Ik heb niet alles van dit topic herlezen. het is inmiddels een beetje oud ook.
Maar voor de originele vraag: Ik denk niet dat bespaard moet worden om het besparen. Die trafo's lijken inderdaad niet erg efficiënt. maar ze doen het inmiddels al wel decennia lang. Ik ken eigenlijk geen zuinige ledsystemen die dat nadoen. Nu is die 18 jaar niet eens heel veel. Ik heb wel eens dergelijke systemen gezien van vlak na de oorlog die al een halve eeuw gewoon functioneren. Een enkele keer een gloeibolletje vervangen is al het noodzakelijke onderhoud in al die jaren.
Er is volgens mijn geen modern led en schakelvoeding systeem te vinden die dat na kan doen. Er is hier ook een topic met de leuke titel: 40 minuten of 400.000 uur?
Een zeer terechte topic. En ja het zijn meestal niet de leds zelf maar de voedingen enzo. Maar als ze het niet doen zijn ze gewoon stuk.
Ik rijdt oude auto's en heb wel eens overwogen om de lampen te vervangen door leds. maar behalve dat ik het niet mooi vind, heb ik ook eens nagedacht over de vraag hoe vaak ik nu eigenlijk een lampje heb moeten vervangen in mijn auto's. Nu dat kun je op een hand tellen. verder kosten lampjes maar een paar euro's en zijn leds een stuk duurder. En lampjes kun je wereldwijd bij elk tankstation kopen en ze zijn in een wip te vervangen. Met leds is dat allemaal een stuk lastiger.
Toen was de keuze dus inneens makkelijk. Geen leds dus.
Ik denk dat de TS als voorzitter van de VVE ook gewoon zorgeloos wil slapen. En niet elk jaar uit bed gebeld wil worden omdat een ledlampje ermee is gestopt. Of erger een schakelende voeding. Dat laatste is weer een hoop werk ook. En je moet over tien gewoon alles weer gaan vervangen.
Ik zou daar allemaal geen zin in hebben en de boel gewoon laten voor wat die is. En ik denk dat de onderhoudskosten van een modern led en schakelvoedingsysteem snel hoger oplopen dan het huidige sluipverbruik dat er nu is.
Die trafo's zijn waarschijnlijk net zulke trafo's als de oude beltrafo's. Ze zijn zo geconstrueerd dat ze hoe dan ook veilig zijn en bij langdurige overbelasting hoegenaamd niet stuk kunnen. Daarom hebben ze waarschijnlijk een hoge nullast stroom. Probeer maar eens een schakelvoeding te vinden dit dat decennia lang kan volhouden. Ik denk niet dat dat er is. En een permanente sluiting (veroorzaakt door gebruikers of een halve sluiting door vocht) in dergelijke systemen is niet raar of vergezocht.