Dubbelzijband modulator met de 4066 bi-directionale schakelaar

Wat ik schreef kan mogelijk niet juist zijn, maar zoals je het beschreef is het wel correct.

Telefunken Sender Systeme Berlin

wat denk je dat R25 en R29 doen in het elektuur schema? ( hint ...eentje gaat naar de - en de andere naar de + ingang van een op-amp en ze sommeren en verschillen een bepaald signaal :-) )

Op 7 januari 2022 10:22:25 schreef kris van damme:
wat denk je dat R25 en R29 doen in het elektuur schema? ( hint ...eentje gaat naar de - en de andere naar de + ingang van een op-amp en ze sommeren en verschillen een bepaald signaal :-) )

`
Hallo Kris,
R24 en R25 tellen het signaal op van ic5a en ic5b, op de uitgang van ic8a staat het som signaal van linker en rechter geluidskanaal.
Tussen de inverterende en niet-inverterende ingang van opamp 8b wordt linker en rechter geluidskanaal vergleken met elkaar.
Op de uitgang van ic8b staat dan het verschil signaal tussen rechts en linker geluidskanaal.
Aldus als ik het juist heb. :)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Goed bezig eerst diverse literatuur raadplegen :)
Nu moet ik zeggen dat ik vanaf 1972 alle elektuurs heb gehad maar deze was ik vergeten en het zit niet eens slecht in elkaar !
Ik neem aan dat je ook de uitleg heb @Fredirick wijst helder op het feit dat jij het zelfde doet en @ kris van damme laat het sommeer punt zien.
Ik denk dat het op dat punt helder is, wel is hier een goede schakeling te zien over de eerder,
genoemde fase vervorming ( groepenlooptijd ) die ontstaat door de verschillende filters.

In dit ontwerp heeft de ontwerper gekozen voor een concept waarbij de fase koppeling tussen de 19 kHz en 38 kHz na de filters wordt gecorrigeerd,
door in een van de signaalpaden de fase te regelen !
Dat is netjes opgelost, let op dat dit voor de gehele keten geldt dus ook voor de modulator.

Voor wat de stereo coder betreft heb ik daar in mijn ontwerp geen last van behoudens een laagdoorlaat in beiden,
audio kanalen ( gyrator ) gebruik ik geen filters.
Althans een laagdoorlaat op 150 kHz en een sper op 133 kHz de rest wordt door de tegenfase opgelost :P
Mijn balans modulator bestaat uit 4 keer een F.E.T. dat ga je met een XR2208 of een MC1496 / 1596 niet bereiken en kost 1 / 10 van de genoemde chipjes !

Ik vergeet helemaal antwoord te geven op je vraag, het filter is inderdaad bedoelt achter de balans modulator maar,
in je 38 kHz signaal pad moet een laagdoorlaat ( dit is de simpele weg ) komen daar kan je die ook voor gebruiken !
Je kunt de centrale frequentie regelen maar ook de Q dus de bandbreedte.
Ik zal een uitleg schrijven begin jaren 80 heb ik die techniek toegepast met transistoren, maar een I.C. is een verzamelplaats van transistoren,
dus ik zou niet weten waarom het niet zou werken.

Met een beetje Op Amp kan je van 20 kHz tot 5 MHz regelen probeer het eens volgende week kan ik een proefje doen......

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 7 januari 2022 11:22:58 (20%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor de reactie Henk,
even tussendoor kreeg ik een (goed) idee; door in plaats achter de dubbelzijband modulator een filter te zetten, verplaats ik die naar de ingang.

Dus de 38kHz blokspanning wordt nu een sinus, net zo als dat in het schema van de elektuur stereocoder is.
Door middel van twee comparatoren wordt er weer een blokspanning van gemaakt, in dezelfde fase als de sinusspanning is, alsmede in tegenfase.
Deze twee signalen gaan naar de dubbelzijband modulator, de analoge ingang is het L-R signaal en hetzelfde signaal in tegenfase.
Vervolgens wordt het 38kHz dubbelzijband signaal met een sommator opgeteld met de piloottoon en het R+L signaal.

