smeltdraad in trafo?

RAAF12

Golden Member

Het gaat om een defecte halogeenlamptrafo, de primaire meet niet door dus de beveiliging is waarschijnlijk kapot. Die zit vermoedelijk ergens meegewikkeld in de primaire. Wat is dit voor soort beveiliging?

mel

Golden Member

Een temperatuurzekering, aan het symbool te zien. Dit ding is aardig heet geweest..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ja maar in wat voor hoedanigheid manifesteert de zekering zich? Ik bedoel het moet te visualiseren zijn. Vorm, werking, liefst een foto van het productieproces incl. de 'zekering'
Ik heb hem zelf open gesloopt op de foto maar de verwachting dat de zekering zich in het binnenste bevind werd bewaarheid.

mel

Golden Member

Dan zul je m helemaal moeten afwikkelen.. en daar zal je geen zin in hebben, meestal is de primaire ook nog eens de binnenste wikkeling..Zelfherstellend zal het wel niet zijn, ik denk een beveiliging van het soort wat in een koffiepot zit.(nooit zelf meegemaakt, dus ik weet het niet zeker)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 7 januari 2022 12:02:24 (36%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ik had een vermoeden dat iemand dat al eens eerder had gedaan en zijn/haar bevindingen wilde delen....
rood is de 230V wikkelkamer daarboven de 12V wikkeling. Matglas plastiek met daarachter blauwe isolatie.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 7 januari 2022 12:07:55 (13%)

pamwikkeling

Special Member

Gelet op de dikte van de vertinde draad die verbonden is met de rode PVC (?) voedingskabel,
gelet op de dunne draad waarmee de primaire gewikkeld werd,
vermoed ik dat de thermische zekering direct aan de rode PVC voedingskabel gesoldeerd is.

Het is ook veel eenvoudiger de beveiliging pas toe te voegen aan het begin of einde van de primaire wikkeling, in plaats van halverwege de wikkeldraad te onderbreken om aldaar een verbinding te maken met de beveiliging.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 7 januari 2022 12:35:03 (32%)

Op 7 januari 2022 12:00:39 schreef mel:
... meestal is de primaire ook nog eens de binnenste wikkeling..

Bij een veiligheidstrafo niet, hier liggen de wikkelingen naast elkaar in aparte kamers.

EricP

mét CE

Ik kan me heel vaag herinneren dat Philips vroeger ook trafo's had waar zoiets in zit. Die waren te vervangen.
Stel je voor: een soort plastic 'cassette' van zeg 20mm lang en 8mm breed ofzo. In mijn beleving een 3mm dik.
Binnen in zitten 2 draadjes uit iets wat veert en die komen door het plastic naar buiten. De uiteinden zijn aan elkaar gesoldeerd - blijkbaar met een iets wat een laag smeltpunt heeft (Bismuth?) Uiteraard staat dat onder mechanische spanning.

Wordt de boel te warm, dan laten ze los, veren weg en daarmee kan er geen stroom meer lopen.

[edit]2 tellen zoeken: zoiets dus (en eh... deze heeft z'n werk al gedaan).

Arco

Special Member

Fuse wordt 'meegewikkeld' ergens in de primaire spoel...

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScUvPrPfCZf3mAnMmFgkudl6R0at9ZZT2ZEJeYUDbJUlzBty6X_ioe2vUFi_5-L8LyrNE&usqp=CAU

Bij oude Philipstrafo's was het makkelijk: daar zat 'ie aan de buitenkant... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 7 januari 2022 12:48:19 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2022 12:33:11 schreef pamwikkeling:
Gelet op de dikte van de vertinde draad die verbonden is met de rode PVC (?) voedingskabel,
gelet op de dunne draad waarmee de primaire gewikkeld werd,
vermoed ik dat de thermische zekering direct aan de rode PVC voedingskabel gesoldeerd is.

Het is ook veel eenvoudiger de beveiliging pas toe te voegen aan het begin of einde van de primaire wikkeling, in plaats van halverwege de wikkeldraad te onderbreken om aldaar een verbinding te maken met de beveiliging.

. Dan de rode isolatie straks (ben even weg typ op telefoon) verder verwijderen. Maar heb het sterke vermoeden dat de temperatuur zekering als eerste gewikkeld wordt waar het het warmste is, in kern. Inderdaad is de zekering opnemen middenin de wikkeling niet logisch en onhandig tijdens het fabricageproces.

RAAF12

Golden Member

@arco aha dus toch ergens in het midden van dewikkeling! Edit ga straks even verder zoeken misschien zit de zekering idd aan de andere zijde van de spoelkoker!

fred101

Golden Member

Het gaat om een defecte halogeenlamptrafo, de primaire meet niet door dus de beveiliging is waarschijnlijk kapot.

