Speakers vervangen van defecte subwoofer

Dag iedereen,

Beste wensen voor het nieuwe jaar iedereen!

Van een kennis heb ik een defecte subwoofer gekregen, die ik voor hem zou willen herstellen. Op het eerste zicht zijn beide speakers die er in zitten defect (verbrand).

Er staat geen merk op de subwoofer (buiten de naam "Super-Bass"), in de subwoofer staat er geen info, de speakers hebben geen naam/Watt/ohm vermelding, en de PCB geeft ook geen info vrij. De speakers zelf zijn niet meer na te meten.

Kortom, het lijkt me dat ik eenvoudigweg beide speakers kan vervangen, maar ik heb geen flauw idee door welke! Ik kan enkel voortgaan op de fysieke grootte van de speakers...

Is het mogelijk de subwoofer te herstellen zonder deze info? En zoja, hoe bepaal ik welke speakers ik dien te kopen om in de subwoofer te plaatsen?

De eigenaar is niet gehecht aan de sub, maar moest het mogelijk zijn deze voor een spreekwoordelijk appel-en-ei te herstellen, zou hij het wel erg appreciëren, dus wou ik toch een poging wagen.

Alvast bedankt voor de info!

Marlon

pa3gws

Golden Member

Begin eens met wat foto's en maten van de verschillende zaken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heel eerlijk: Het klinkt als een bokkiewokkiespeaker die werkend al niets waard is. Ik zou daar geen moeite in stoppen, want hoogstwaarschijnlijk is elke speaker duurder dan dat ding.

Hoe je het bepaald? dan zul je de inhoud moeten opmeten, en eigenlijk de speaker simuleren om te zien hoe een bepaalde woofer zich gedraagd in die behuizing. Een willekeurige speaker erin zetten zal niet het optimale resultaat geven

gewoon ergens een merkloze speaker kopen die past, beetje geluk is hij beter als wat erin zat

verbrande speaker(s) betekend vaak ook een defecte eindversterker.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
vergeten

Golden Member

Vraag je ook af wat de oorzaak is van 2(?) verbrande speakers.
Dat zou best eens DC (gelijkspanning) op de uitgang kunnen zijn en daar kunnen speakers niet tegen.

Dus het zou best kunnen dat hij totaal kapot is, versterker geeft DC op de uitgang die vervolgens de speakers heeft opgerookt.

Is dat het geval dan is het exit met de subwoofer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 januari 2022 19:36:49 schreef Paul50:
verbrande speaker(s) betekend vaak ook een defecte eindversterker.

TS, zit er een versterker bij in? Ik verwacht het niet, aangezien er 2 woofers in zitten. Maar ja, je wet het maar nooit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

We kunnen gissen wat we willen is het een actieve sub of een passieve?
Hoort hij bij een surround systeem of bij een disco set?
Of is hij voor car HiFi?
Zolang de @TS niet duidelijker wordt komt er zeker geen geluid uir die sub. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Bedankt voor de vele reacties!

Ik had (bewust) foto's weggelaten om de vraag zo algemeen mogelijk te houden (hoe vervang je een onbekende speaker ipv hoe vervang ik deze specifieke onbekende speaker), maar bij nader inzien waren foto's wellicht inderdaad beter gepast, dus bij deze.
https://www.bodicker.be/forums/uploads/subwoofer/superbass-1-small.pnghttps://www.bodicker.be/forums/uploads/subwoofer/superbass-2-small.pnghttps://www.bodicker.be/forums/uploads/subwoofer/superbass-3-small.png

Afmetingen zijn ongeveer lxbxh 60cm x 20cm x 40cm (de speaker staat even niet in de buurt).

Op 8 januari 2022 19:31:02 schreef DK:
gewoon ergens een merkloze speaker kopen die past, beetje geluk is hij beter als wat erin zat

... dat was mijn idee ook, maar mijn vrees was dat de nieuwe speakers bij de eerste de beste speelbeurt ook zouden doorbranden (wegens niet sterk genoeg oid).

Op 8 januari 2022 19:36:49 schreef Paul50:
verbrande speaker(s) betekend vaak ook een defecte eindversterker.

De eindversterker werkt nog steeds, aangezien de eigenaar deze nog steeds gebruikt.

Op 8 januari 2022 19:48:09 schreef vergeten:
Vraag je ook af wat de oorzaak is van 2(?) verbrande speakers.
Dat zou best eens DC (gelijkspanning) op de uitgang kunnen zijn en daar kunnen speakers niet tegen.

... daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht - ik ging er gewoon van uit dat de versterker te "zwaar" was voor de subwoofer, en dat de eigenaar de speakers dus had vernield tijdens een te luide luistersessie oid.

Op 8 januari 2022 19:54:30 schreef flipflop:
TS, zit er een versterker bij in? Ik verwacht het niet, aangezien er 2 woofers in zitten. Maar ja, je wet het maar nooit.

Neen, er zit geen versterker in (er zit eigenlijk op wat spoelen en condensatoren na belachelijk weinig in voor zo'n zwaar geval (qua gewicht).