Het voordeel van deze manier is dat er geen 57kHz laagdoorlaat filter nodig is.
Of dit wel handig is om het zo te doen, hoor ik graag van jullie.

*edit er zit een fout in het schema, en wel in de DSB modulator, ik heb nu even geen tijd die fout haal ik er later wel uit.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dit werkt niet: de schakelaar is een aan-uit vermenigvuldiging en het blijft een vermenigvuldiging met een blokgolf en de oneven harmonischen.

Correctie:
Dit werkt wel, maar het 38 kHz filter op deze plaats heeft geen nuttige functie.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 7 januari 2022 13:37:58 (25%)

Op 7 januari 2022 13:02:40 schreef Martin V:

*edit er zit een fout in het schema, en wel in de DSB modulator, ik heb nu even geen tijd die fout haal ik er later wel uit.

das wel superbelangrijk. als het een schakelende DSB is, dan is filtering nog steeds een must.. en zoals het nu getekend is moet je die DSB niet voeden met L-R en -L-R, maar simpelweg met L en R..

Laat maar zitten, dat ontwerp van mij is ingewikkelder, complexer als dat er achter de DSB modulator een 57kHz laagdoorlaat filter komt.
Dus zijn we weer terug bij het oorspronkelijke ontwerp.

Wel heb ik (alweer) een ander idee om de 19kHz sinus in een PLL zodanig te vergrendelen dat de juiste fase voor de sommator ontstaat.
Ik heb het even op papier uitgetekend.

Als je een experimentje wilt doen bij Sinuss is de LF398 op voorraad.

Bij Reichelt hebben ze die ook.
Normaal bestel ik daar altijd, nooit eerder iets besteld bij Sinuss.
Alleen is die in trough-hole, ik wil het in smd gaan maken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ja dat heb ik gezien als je daar besteld prima, oké ik kan even kijken voor S.M.D. uitvoering word dan wel een andere,
maar je kunt ook een F.E.T. gebruiken :P
Het 38 kHz filter op die plaats kan als voordeel hebben dat je de fase kunt gelijk regelen tussen 19 kHz en 38 kHz !
Het elektuur ontwerp is goed te gebruiken en is een slimme oplossing alleen de XR2208 is een oude en misschien niet te verkrijgen.
Maar met de P.L.L. ben je op de hoogte dus dat mag het probleem niet zijn....

Bij mijn coder / meetzender komt alles van 1 kristal ook de test tonen 400 Hz 1 kHz 5 kHz 15 kHz de 19 kHz 38 kHz 114 kHz,
maar ook de referentie voor de 254,45 MHz modulator,
en de down converter naar 75....115 MHz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

die XR2208 is nergens meer te krijgen, niet zo vreemd want tegenwoordig zijn er moderne typen vier kwadrant vermenigvuldigers.
Of ik een PLL wel of niet ga gebruiken weet ik nog niet, voor de fase detector wil ik de CD4046 gaan gebruiken waar de VCO al inzit.
Echter die 19kHz kan ik net zo goed uit de CD4060 halen en dan een fase regeling gaan toepassen zoals dat ook zit in de elektuur sterecoder:

Het allpass filter is ic2 R3, R4 en R6, welke 47k zijn.
De faseverschuiving wordt met de BB212 varicap gemaakt, daar wil ik gewoon een 100pF folietrimmer voor gaan gebruiken, maar voor een zelfde RC tijd te krijgen moeten de weerstanden flink omhoog.
Dus ik zou een factor tien zo hoog mogelijke weerstanden kunnen toepassen, zodat de capaciteit een factor tien lager wordt*.

(* edit: ik heb C3 over het hoofd gezien, deze is 150pF, de totale capaciteit met die van de varicapdiode is daarom altijd kleiner als 150pF.
Daarom is het niet nodig de weerstanden van 47k aan te passen, voor een capaciteit van ca. 100pF.)

De juiste fase instelling is dezelfde fase als het 38kHz dsb signaal heeft, heb ik gelezen.
Maar ik vraag mij dan af, hoe kun je dezelfde fase instellen van twee verschillende frequenties?

