaar) eerste keer vervangen vanwege verbrande aansluiting, tweede omdat hij niet altijd contact maakt op de hetelucht stand.
@Kilian; klinkt als defect element. Het model 96 met enkele oven heeft 4 elementen, nl. onderwarmte, bovenwarmte, grill en hetelucht (cirkelvormig element rond circulatieventilator).

Yup, het was het cirkelvormige element rond de ventilator. Over een lengte van circa 7cm opengescheurd en electrisch onderbroken. Het artikelnummer zou A45834 moeten zijn.

En dat is niet eens de goedkoopste aanbieder; voor €25,19 plus verzendkosten kan het ook.

In de oven langs voor drie schroeven lossen waarmee de plaat voor de ventilator loskomt. Aan de achterzijde van het fornuis twee schroeven lossen en de achterplaat afnemen. Dan kun je bij alle schroeven waarmee het element vastzit. Als je armen net zo lang zijn als een orang oetan kun je de ovendeur laten zitten, anders moet je die even uitnemen.

Grootste probleem waar ik tegenaan zat te hikken was dat de keukenboer destijds eerst het fornuis geplaatst had en daarna de keuken eromheen gebouwd had. Er moest dus eerst het nodige los en weg voor ik het fornuis naar voren kon trekken. Gaskraan kreeg ik niet dicht, omdat die vast zat en je er nauwelijks bij kon. Dat soort fratsen. En meteen de zwart rubberen gasslang uit 1998 maar vervangen door een geel rvs exemplaar. De rubber slang was niet poreus, hard of gescheurd, maar wel plakkerig geworden. Normaal zou je zo'n slang elke 5 a 10 jaar moeten vervangen, maar als je daarvoor een "halve keuken" moet afbreken voor je erbij kunt is dat wel een dingetje.