Netaansluiting

Goedendag,

Voor een bedrijfspand is door de timmerman een elektrische installatie gemaakt (voornamelijk alleen bekabeling). Vraag me niet hoe, wat en waarom, maar toen de groepenkast vernieuwd moest worden zei hij tegen de klant dat ze maar een echt elektrotechnisch bureau moesten inschakelen. Toen ik daar kwam kijken schrok ik van wat ik zag.

Toen ik vroeg naar de vermogens van alle apparatuur kon maar de helft overlegd worden. M.a.w. er was niks berekend en getekend en het vermoeden was dat er zomaar wat gedaan werd. Toen ik grotendeels alle vermogens had, bleek uit de berekeningen dat de klant van 3x50A naar maar liefst 3x160A en dat is een flinke ingreep met flink wat kosten (en lange wachttijd). Wat zou betekenen dat die mensen achteraf veel kosten extra krijgen en pas een jaar later (wachttijd verzwaren aansluiting naar grootvebruik) open kunnen.
En bovendien dan niet mogen terugleveren met zonnepanelen.

Nu is de situatie zo dat er op de BG twee aansluitingen zitten (voorheen waren het twee panden). Een van 3x50 en een van 3x35. Mijn idee was om de installatie opnieuw te berekenen en te verdelen over die twee aansluitingen en deze te verhogen naar 3x80 waardoor de wachttijd veel korter is, ze gewoon in bedrijf kunnen en ook dan wel mogen terugleveren.

Zijn hier regels voor? Is dit een verstandig idee? Zie ik dingen over het hoofd?
Heeft iemand nog tips hiervoor waar ik rekening mee moet houden?

Voor de goede orde meld ik dat ik conform de NEN1010 alles laat checken door een engineeringsbureau en ook de gehele installlatie laat keuren en er officiële tekeningen gemaakt worden. En ook de installatie opnieuw gemaakt wordt en de fouten eruitgehaald worden.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!

Bedankt alvast!

mel

Golden Member

Als het pand 2 adressen heeft kan je 2 aansluitingen krijgen. echter als er 1 adres bekend is, dan is er maar 1 aansluiting mogelijk.
Ik persoonlijk zou het die"timmerman"lekker laten uitzoeken, als hij wel met de installatie begonnen is, maakt hij het ook maar af...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Mel,

Het zijn twee adressen met twee aansluitingen. Alleen is er een muur tussenuit gehaald waardoor het nu een ruimte is.

Even uit nieuwsgierigheid; welke gelijktijdigheidsfactor wordt bij deze berekeningen aangehouden?

Het zijn heel veel zware elektromotoren, maar ze lopen zonder belasting aan en bij normaal gebruik zou ik verwachten dat zelden de volle (zaag) capaciteit benut, want dat werkt niet comfortabel. In een pennenbank wordt maar 1 motor tegelijk belast. Een vandikte wordt wel op vol vermogen gebruikt. een afkortzaag maar een klein deel van de tijd, etc. etc.

Werkplaatsen zijn naar mijn hobby ervaring een geheel andere belasting als elektrische verwarming of ovens.
Een aansluiting van 160A per fase kan meer dan 110 kW belast worden. Is het realistisch dat die warmte in het pand ook weer afgevoerd wordt?

High met Henk

Special Member

Ik heb ook behoorlijk mijn vraagtekens bij de gelijktijdigheid.

Even ter beeld vorming in onze werkplaats: grote draaibank 5.5 kW,
grote freesbank 3.5 kW,
zware compressor 3 kW,
elektrisch lasapparaat 2 kW,
mig apparaat 2.5 kW
Tig apparaat 2 kW
Autogeen lasapparaat 0 kW
Hefbrug 2 kW
Nog wat kantoor eraan
En een woonhuis.

Alles achter 35 A.