Ik heb nog een brandende vraag over het 38kHz bandpass filter:

Op welke plaats komt dit filter?
Achter de dubbelzijband mengtrap?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien is het een goed idee eens de beschrijving van een VHF FM-stereo-signaal te lezen. Alle vragen over de precieze opbouw van het signaal vind je in ITU BS.450 (zie pdf).

Let op; er zijn - anders dan Henk zei - twéé systemen. In de onderstaande pdf heb ik de beschrijving van het 'andere' systeem alvast voor je doorgehaald, om verwarring te voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Op 6 januari 2022 22:20:54 schreef electron920:
Ha harry64,

Op de stereotool reactie terug te komen ik heb al een aantal jaar zeker 5 want ik zit al weer 4 jaar in dit hok :( de professionele versie.
Werkt redelijk tot goed ik heb geen F.M. zender maar gebruik het voor metingen.

Buiten de fysieke meetapparatuur aan deze kant en mooie aanvulling, voor de metingen aan radio kan ik goed uit de voeten !
Groet,
Henk.

Hier werkt ie ook prima. Ook voor AM,btw. En de stream doet het ook goed. Echt wel een tof stuk software. Ik heb dan niet de duurste uitvoering maar de goedkoopste voor FM

Ha Martin V,

Ik heb nog gezocht voor een balans schakel modulator in S.M.D. maar dat valt niet mee |:(
Misschien kan je dit proberen

Kijk het nadeel van een balans mixer / modulator zoals een SBL 1 er is maar een poort die van af D.C. loopt !

Op deze manier kan je met 4 keer de 1N914 / 1N4148 mooi schakelen dus moduleren ( P.A.M. ) het enige is dat je nu zowel de draaggolf als de modulatie + en - moet aanbieden.....
Ik zal deze week een testje doen dan laat ik het weten op deze wijze vervalt de 4066, MC1496 of de LF398 het passief gaat nauwelijks stuk en is veel stabieler :P

PS: deze mixer is ideaal voor het omzetten van de lange golf stations naar een iets bruikbare band even een ;) naar @mel want met een SBL / SRA 1 gaat het niet optimaal.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk: twee ingangen. Waar is het uitgangssignaal?

Ha Brightnoise,

Misschien een duidelijker label aan geplakt en de uitgangsweerstanden iets hoger genomen voor naar de scope.
Ik zal er met een uitgangsfilter aan meten, maar het gaat in eerste instantie om het schakel idee !
Meten over de 1 MΩ weerstanden.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920: nou Henk, daar moet je toch nog maar eens goed naar kijken.

De CMOS 4066 geeft toch wel oneindig veel betere resultaten.

wordt die ringmodulator nu kwadratisch gestuurd, of lineair? (= aan/uit schakelaar). Ik denk het laatste, anders wordt het een ramp. Maar in dat laatste val heb je twee ringdiodebruggen nodig, eentje voor links en eentje voor rechts. die uitgangen voeg je dan samen, dan door het low pass filter en als laatste piloot erbij. Zo ging het in encoders uit lang vervlogen tijden :-)

Hallo Henk, Brightnoise, Kris van Damme en Frederick E. Terman,

Henk, kijk als die LF398 nu alleen in trough-hole is te krijgen dan kunnen we het beter zo doen.
(altands ik dan) Het is niet zo ramp dat het in trough-hole is want er komen nog meer ic's zoals van de PLL en de pic processor op die ook in trough-hole is op de gezamenlijke printplaat.
Het wordt dus één pcb waar alles opzit, maar of daar voldoende ruimte voor is weet ik nog niet, anders worden het twee pcb's.

Ik ben ook aan het zoeken geweest bij Reichelt; wat je moet doen is op trefwoord; "sample en hold" gaan zoeken, dan krijg je dit als resultaat:
https://www.reichelt.nl/index.html?ACTION=446&LA=446&nbc=1&q=sample%20…
Daar vond ik de DG403 analoge schakelaar.
Hiervan heb ik een ontwerp gemaakt, wat nog niet helemaal af is, maar in grote lijnen komt het zo:

(#edit er zitten nogal wat foutjes in het schema hierboven, maar het is nog niet af).
Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord gehad; op welke plaats komt het 38kHz bandfilter van jou?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Martin V
Begrijp ik het goed dat het signaal L+R wordt vermenigvuldigd met 38 kHz en in de andere tak -L-R met 38 kHz 180 graden? Dan is aan de uitgang het somsignaal L+R aanwezig en is er niets gebeurd.

