Bedankt voor de vele reacties!
Ik had (bewust) foto's weggelaten om de vraag zo algemeen mogelijk te houden (hoe vervang je een onbekende speaker ipv hoe vervang ik deze specifieke onbekende speaker), maar bij nader inzien waren foto's wellicht inderdaad beter gepast, dus bij deze.
Afmetingen zijn ongeveer lxbxh 60cm x 20cm x 40cm (de speaker staat even niet in de buurt).
Op 8 januari 2022 19:31:02 schreef DK:
gewoon ergens een merkloze speaker kopen die past, beetje geluk is hij beter als wat erin zat
... dat was mijn idee ook, maar mijn vrees was dat de nieuwe speakers bij de eerste de beste speelbeurt ook zouden doorbranden (wegens niet sterk genoeg oid).
Op 8 januari 2022 19:36:49 schreef Paul50:
verbrande speaker(s) betekend vaak ook een defecte eindversterker.
De eindversterker werkt nog steeds, aangezien de eigenaar deze nog steeds gebruikt.
Op 8 januari 2022 19:48:09 schreef vergeten:
Vraag je ook af wat de oorzaak is van 2(?) verbrande speakers.
Dat zou best eens DC (gelijkspanning) op de uitgang kunnen zijn en daar kunnen speakers niet tegen.
... daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht - ik ging er gewoon van uit dat de versterker te "zwaar" was voor de subwoofer, en dat de eigenaar de speakers dus had vernield tijdens een te luide luistersessie oid.
Op 8 januari 2022 19:54:30 schreef flipflop:
TS, zit er een versterker bij in? Ik verwacht het niet, aangezien er 2 woofers in zitten. Maar ja, je wet het maar nooit.
Neen, er zit geen versterker in (er zit eigenlijk op wat spoelen en condensatoren na belachelijk weinig in voor zo'n zwaar geval (qua gewicht).
Op 8 januari 2022 20:06:45 schreef pa3gws:
We kunnen gissen wat we willen is het een actieve sub of een passieve?
Hoort hij bij een surround systeem of bij een disco set?
Of is hij voor car HiFi?
Zolang de @TS niet duidelijker wordt komt er zeker geen geluid uir die sub.
Het is een passieve sub die altijd aangesloten is geweest op een Onkyo stereoinstallatie.
Aan de reacties te lezen denk ik dat de speaker ook geluidloos zal blijven, men had mij de subwoofer geschonken voor onderdelen met de opmerking dat als-ie hersteld kon worden, dat leuk zou zijn, maar het mocht niet te veel kosten aan tijd, moeite en geld.
Twee nieuwe speakertjes van 20€-25€ erin mikken is dus zo'n beetje het maximum lijkt me, maar ik vermoed dat het sop de kool niet waard is.
In een audioforum had ik eerder foto's geplaatst met de vraag of iemand merk/type herkende, maar ook daar heb ik al snel twee reacties gekregen met de opmerking er geen tijd of moeite aan te spenderen.
Ik vrees dan ook dat het einde verhaal is voor de arme sub. Toch bedankt voor jullie tijd en reactie allemaal!
Marlon