Tript nooit, want er zit maar 1 man in werkplaats. Hooguit 2...
Gelijktijdigheid is 0.2 ofzo...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Beste Aard,

Als ik alle vermogens optel van alle verlichting, WCD en apparatuur kom ik zonder gelijktijdigheidsfactor uit op 110kW. Voor verlichting en WCD pak ik 0,6.
Ander dingen zijn bijvoorbeeld 28 IR panelen, een stemmer van 10kW, 2 friteuse van 18k, enkele machines van 22kW en ga zo maar even door :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je verwonderd je over een installatie hoe het gemaakt is, maar je weet het zelf ook niet.
Daar krijg ik grijze haren van.
Als ik een paar kleine dingen zie,
een aansluiting van 80 Amp, en verschillende motoren van 22 kW dan vind ik dat toch wel een behoorlijke installatie die toch behoorlijk wat technische kennis nodig heeft.
Die kan je niet maar zo even van internet halen (naar mijn mening, maar wie ben ik?)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste Toet,

Waar staat dat ik het niet weet?

Ik vraag me alleen af of de manier waarop ik denk goed is, of ik niet iets vergeet en of het mag. En hoor daarbij graag de diverse meningen. De berekeningen en de gelijktijdigheidsfactoren zijn gecontroleerd en die waren goed.

Maak je qua kennis en kunde maar geen zorgen, papieren en ervaring zijn er meer dan genoeg!

mel

Golden Member

Waarom kom je dan op dit forum?Met je ervaring?Maakt niet uit, ik heb mijn mening al gegeven,laat die timmerman het lekker zelf uitzoeken, als hij wel de kabels getrokken heeft.Het is nog maar de vraag of het de goede kabels zijn..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit is toch een forum om vragen te stellen of om meningen santé horen?
Ben ik dan wel op het goede forum dan?

Mag je een installatie verdelen over twee netvoedingen 3x80 of niet?

mel

Golden Member

Voor zover ik weet mogen er geen 2 verschillende voedingen in 1 pand.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
help

Golden Member

Ik weet van meerdere panden die op een later moment gekoppeld zijn die allen een eigen nummer en dus ook net aansluiting hebben.

Naar mijn idee kan dit dus prima als je de boel goed gescheiden houdt. Het wordt in ieder geval vaker zo gedaan.

Bij eventueel splitsing of verkoop van een deel is het zo ook een stuk couranter.

mvdk

Golden Member

Het ligt eraan of er geschouwd word door de netbeheerder. Dat er iemand na de aanvraag toch even de hei komt overzien.
Zeg dat er een muur tussen zit, of dat het lijkt dat er een muur tussen zit. Zorg dat het kadastraal klopt, dat het twee adressen zijn. De netbeheerder wil niet dat twee adressen aan elkaar zitten.
Ik herinner me een bedrijf die Indonesische snacks voorfrituurde, in Zoetermeer. Die wilden 2 200Amp aansluitingen. Het waren twee adressen, maar het zat echt aan elkaar. Werd ik naartoe gestuurd om m'n oordeel te geven. Dat het pand enkele maanden erna affikte, ik weet nog steeds niet of het één met het ander te maken had. Ik was er eerder dan de brandweer, en kon m'n collega's assisteren bij het aanwijzen van de twee velden die we moesten trekken...
Laat je niet bang maken, probeer het gewoon.

ik ken meerdere situaties waar men 2 aansluitingen heeft zitten in 1 pand. 1 geval waar het duidelijk 1 pand is maar wel 2 adressen heeft die beiden 2000A voeding hebben. op deze manier hoefde ze geen eigen trafostation te kopen en de flinke afstand van de aan te leggen 10KV lijn te betalen.

in een ander geval waren 2 bedrijfspanden samen gevoegd, kantoor/hal. beiden 3x 80A aangevraagd om zo goedkoper uit te zijn. in een 3e geval was het een bedrijf waar een woonhuis voor staat. 25 jaar draaide het woonhuis op de bedrijfsaansluiting mee, tot er meer vermogen nodig was en dus ook het woonhuis 3x80A kreeg en die kabel doorgetrokken werd naar het bedrijf.

de gevallen mbt timmermannen, tuinmannen enz wat elektra ook wel kan maken zijn mij niet onbekend. pas nog zoeen gehad waar men even de hele inventaris had opgeladen bij t oude adres, in nieuw pand gekiept en aankwam bij t werk met: dit moet over 6 dagen draaien. alle kasten ofwel ouwe rommel of chinese rommel met dito bras machines eraan zonder enige beveiliging. ofwel, gaan daar we niet aan beginnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het waren dus twee aparte panden waar een muur tussenuit gehaald is waardoor het nu een grote ruimte is. Het ene stuk is een restaurant en het andere een bowlingbaan.
Uiteraard zal er zoveel mogelijk gescheiden worden maar dit is natuurlijk niet altijd mogelijk.
De kosten en de wachttijd zijn met deze oplossing wel tot een minimum gebracht maar je wilt natuurlijk niet in de problemen komen.

afhankelijk van waar je zit in NL, hier in de regio is 60 weken wachten inmiddels de standaard bij dergelijke verzwaringen. een generator die aanslaat als je boven de hoofdaansluiting max komt is al vaker tijdelijk toegepast. pas ook van een bedrijf gehoord die een zeecontainertje leveren om de pieklasten uit accu's te leveren. tot een 5MW ging dat wat ik zo zag. vooral op de bouw voor het opladen van elektrische graafmachines, hijskranen enz. kan de bouw op een gewone 3x80A voeding draaien..

dit is zo'n leverancier https://bigassbattery.nl/toepassingen-energievoorziening-bouw-en-evene…

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 8 januari 2022 17:27:24 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

WCD en apparatuur kom ik zonder gelijktijdigheidsfactor uit op 110kW. Voor verlichting en WCD pak ik 0,6.

Als ik ons pand alle vermogens optel kom ik op ca 400W uit en toch is ons afgenomen vermogen ca 90kW het piekvermogen weer ik niet, Maar goed onze aansluiting is 3 x 400A.
Het is zoals gezegd heel moeilijk in te schatten hoeveel er gelijktijdig gebruikt word. Grootste piekvermogen in de ochtend is de compressor als die alles weer op druk moet krijgen eenmaal opdruk loopt die sterk in toerental terugen blijft de rest van de dag op meestal ca 30% draaien. . Maar zolang er niet voldoende druk is kunnen de meeste andere grote machines toch niets doen zo is de piek goed verspreid

Als voorbeeld onze laser snijmachine moet van de fabrikant die aansluitingen hebben 1 van 100A en 2x25A allemaal 3 fase, toch gebruikt als deze aansluitingen bij elkaar maar iets van 30A. Het aansluitvermogen weet ik niet hebben ze nooit gegeven.

elektrisch lasapparaat 2 kW,
mig apparaat 2.5 kW
Tig apparaat 2 kW

Ik denk dat je dat veel te laag inschat. Een gemiddelde elektrode apparaat wat 160A doet is ca 4kW en onze mig is 11kW en en de tig 14kW.

Maar dat zijn de piek vermogens de werkelijke vermogen kloppen wel met wat je opgeeft. Hoewel wij met onze tig op 450A aluminium lassen bij ca 10V dus 4,5kW. Maar op RVS kom je niet eens aan de 1 kW.

Nu is de situatie zo dat er op de BG twee aansluitingen zitten (voorheen waren het twee panden). Een van 3x50 en een van 3x35. Mijn idee was om de installatie opnieuw te berekenen en te verdelen over die twee aansluitingen en deze te verhogen naar 3x80 waardoor de wachttijd veel korter is, ze gewoon in bedrijf kunnen en ook dan wel mogen terugleveren.

Lijkt mij een goede optie. Maar kun je gewoon het beste bij je energie leverancier navragen of dat mag.
Gevoelsmatig zou ik denken dat je het met een 2x 50A aansluiting het wel red of eventueel een 80A en een 50A aansluiting

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 januari 2022 17:16:24 schreef Jackass:
Uiteraard zal er zoveel mogelijk gescheiden worden maar dit is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Waarom is dat niet mogelijk? Het moet gescheiden blijven. In ieder geval mag er nergens een koppeling zitten tussen beide installaties. En om het overzichtelijk te houden moet je ergens een denkbeeldige lijn trekken. Elk van de twee installaties blijft aan zijn eigen kant van de lijn.

High met Henk

Special Member

Op 8 januari 2022 18:15:19 schreef benleentje:
...
Maar dat zijn de piek vermogens de werkelijke vermogen kloppen wel met wat je opgeeft. Hoewel wij met onze tig op 450A aluminium lassen bij ca 10V dus 4,5kW. Maar op RVS kom je niet eens aan de 1 kW.

[...]

Lasapparaten zijn max 180 A output:
Esab smashweld 180 doet ca 2.5 A
Rothenbach 200 ac/DC wig. Staat op 230 en kan dus niet meer dan 16A trekken... Dacht eigenlijk dat het een 160 A max was..

De lastrafo staat ook op 230, dus geld hetzelfde voor..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 januari 2022 21:46:42 schreef KlaasZ:
[...]Waarom is dat niet mogelijk? Het moet gescheiden blijven. In ieder geval mag er nergens een koppeling zitten tussen beide installaties. En om het overzichtelijk te houden moet je ergens een denkbeeldige lijn trekken. Elk van de twee installaties blijft aan zijn eigen kant van de lijn.

in 1 van de gevallen die ik noemde zit er 1 machine op de ene 3x80A voeding en draait de rest van het pand op de andere voeding met diverse machines.

als de installatie met 2x 3x80A permanent zal zijn zou ik ook zeggen, houd zoveel mogelijk de fysieke scheiding tussen de gebouwen aan. ga je uit het pand later dan is de boel afkoppelen als de scheiding terug zou komen niet nodig, in geval huurpanden bijv.

in geval dat er toch een zwaardere voeding gaat komen, zou ik zeggen dat waar deze voeding binnen gaat komen zet je alle kabels op de verdeler en legt 1 dikke kabel naar de kast met 3x80A die later vervalt, die voeding geef je een aparte hoofdschakelaar in de kast. deze verdeler ook alvast voorzien voor die zwaardere voeding, dus hoofdschakelaar en bedrading alvast dik genoeg nemen zodat omzetten later minder tijd en niet nog eens geld kost. de kabel die later vervalt kun je weer als voeding voor een machine gebruiken. als de huidige bouw technische kast een standaard huis meterkast kwa grootte is, dan zou ik kijken om de verdeler meteen elders in de buurt te hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 januari 2022 21:46:42 schreef KlaasZ:
[...]Waarom is dat niet mogelijk? Het moet gescheiden blijven. In ieder geval mag er nergens een koppeling zitten tussen beide installaties. En om het overzichtelijk te houden moet je ergens een denkbeeldige lijn trekken. Elk van de twee installaties blijft aan zijn eigen kant van de lijn.

Zoals ik al ergens noemde, de dozen / aansluitingen en kabels liggen allemaal al bij de hoofd meterkast. Dit is gedaan door de timmerman.
Nu zal het overgrote deel te splitsen zijn en wil ik inderdaad proberen om de installaties gescheiden te houden maar nogmaals dit is niet geheel mogelijk. Het restaurant zal toch veel meer vermogen vragen dan het andere deel.