Ik heb hier een open trafo. Hier was geen thermische zekering. De boel was eerst zo heet geworden dat er kortgesloten windingen ontstonden waarna de boel nog heter werd en er een of meer open gingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Het rook van binnen toen de kast open werd gemaakt een beetje branderig. Maar blijkbaar moet ie verder worden gesloopt om het defect te vinden.

Arco

Special Member

't Is (was ;) ) een kortsluitvaste trafo, die moet je vrij lang overbelasten voordat hij zo heet wordt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

er is geen eenduidige plaats voor die zekering. Ik bedoel, hangt af van de fabrikant. Soms zit boven de wikkelingen, onder de tape, en soms helemaal aan de kern. AAngezien het geen uitschuifmodel zekering is ( zoals bij Philips, vorige eeuw..) dan is het einde verhaal, tenzij je de moeite gaat nemen het ding kompleet af te wikkelen...

zekeringen zien er vaak uit is heel klein matglazen staafje.

Lucky Luke

Golden Member

Is het niet gemakkelijker/beter/veiliger de hele transformator te vervangen? 't is geen lastig te krijgen exoot oid...

Tsja, en waarom is 'ie oververhit? 50 W halogeentjes in een max. 20W voetje?

Nog een stap verder: zet er gelijk LED in >:) (Zou "LED-Hater" EricP (mét CE) al over zijn?)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 7 januari 2022 14:12:48 (20%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2022 13:02:09 schreef Arco:
't Is (was ;) ) een kortsluitvaste trafo, die moet je vrij lang overbelasten voordat hij zo heet wordt...

. Ik heb de trafo niet overbelast er zat een standaard halogeen lampje in wat doorgebrand was. Maar een nieuw lampje bracht geen soulaas. Trafo fail. @Kris aha staafje zal eens zoeken onder dat rode plastic.

Arco

Special Member

Lampje te zwaar? (20VA trafo, max. 20w)
Als het lampje lange perioden continu brandt zou ik zelfs niet hoger als 10...15w gaan met belasten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Trafo wegmikken en een verse erin zetten. Voor het overige ga ik met pamwikkeling mee.

Op 7 januari 2022 12:42:26 schreef Arco:

Bij oude Philipstrafo's was het makkelijk: daar zat 'ie aan de buitenkant... ;)

[bijlage]

Die waren gemakkelijk te repareren. Gewoon de twee beugeltjes met een koperdraadje aan elkaar vastknopen en dan het geheel doorsolderen. Zekering springt nooit meer. :+

Frederick E. Terman

Honourable Member

Sowieso snap ik niet waarom altijd te dun draad in zekeringen zit. Er bestaat toch ook kippengaas? Waarom dié draad niet gebruikt? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
jerome

Golden Member

Op 7 januari 2022 15:23:44 schreef ohm pi:
Trafo wegmikken en een verse erin zetten.

Wie wil in een led tijdperk nog geld uitgeven aan een ouderwetse halogeen trafo? Heb er hier uit renovatie's een 15tal liggen. Allemaal van die lange slanke die men tussen het vals plafond kwijt kon. Niemand gebruikt dat nog.

RAAF12

Golden Member

@4all
De lamp is naar de reclycle, weg ermee. Een gratis lamp met twee felle LED's is ervoor in de plaats gekomen. Alleen is het glaasje gebroken maar zal wel met twee componenten epoxylijm te herstellen zijn. Knopje van de dimmer was foetsie maar in een van de bakken met knoppen zat een passend exemplaar. Einde van de groene zwanenhals, de zwanenzang :D

Op 7 januari 2022 17:04:55 schreef jerome:
[...]
Wie wil in een led tijdperk nog geld uitgeven aan een ouderwetse halogeen trafo? Heb er hier uit renovatie's een 15tal liggen. Allemaal van die lange slanke die men tussen het vals plafond kwijt kon. Niemand gebruikt dat nog.

als ik die 12V halogeentrafo's zou gaan sparen op t werk, komen dozen vol met trafo's en spotjes voorbij. de ledspotjes haal ik er nog wel uit en soms de grotere smps voor de onderdelen. rest is klikovoer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

De Hema twee componenten epoxylijm zou die bestendig zijn tegen de hitte van de 2 LED lampjes? Ik kan er geen info over vinden. Op Araldite lijmen staat temperatuur traject op de verpakking.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 7 januari 2022 19:33:07 (16%)

Op 7 januari 2022 19:17:34 schreef RAAF12:
De Hema twee componenten epoxylijm zou die bestendig zijn tegen de hitte van de 2 LED lampjes? Ik kan er geen info over vinden tot welke max. temperatuur die bestand is.
Op Araldite lijmen gekocht in Frankrijk stond het temperatuur traject op de verpakking.

het is led, word bij lage vermogens lang niet zo heet. anders een stukje plastic koker erin lijmen als versteviging. een petfles opereren ofzo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer