[BE] Aanvaardbare lekstroom residentiële woning

mvdk

Golden Member

@TS: Ik krijg nou de indruk dat in uw installatie een 4polige (driefasen+N) 30mA hoofddiff zit. Klopt dat?

Op 7 januari 2022 17:12:32 schreef mvdk:
@TS: Ik krijg nou de indruk dat in uw installatie een 4polige (driefasen+N) 30mA hoofddiff zit. Klopt dat?

Yes :-)

mvdk

Golden Member

Nou, dan hoop ik dat een ander forumlid hier z'n licht over laat schijnen. Zij kunnen dat beter verwoorden dan ik.
Er is wat met 4 polige diff's/aardlekschakelaars. Hier in NL word het gebruik van deze apparaten afgeraden.

mvdk

Golden Member

Nou, omdat de mensen die er meer verstand van hebben dan ik, en het met minder woorden kunnen uitleggen dan ik, nog niet gereageerd hebben, hier een korte toelichting. Stel, je hebt een driefasekring, (in NL een driefasegroep) met drie gelijke belastingen. Drie in ster geschakelde gelijke verwarmingselementen. Er zit een aardlek tussen het sterpunt en de beschermingsleiding, (de groen/gele). Hoeveel stroom zal daar lopen? Niets. Er is ter plaatse geen spanningsverschil, dus zal er geen stroompje lopen waar de diff op zou kunnen reageren. Al met al betekent dit dus dat uw situatie eigenlijk erger zou kunnen zijn dan het lijkt.

De vraag wat is een aanvaardbare lekstroom: 10mA per differentieelschakelaar maximaal. Een diff van 30mA mag al bij 20mA trippen, moet bij 30mA trippen.
(Verbeteringen van mijn stellingen worden gaarne ingewacht, dank u)

Die 3 verwarmingselementen moeten dan wel heel erg gelijk zijn om geen spanning tussen sterpunt en aarde te krijgen. En de spanningen moeten dan ook heel erg gelijk zijn.

mvdk

Golden Member

Dankie Klaas. Maar dit gedachte experiment is toch de reden voor het negatieve advies voor driefase aardleks?

3 fase aardleks worden niet afgeraden in Nl, het is meer een advies deze niet in woningen te gebruiken. heeft meer met mogelijk losse nul te maken, feitelijk maakt dat verder niet uit. de nul kan ook bij de hoofdschakelaar stukgaan of rotte las in de aftakmof netbeheerder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 7 januari 2022 16:28:11 schreef spacekiek:
Nog een kleine rariteit ivm de metingen:

Als ik de Megger DCM305E klem rond L1/L2/L3/N van de hoofdkabel steek, zie ik bv. 11mA verlies.

Als ik de kringen apart meet kom ik in totaal een veel hogere waarde uit ? Nergens abnormale waarden, maar alles tezamen telt dit wel op met 26 automaten.

Logisch gezien kijkt de ALS alleen naar L1/L2/L3/N van deze hoofdkabel, dus misschien meet ik beter op deze kabel en dan automaat per automaat aanzetten ?

EDIT: ik mag de stroompjes van 3 fasen niet optellen wss 8)7

De stromen die vloeien zijn 120gr tov elkaar verschoven en zijn niet gelijk. Je meter maakt daar vanzelf een vectoriële som van denk ik.

Dat negatieve advies is er in de nieuwe NEN1010 niet meer.
Wat is het verschil als je 3 losse aardlekschakelaars op de verschillende fases hebt als er geen aardstroom loopt?
Ik denk dat het niets uitmaakt je kan het sterpunt aan aarde hangen en je aardlek gaat niet af.

Gr.F_S

Leg dat eens uit, waarom gaat die niet af?

Op het sterpunt staat geen spanning (dit is natuurlijk allemaal theoretisch) dus er kan geen stroompje lopen naar aarde.
De aardlek "ziet" dus niets.

Gr.F_S

mvdk

Golden Member

Ah, OK. Zo ver had ik alweer niet doorgedacht. Maar er was bij mij iets blijven hangen uit eerdere discussies.

Om het iets meer van deze wereld te maken , ik zou het niet durven om het sterpunt van een motor aan te raken :)
Dat een 3 fase systeem precies gelijk is komt bijna nooit voor, ook niet met een motor er is altijd iets afwijking.

Gr.F_S

Dat er op een sterpunt geen spanning staat is inderdaad puur theoretisch, als alles zuiver symmetrisch is. Maar dat zal in werkelijkheid zelden zo zijn.

Mocht er een sluiting ontstaan tussen het sterpunt en aarde, dan zal er in dit, puur theoretisch, geval geen stroom vloeien. Dit wil zeggen dat er ook geen potentiaalverschil tov aarde zal zijn, en dus geen gevaarlijke situatie. Maw, de diff zou ook niet moeten uitschakelen.
Het belangrijkste is dat bij het schakelen van de diff, de N voorijlend inschakelt, en naijlend uitschakelt.
Het gebruik van slechts één verliesstroomschakelaar aan het begin van de installatie brengt ook volgend probleem met zich mee.
Wanneer deze diff uitschakelt wordt de volledige woning spanningloos gezet. Het nut van de vereiste om de verlichting over minstens twee groepen te verdelen wordt zo feitelijk teniet gedaan.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 7 januari 2022 16:28:11 schreef spacekiek:
Nog een kleine rariteit ivm de metingen:

Als ik de Megger DCM305E klem rond L1/L2/L3/N van de hoofdkabel steek, zie ik bv. 11mA verlies.

Als ik de kringen apart meet kom ik in totaal een veel hogere waarde uit ? Nergens abnormale waarden, maar alles tezamen telt dit wel op met 26 automaten.

Logisch gezien kijkt de ALS alleen naar L1/L2/L3/N van deze hoofdkabel, dus misschien meet ik beter op deze kabel en dan automaat per automaat aanzetten ?

EDIT: ik mag de stroompjes van 3 fasen niet optellen wss

Op 7 januari 2022 22:03:15 schreef evelo:
[...]

De stromen die vloeien zijn 120gr tov elkaar verschoven en zijn niet gelijk. Je meter maakt daar vanzelf een vectoriële som van denk ik.

Ik sluit mij aan bij Evelo, dit telt ook voor de lekstromen. Hier een filmpje over de werking van het toestel. De reclame moet je maar skippen.

https://youtu.be/IGXto9zWmMc

Hier de manual:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https…