Op 8 januari 2022 22:23:31 schreef testman:
[...]

in 1 van de gevallen die ik noemde zit er 1 machine op de ene 3x80A voeding en draait de rest van het pand op de andere voeding met diverse machines.

als de installatie met 2x 3x80A permanent zal zijn zou ik ook zeggen, houd zoveel mogelijk de fysieke scheiding tussen de gebouwen aan. ga je uit het pand later dan is de boel afkoppelen als de scheiding terug zou komen niet nodig, in geval huurpanden bijv.

in geval dat er toch een zwaardere voeding gaat komen, zou ik zeggen dat waar deze voeding binnen gaat komen zet je alle kabels op de verdeler en legt 1 dikke kabel naar de kast met 3x80A die later vervalt, die voeding geef je een aparte hoofdschakelaar in de kast. deze verdeler ook alvast voorzien voor die zwaardere voeding, dus hoofdschakelaar en bedrading alvast dik genoeg nemen zodat omzetten later minder tijd en niet nog eens geld kost. de kabel die later vervalt kun je weer als voeding voor een machine gebruiken. als de huidige bouw technische kast een standaard huis meterkast kwa grootte is, dan zou ik kijken om de verdeler meteen elders in de buurt te hangen.

Het geval is dus, mocht er een zwaardere voeding komen dat de gehele meterkast niet meer voldoet (te weinig ruimte voor een 160A verdeler), er minimaal 52 weken wachttijd is hier, ze mogen niet terugvoeden. Door twee 80A verdelers te maken blijf je in consumenten verbruik en is de wachttijd niet zo heel erg lang, en mogen ze we terugleveren.
Ideaal dus, alleen ik vroeg me af of het wettelijk geen problemen oplevert.
Uiteraard de installatie zoveel mogelijk gescheiden houden enz enz

Anoniem

Op 9 januari 2022 07:08:29 schreef Jackass:
[...]

Zoals ik al ergens noemde, de dozen / aansluitingen en kabels liggen allemaal al bij de hoofd meterkast. Dit is gedaan door de timmerman.

Het is toch heel simpel, een timmerman heeft er een zootje van gemaakt en nu wordt jij gevraagd. Er wordt van jou verwacht dat je het goed maakt en rechtvaardigt het er uit slopen van de zooi van de timmerman. Je vraagt hier om advies en het advies is dat de installatie's van de panden gescheiden moeten zijn. Doe dit dan ook, anders gaat het nog niet goed. Als de netaansluiting van het restaurant gedeelte te licht is, laat die dan verzwaren.

Op 9 januari 2022 07:12:33 schreef Jackass:
[...]

Het geval is dus, mocht er een zwaardere voeding komen dat de gehele meterkast niet meer voldoet (te weinig ruimte voor een 160A verdeler), er minimaal 52 weken wachttijd is hier, ze mogen niet terugvoeden. Door twee 80A verdelers te maken blijf je in consumenten verbruik en is de wachttijd niet zo heel erg lang, en mogen ze we terugleveren.
Ideaal dus, alleen ik vroeg me af of het wettelijk geen problemen oplevert.
Uiteraard de installatie zoveel mogelijk gescheiden houden enz enz

Niet in elke straatkabel is zomaar even ruimte voor 2 x een verhoging naar 80A. In het ergste geval moet je wachten op een netverzwaring / vervanging.
Ook hier is zomaar jaar mee gemoeid.

Op 9 januari 2022 07:24:18 schreef HenkR:
[...]
Het is toch heel simpel, een timmerman heeft er een zootje van gemaakt en nu wordt jij gevraagd. Er wordt van jou verwacht dat je het goed maakt en rechtvaardigt het er uit slopen van de zooi van de timmerman. Je vraagt hier om advies en het advies is dat de installatie's van de panden gescheiden moeten zijn. Doe dit dan ook, anders gaat het nog niet goed. Als de netaansluiting van het restaurant gedeelte te licht is, laat die dan verzwaren.

Naar mijn mening zeg ik continue hetzelfde alleen vraag ik nogmaals of het toegestaan is of ik in plaats van 1 aansluting te verzwaren van 3x50 naar 3x160 met alle gevolgen van dien, de meterkasten van orgineel 2 panden welke nu samengevoegd zijn tot 1 mag gebruiken om deze te verhogen naar 3x80 rekeninghoudend met een zoveel mogelijk gesplitse installatie...