De SH is leuk, maar aan het eind van de periode van het schakelsignaal moet het resultaat van de vermenigvuldiging wel nul zijn en NIET die de hold-waarde!

Van alle schema's die hier langs gekomen zijn: tot nu toe heb ik alleen vertrouwen in de lineaire 4-kwadrant vermenigvuldigers of de CMOS schakelaar 4066 (of 4016) met een laagdoorlaatfilter met een constante groepslooptijd.

Op 10 januari 2022 10:03:45 schreef Martin V:
.....
Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord gehad; op welke plaats komt het 38kHz bandfilter van jou?

Dat filter wordt voorgesteld door electron920.

Dat filter kan alleen in het uitgangssignaal van de vermenigvuldiger waar het verschilsignaal L-R met 38 kHz wordt vermenigvuldigd. Maar een bandpassfilter op die plaats heeft invloed op de frequentiekarakteristiek van het verschilsignaal: die past niet meer op de ONGEFILTERDE L+R in de andere tak naar de sommator.

Kortom: een 38 kHz banddoorlaatfilter op die plaats vraagt om onnodige moeilijkheden.

Het is wel mogelijk, een BPF rond 38 kHz:
in Philips ontwerpen rond 1978 zijn er stereodecoders, de omgekeerde signaalbewerking dus, waarin het 38 kHz verschilsignaal door een bandfilter gaat en heel nauwkeurig de 50 microseconde déemphase volgt. Voor de matrix doorliep het mono somsignaal een RC-déemphase en het verschilsignaal dus een LC-equivalente frequentieresponse rond 38 kHz. Na de matrix was het mogelijk om 40 dB kanaalscheiding te hebben.
---> Maar mijn advies: begin er niet aan! Te complex: de Q van het filter moet afgeregeld worden en constant zijn.

Begrijp ik het goed dat het signaal L+R wordt vermenigvuldigd met 38 kHz en in de andere tak -L-R met 38 kHz 180 graden? Dan is aan de uitgang het somsignaal L+R aanwezig en is er niets gebeurd.

Dat zijn nu één van de foutjes die ik vermelde, er moet natuurlijk gemultiplext worden met het verschil signaal; L-R.

LF398 is er toch gewoon in smd

Bedankt voor de tip, dat wist ik niet.
Maar bij Mouser moet ik als particulier voor een minimum orderbedrag van 50 euro bestellen en dat ga ik niet doen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Deel 2 van de stereocoder is gereed, op zich niet zo spannend een Chebyshev filter met een demping van 50dB op 19kHz en een passband van 15kHz:

Deel 3 is de DG403 dubbelzijband modulator maar ik ben er nog niet zeker van of ik die of de LF398 ga gebruiken:

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb even een vraag; ik weet niet of de bi-directionele schakelaar (DG403) op de juiste manier is geschakeld als dubbel zijband modulator?

Zoals ikdat op de analoge manier gebruikte in een kortegolf dubbelzijband zender, is figuur 1.
Waar twee in tegenfase audio signalen op de twee bovenste transistors waren aangesloten, op de onderste het HF signaal.
Zou ik dat met schakelaars doen krijg ik figuur 2, waar het audio signaal ook in tegenfase staat op de schakelaars.
De uitgang is differentieel, waarna door een opamp de twee signalen met elkaar worden vergeleken.

[Bericht gewijzigd door Martin V op dinsdag 11 januari 2022 17:09:17 (62%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zijn gewoon schakelaars, daarmee kan niet veel misgaan.

Maar de schakeling rond die volg-opamp kan beter. Nu zit bijna alles aan de +6V, en dat is dan ook de enige spanning die aan de uitgang verschijnt. :)

--
Hoe kwam je trouwens aan de onderdelenwaarden voor je 15kHz-laagdoorlaatfilters? De TL072 zal daarin niet goed genoeg zijn - eigenlijk krijg ik zelfs met ideale opamps al problemen met de werking.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org