Welke deurafdichting voor smeg 45cm inbouwoven?

benbamm

Special Member

Ik heb me ondertussen al een ongeluk gezocht, maar kan het niet vinden, dus daarom kom ik bij jullie te rade...

Wij hebben hier een SMEG heteluchtoven van +- 2010-2011 (zat in het huis toen we het kochten) en ik zou hiervoor een nieuwe deurrubber moeten hebben maar kan deze maat niet vinden. Het typenummer van de oven kan ik ook nergens vinden aan de buitenkant... Het is een compacte inbouwoven van 45cm hoog uit de Linear reeks.

De buitenafmeting van de rubber is 50cm breed en 27cm hoog. Heeft er iemand een idee van waar ik dit zou kunnen vinden?

KGE

Golden Member

Typenummer zou wel handig zijn, hoort normalerwijzer ergens leesbaar via de voorzijde te staan (onderrand van bovenpaneel misschien) Anders even op de aankoopnota kijken wat voor type het is. Dat is een stuk makkelijker zoeken.

Op de foto ziet het rubber er tamelijk ongehavend uit...

benbamm

Special Member

Op het toestel zelf is er niets te vinden (hetgeen ik raar vind, maar kom...)

Ik ben dan de papieren eens gaan doorzoeken die we hebben gekregen toen we het huis kochten en heb het gevonden! Het is de SMEG SC45MF2

benbamm

Special Member

Op 8 januari 2022 16:06:53 schreef Roland11:
Op de foto ziet het rubber er tamelijk ongehavend uit...

Het is inderdaad in redelijk goede staat, maar één van de hoeken komt omhoog waardoor er langs daar altijd stoom ontsnapt hetgeen de naastliggende deur beschadigd heeft na al die jaren. De verf begint omhoog te komen van het vocht.

Ik ben recent begonnen met zuurdesembrood te bakken en daarbij is er redelijk wat stoom nodig aan het begin van de bakcyclus...

benbamm

Special Member

Op 8 januari 2022 17:19:10 schreef KGE:
Kijk hier eens, is dit wat je zoekt ?

https://fixpart.nl/nl/product/view/0000168115?apl=609800

Die gaat het inderdaad zijn. Ik heb ook even bij de onderdelenhandel hier in de buurt navraag gedaan of ze m hebben.

Bedankt voor de hulp allemaal. Probleem opgelost!

Ik had juist het omgekeerde: in het oorspronkelijke (?) rubber van mijn oude Atag oven zit midden bovenin een opening van een centimeter of 4 a 5. Deze een tijdje geleden eens vervangen door een universeel rubber die rondom geheel gesloten is. Vervolgens drupt er tijdens het bakken allemaal water uit de oven!
Blijkbaar was de opening nodig om juist stoom uit de oven te laten?
Oorspronkelijk rubber er weer opgezet en geen condensdruppels meer...

benbamm

Special Member

Even een update... Ik heb ondertussen een nieuwe rubber gevonden, maar dat was dus blijkbaar niet het probleem... Er blijft veel waterdamp uit de oven komen.

Als je de deur aandruk, stoomt oven dan niet?? Vaak dat deurkracht niet voldoende is..

Wat is een van de hoeken? Je oven blaast af via de gleuf onder de bediening. Bij genoeg damp zal dat vast neerslaan.