Geen 5v op power supply JBL SB400

Goedenavond,

Betreft hier een JBL SB400 die niet aan wilt gaan. Geen geluid en geen verlichting. Garantie al verlopen

Ik heb deze soundbar open geschroefd om eens een blik te werpen op de voeding.

230V komt netjes binnen en de zekering is ook nog goed. Op de output zou ik 5v moeten meten maar heb daar helemaal niks.

Schema heb ik niet en mijn technische kennis in opsporen van defecten op printplaten is beperkt, zeker zonder schema.

Wellicht is er iemand die mij zou kunnen helpen/instrueren in het opsporen van de fout in deze PCB?

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt

Je kunt beginnen om eens met een ohm meter zekering F1 door te meten.

Daarna kun je proberen halfgeleider Q1 ohms door te meten.

Als die niet nul ohm is kun je het volgende doen:

Op die dikke condensator boven D1 moet bij ingeschakelde voeding een spanning van 230√2 = 326 volt gelijkspanning staan. Letop!! deze spanning is serieus gevaarlijk en uitschieten met een meetpen geeft een hoop vuurwerk en veel collateral damage.

Afhankelijk van bovenstaande meetresultaten moeten dan de volgende stappen bepaald worden. Ook een goede foto van de onderzijde van de print is erg nuttig. Daar zal waarschijnlijk de regelchip opzitten.

Voeding ziet er erg standaard uit. Ik zie een opto voor de terug koppeling en Q3 zal zo'n spanningsreferentie ic zijn. Hoewel de naam Q eerder het vermoeden geeft van transistor o.i.d. Spanningsregelaars zijn IC's en heten meestal U.

Lucky Luke

Golden Member

Waarschijnlijk zit op de onderkant een controller IC-tje, wat is het typenummer daarvan? (of: Post ook eens 'n foto van de onderkant?)

Het elcotje rechts naast de koelplaat, C7 op de foto, zou daar wel eens de voeding van kunnen afvlakken. (Ik noem dat even de hulpvoeding - ik bedoel de voedingsspanning van het controller - IC)

R11 of de weerstand die er linksonder zit, in de lijm, zou de "Startweerstand" kunnen zijn (hoewel, gezien de C tjes in de buurt is daar ook iets van een snubber). De startweerstand kan ook op de onderkant zitten (meerdere grote SMDtjes in serie bijvoorbeeld).

Soms gaat die startweerstand verlopen/open of is het afvlakelcotje van de hulpvoeding uitgedroogd.

Een beetje een oude Amerikaanse site: http://repairfaq.org heeft veel nog steeds nuttige info over reparatie van schakelende voedingen: http://repairfaq.org/sam/smpsfaq.htm

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

1 minuut zoeken op het www gaf me deze site met de technische gegevens van de JBL SB400 inclusief schema's.
https://electronicshelponline.blogspot.com/2014/07/jbl-sb400-powered-s…

Zoekopdracht: hanny13w70 schematic

Edit:
Is alleen niet echt in een bruikbare resolutie. Maar de voeding staat links onder op de 2e schema.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 7 januari 2022 23:29:09 (18%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 7 januari 2022 23:19:45 schreef Nightwalker:
Maar de voeding staat links onder op de 2e schema.

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens een scheidingstransformator en zekering.

Allen heel erg bedankt voor jullie snelle feedback!

Zoals gevraagd, foto's achterzijde pcb en ic

De mosfet U2 lijkt de soldering niet echt te kloppen, of wordt dit zo vaker gedaan?

Zekering F1 meet ik 001.5 Ohm
Op de dikke condensator meet ik 319V
Weet niet tussen welke 2 polen ik moet meten van de spanningsregelaar Q1

[Bericht gewijzigd door Fluke83 op zaterdag 8 januari 2022 09:07:56 (20%)

mel

Golden Member

Waarschijnlijk start de oscillator niet.Dit KAN een uitgedroogde elco zijn, meestal een type met kleine waarde, die in de voeding van de oscillator zit.
Als je je woonplaats invult, is er misschien iemand in de buurt die wil meekijken. Als je zin heb mag je ook met dat ding hierheen komen,Hoewel Venlo misschien te ver is. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 januari 2022 09:05:53 schreef mel:
Waarschijnlijk start de oscillator niet.Dit KAN een uitgedroogde elco zijn, meestal een type met kleine waarde, die in de voeding van de oscillator zit.
Als je je woonplaats invult, is er misschien iemand in de buurt die wil meekijken. Als je zin heb mag je ook met dat ding hierheen komen,Hoewel Venlo misschien te ver is. :)

Hoe kan ik dit uitsluiten?
Bedankt voor je aanbod, ik ga eerst zelf eens prutsen met uiteraard de hulp van jullie kennis en ervaring.

Vind dit erg leuk om te doen en het is een leerzame ervaring.

Regel 1 heb ik al ondervonden en zal me geen 2e keer meer gebeuren, namelijk..

Ook al is de stroom er af, een elco blijft een tijd geladen 8)7

[Bericht gewijzigd door Fluke83 op zaterdag 8 januari 2022 09:20:45 (26%)

Hoe kan ik dit uitsluiten?

Luisteren. maakt de voeding een geluidje? Tikken of piepen? Dan doet de voeding opstart pogingen. Je kunt ook met een scoop meten. Lat op dat je scoop dat wel kan. Je meet in een 300 volt circuit. Niet alle scoops kunnen dat.

Hoor je de voeding piepen of tikken? Dan is kans groot dat je uitgangscondensatoren defect zijn.

Zit er geen IC1 in dat ding? U1 en U2 zijn mosfets. U2 zier ik niet wat dat is. Is dat het regel ic? Of zit er nog ergens een IC1?

Ik denk dat je condensator C7 en C8 even moet bekijken. Een van de twee maakt waarschijnlijk de voedingsspanning voor het regel IC. Als die er niet is doet de hele voeding helemaal niets.

Zoals je ziet heeft de p-channal mosfet maar drie aansluitingen. Is de FET voor forse stromen en heeft hij een lage Rdson. Daarom zitten er veel pennen aan elkaar en zijn die dus hetzelfde. Op de print zitten ze dus ook allemaal aan elkaar gesoldeerd. Op twee pennen is alleen het soldeer een beetje doorgelopen. In dit geval is dat niet erg.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 8 januari 2022 09:39:09 (60%)

Op 8 januari 2022 09:26:25 schreef Ex-fietser:
[...]

Luisteren. maakt de voeding een geluidje? Tikken of piepen? Dan doet de voeding opstart pogingen. Je kunt ook met een scoop meten. Lat op dat je scoop dat wel kan. Je meet in een 300 volt circuit. Niet alle scoops kunnen dat.

Nee, er komt geen enkel geluid van de print.

Op 8 januari 2022 09:32:54 schreef Fluke83:
[...]

Nee, er komt geen enkel geluid uit, geen schakeling geen piep, brom of zoem.

Op 8 januari 2022 09:26:25 schreef Ex-fietser:
[...]

Luisteren. maakt de voeding een geluidje? Tikken of piepen? Dan doet de voeding opstart pogingen. Je kunt ook met een scoop meten. Lat op dat je scoop dat wel kan. Je meet in een 300 volt circuit. Niet alle scoops kunnen dat.

Hoor je de voeding piepen of tikken? Dan is kans groot dat je uitgangscondensatoren defect zijn.

Zit er geen IC1 in dat ding? U1 en U2 zijn mosfets. U2 zier ik niet wat dat is. Is dat het regel ic? Of zit er nog ergens een IC1?

Ik denk dat je condensator C7 en C8 even moet bekijken. Een van de twee maakt waarschijnlijk de voedingsspanning voor het regel IC. Als die er niet is doet de hele voeding helemaal niets.

[bijlage]

Zoals je ziet heeft de p-channal mosfet maar drie aansluitingen. Is de FET voor forse stromen en heeft hij een lage Rdson. Daarom zitten er veel pennen aan elkaar en zijn die dus hetzelfde. Op de print zitten ze dus ook allemaal aan elkaar gesoldeerd. Op twee pennen is alleen het soldeer een beetje doorgelopen. In dit geval is dat niet erg.

Ik krijg geen ic1 gevonden

flash2b

Special Member

let op dat deze voeding een on/off pin heeft op de witte connector. Die moet je dus mogelijk laag of hoog maken anders doe de voeding niks.

Ik check eerst altijd alle diodes en de mosfets, daarna de elco's.

Verder zitten er in deze voeding een flink aantal fuseable weerstanden (die grote grijze) die ik ook allemaal zou checken.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 8 januari 2022 10:32:03 (23%)

Ik krijg geen ic1 gevonden

Heb je ook onder de trafo gekeken? Ook wel eens meegemaakt dat daar wat zat. Was wel een beetje rare voeding toen. maar je weet het niet?

Dan blijft dat hele kleine dingetje (IC2) dus over. Daar moet een dan stabiele gelijkspanning op aanwezig zijn. Die wordt dan waarschijnlijk gemaakt met C7 of C8.

En let op de opmerkingen van flash2B. Die weerstanden kunnen gewoon hoog-ohmig zijn. Maar daar kom je ook achter als spanningen gaat meten op het regel IC.

IC2 zit op de onderzijde van de niet aanwezige IC1? Zo te zien gaan de opto aansluitingen daar ook heen. Dan is dat waarschijnlijk het regel pwm IC'tje. Meet eens met scoop wat voor spanningen je daar op hebt. Zijn dat alleen DC spanningen of golfvormen. Of gewoon helemaal niets. In het laatste geval is waarschijnlijk een van de grijze weerstanden van flash2b open. Alleen heeft dat wel een oorzaak die gevonden moet worden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 8 januari 2022 11:06:05 (30%)

Op 8 januari 2022 10:27:30 schreef flash2b:
let op dat deze voeding een on/off pin heeft op de witte connector. Die moet je dus mogelijk laag of hoog maken anders doe de voeding niks.

Ik check eerst altijd alle diodes en de mosfets, daarna de elco's.

Verder zitten er in deze voeding een flink aantal fuseable weerstanden (die grote grijze) die ik ook allemaal zou checken.

Oeh, dat is een goeie! niet eens aan gedacht.
Deze pin moet ik dan bruggen met de gnd?

Op 8 januari 2022 00:02:46 schreef ohm pi:
[...]Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens een scheidingstransformator en zekering.

dat klopt. Bij nadere inspectie zijn de schema's alleen van de 2 hoofdprinten en alle kleine (input)printen. Maar die van de voedingsprint staat er niet bij.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
WillemV2

Special Member

Hier staat een service manual:

https://elektrotanya.com/jbl_cinema_sb400.pdf/download.html#dl

Wellicht dat mensen die er meer verstand van hebben hieruit kunnen afleiden wat er moet gebeuren met die pin On/Off... Dit gaat mij helaas boven de pet :-)

Hier staat een service manual:

Helaas staat het schema van de power supply er niet in. Wat je er wel uit kunt halen is dat de power supply 5V en 20V maakt.
Dat er geen switcher-ic oid. is kan er ook op duiden dat het een zelf-oscillerende schakeling is met Q1 en Q2 en een capaciteit, misschien is het handig als je het schema van de print rond Q1 en Q2 uit tekent.

Volgens mij zie ik een koude las bij R11
De weerstand naast R11 ziet er crispy uit
controleer ook C7 en C8

flash2b

Special Member

Op 8 januari 2022 15:14:48 schreef MJN:
Dat er geen switcher-ic oid. is kan er ook op duiden dat het een zelf-oscillerende schakeling is met Q1 en Q2 en een capaciteit, misschien is het handig als je het schema van de print rond Q1 en Q2 uit tekent.

IC2 is zeker te weten de SMPS controller.

Op 8 januari 2022 15:14:48 schreef MJN:
[...]
Helaas staat het schema van de power supply er niet in. Wat je er wel uit kunt halen is dat de power supply 5V en 20V maakt.
Dat er geen switcher-ic oid. is kan er ook op duiden dat het een zelf-oscillerende schakeling is met Q1 en Q2 en een capaciteit, misschien is het handig als je het schema van de print rond Q1 en Q2 uit tekent.

Volgens mij zie ik een koude las bij R11
De weerstand naast R11 ziet er crispy uit
controleer ook C7 en C8

Als je het hebt over contoleren, doel je dan op de capaciteit van de elco's of het meten van de stroom die er doorheen gaat?

Capaciteit kan ik alleen meten als ik ze er uit soldeer, toch?
Of ik moet een ESR meter aanschaffen om ze op de print door te meten.
Hoe ontladen jullie de elco's als ik vragen mag? Met zelfgemaakte 2 kabels en een weerstand er tussen of gewoon glashard kortsluiting tussen de 2 polen maken?

Zit er een soort van switch in om de 5v/18v circuit te activeren of moet dit bordje gewoon meteen 5v op de output geven?

Het lijkt erop dat deze (weerstand?) idd wat brandplekjes heeft?

Dat er geen switcher-ic oid. is kan er ook op duiden dat het een zelf-oscillerende

Er zit wel een scheidingstrafo en een switcher IC in. De scheiding tussen de hoge netspanning en de lage uitgangsspanning loopt onder de gele trafo door langs de gegleufde openingen (waar de opto overheen zit).

Als je het hebt over contoleren, doel je dan op de capaciteit van de elco's of het meten van de stroom die er doorheen gaat?

Capaciteit kan ik alleen meten als ik ze er uit soldeer, toch?
Of ik moet een ESR meter aanschaffen om ze op de print door te meten.
Hoe ontladen jullie de elco's als ik vragen mag? Met zelfgemaakte 2 kabels en een weerstand er tussen of gewoon glashard kortsluiting tussen de 2 polen maken?

Zit er een soort van switch in om de 5v/18v circuit te activeren of moet dit bordje gewoon meteen 5v op de output geven?

Om elco's echt te meten moet je ze er uit solderen. Maar dat is veel werk en dat doe ik eigenlijk nooit. Je kunt ook gewoon overal de spanning(en) meten en daaruit concluderen wat er fout is. Staat er een onwijze rimpel spanning, of is de spanning veel te hoog of te laag, of er is gewoon helemaal geen spanning dan kun je daaruit al veel concluderen. Hoge rimpelspanning op een elco betekend dat die rot is. Helemaal nergens spanning zou kunnen betekenen dat er ergens zo'n grijze weerstand open is. Of het on/off draadje van flash2b staat inderdaad uit. Dat moet je hoog of laag maken om de voeding te starten.

Het beste kun je al die dingen met een scoop meten. Dat hoeft helemaal geen ingewikkelde dure te zijn. Met ding als deze https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1… kun je dit prima meten. Hoeft niet meer als 1 of twee tientjes te kosten.

En met deze heb je waarschijnlijk zeer leuke aanschaf waar je gewoon alles mee kunt: https://www.circuitsonline.net/aanbod/26243/meten/philips-pm3055-60mhz…

Dit soort voedingen zijn niet bepaald rocket science, en met gewoon meten kun je er meestal redelijk snel achter komen wat er loos is.

Hier is een filmpje van Carlson over hoe je met indirect meten foute condensatoren kunt vinden. Het gaat over een radio en niet over een voeding. Maar hij laat goed zien hoe je moet meten en conclusies kunt trekken.

En de link: https://www.youtube.com/watch?v=vzfliznVRkY

WillemV2

Special Member

Hier is een filmpje van Carlson over hoe je met indirect meten foute condensatoren kunt vinden. Het gaat over een radio en niet over een voeding. Maar hij laat goed zien hoe je moet meten en conclusies kunt trekken.

Linkje? :-) Heb ik ook wel interesse in nl.

Op 9 januari 2022 10:30:13 schreef Ex-fietser:
[...]

Er zit wel een scheidingstrafo en een switcher IC in. De scheiding tussen de hoge netspanning en de lage uitgangsspanning loopt onder de gele trafo door langs de gegleufde openingen (waar de opto overheen zit).

[...]

Om elco's echt te meten moet je ze er uit solderen. Maar dat is veel werk en dat doe ik eigenlijk nooit. Je kunt ook gewoon overal de spanning(en) meten en daaruit concluderen wat er fout is. Staat er een onwijze rimpel spanning, of is de spanning veel te hoog of te laag, of er is gewoon helemaal geen spanning dan kun je daaruit al veel concluderen. Hoge rimpelspanning op een elco betekend dat die rot is. Helemaal nergens spanning zou kunnen betekenen dat er ergens zo'n grijze weerstand open is. Of het on/off draadje van flash2b staat inderdaad uit. Dat moet je hoog of laag maken om de voeding te starten.

Het beste kun je al die dingen met een scoop meten. Dat hoeft helemaal geen ingewikkelde dure te zijn. Met ding als deze https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1… kun je dit prima meten. Hoeft niet meer als 1 of twee tientjes te kosten.

En met deze heb je waarschijnlijk zeer leuke aanschaf waar je gewoon alles mee kunt: https://www.circuitsonline.net/aanbod/26243/meten/philips-pm3055-60mhz…

Dit soort voedingen zijn niet bepaald rocket science, en met gewoon meten kun je er meestal redelijk snel achter komen wat er loos is.

Hier is een filmpje van Carlson over hoe je met indirect meten foute condensatoren kunt vinden. Het gaat over een radio en niet over een voeding. Maar hij laat goed zien hoe je moet meten en conclusies kunt trekken.

Dank voor je feedback.
Hoe maak ik dit bordje hoog of laag? Moet ik iets bridgen?
Op mijn werk heb ik keuze uit verschillende scoops dus die leen ik van de week wel om wat te proberen.

Voor jullie is dit waarschijnlijk idd geen rocket science, ieder zijn vakgebied/kennis natuurlijk.
Dit leek me gewoon een leuke bezigheid om eens lekker in te duiken, en beetje bij beetje leer ik elke keer wat bij. Fijn dat er zo'n forum is waar het merendeel heerlijk wilt meedenken, ongeacht het niveau. :)

Op 8 januari 2022 08:10:00 schreef Fluke83:
De mosfet U2 lijkt de soldering niet echt te kloppen, of wordt dit zo vaker gedaan?

Het is een mosfet in SO8 behuizing. Pootjes 1-2-3 hangen aan mekaar als ook pootjes 5-6-7-8. Dus dat er bij jou met soldeer een kortsluiting tussen 5 en 6 zit kan geen kwaad: Dat hangt in de mosfet al aan mekaar en op de print ook al!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 januari 2022 12:37:47 schreef rew:
[...]Het is een mosfet in SO8 behuizing. Pootjes 1-2-3 hangen aan mekaar als ook pootjes 5-6-7-8. Dus dat er bij jou met soldeer een kortsluiting tussen 5 en 6 zit kan geen kwaad: Dat hangt in de mosfet al aan mekaar en op de print ook al!

Ik zag het idd want ze lopen allemaal naar hetzelfde spoor