Op 8 januari 2022 20:06:45 schreef pa3gws:
We kunnen gissen wat we willen is het een actieve sub of een passieve?
Hoort hij bij een surround systeem of bij een disco set?
Of is hij voor car HiFi?
Zolang de @TS niet duidelijker wordt komt er zeker geen geluid uir die sub. :-p

Het is een passieve sub die altijd aangesloten is geweest op een Onkyo stereoinstallatie.

Aan de reacties te lezen denk ik dat de speaker ook geluidloos zal blijven, men had mij de subwoofer geschonken voor onderdelen met de opmerking dat als-ie hersteld kon worden, dat leuk zou zijn, maar het mocht niet te veel kosten aan tijd, moeite en geld.

Twee nieuwe speakertjes van 20€-25€ erin mikken is dus zo'n beetje het maximum lijkt me, maar ik vermoed dat het sop de kool niet waard is.

In een audioforum had ik eerder foto's geplaatst met de vraag of iemand merk/type herkende, maar ook daar heb ik al snel twee reacties gekregen met de opmerking er geen tijd of moeite aan te spenderen.

Ik vrees dan ook dat het einde verhaal is voor de arme sub. Toch bedankt voor jullie tijd en reactie allemaal!

Marlon

KGE

Golden Member

Bij de kringloop of marktplaats een werkende (auto)subwoofer op de kop tikken en die speakers er in zetten.

Met een budget van 40 to 50 Euro gaan nieuwe kwaliteitspeakers zowiezo niets worden.

High met Henk

Special Member

Welke afmetingen hebben de chassis? Iets wat past kun je al wat mee.

Een speaker die niet lucht technisch kortgesloten is klinkt al best redelijk.

Hoeveel vermogen heeft jouw versterker?
Beetje vervelend als we 300 W aanraden en je hebt slechts 1.5 W versterker: krijg je er geen leven in...

En waar wil je zitten qua frequentie karakteristiek en dan nog de afmetingen van het ding exact.. ik heb NL. Geen idee waar jouw chassis zitten (welk systeem is dit? Bass reflex, transmissie lijn?? en ook qua afmetingen.

Welke satellieten heb je erbij. Als jouw satellieten al bij 70 Hz oppakken moet je sub verdomd laag zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

t ziet er meer uit als een jaren 80 autosubwoofer

voor 50 euro kun je denk ik beter een simpele Eltax subwoofer van Marktplaats halen. Dat klinkt denk ik ruim beter dan dat ding.
Grote kans dat die versterker ook gewoon een line-out subwoofer uitgang heeft. En zoiezo is dat toekomstvaster

Het gaat om een stereo-installatie, dus de eigenaar heeft nog zo'n kast. Daaraan kun je meten wat de impedantie van de speakers moet zijn.

Ondertussen heb ik via het andere forum merk en type verkregen van een aantal leden die de subwoofer hebben herkend. Het gaat om een "B&W Rock Solid subwoofer", maar ik vermoed dat het om een soort van copy gaat. Op alle B&Ws die ik kan vinden staat namelijk "Solid-bass" en niet "Super-bass". Gezien de leeftijd (sub is van 1992) gaf men ook aan er absoluut geen tijd meer aan te spenderen. Tweedehands werd de hele set onlangs geveild voor 74€, werd ook even vermeld.

Op 8 januari 2022 21:01:36 schreef KGE:
Met een budget van 40 to 50 Euro gaan nieuwe kwaliteitspeakers zowiezo niets worden.

20€ per speaker was zo'n beetje de prijs die ik vond bij Conrad voor speakers van dezelfde fysieke grootte, en ik vernam dat de eigenaar niet echt veel meer er aan wenst te spenderen.

Op 8 januari 2022 21:34:42 schreef High met Henk:
[...]
Hoeveel vermogen heeft jouw versterker?
Beetje vervelend als we 300 W aanraden en je hebt slechts 1.5 W versterker: krijg je er geen leven in...

En waar wil je zitten qua frequentie karakteristiek en dan nog de afmetingen van het ding exact.. ik heb NL. Geen idee waar jouw chassis zitten (welk systeem is dit? Bass reflex, transmissie lijn?? en ook qua afmetingen.

Welke satellieten heb je erbij. Als jouw satellieten al bij 70 Hz oppakken moet je sub verdomd laag zitten.

Geen idee hoeveel vermogen de versterker levert. De eigenaar kon me alleen zeggen dat het een Onkyo versterker was, meer weet hij er niet van.

Frequentie karakteristiek zegt me niets, geen idee wat dat betekent - net zo min als transmissielijn... Wat de satellieten betreft, daar heb ik helemaal het raden naar.

Op 8 januari 2022 21:52:50 schreef KlaasZ:
Het gaat om een stereo-installatie, dus de eigenaar heeft nog zo'n kast. Daaraan kun je meten wat de impedantie van de speakers moet zijn.

De kennis die me de sub gaf, is niet de eigenaar (hij is familie van de eigenaar). De eigenaar zelf kan het niet meten (hij heeft geen kennis van die dingen), en ik kan niet ter plekke gaan. Beetje onbegonnen zaak dus...

Ik denk dat ik het verhaal hier best stop. Met het opgegeven budget zal het nooit klinken zoals het vroeger klonk, en meer wil men er niet aan spenderen. Beetje een verlieszaak op alle vlakken dus...

Toch bedankt allemaal om mee te denken!

Marlon

RAAF12

Golden Member

@KGE De Kringloop is dicht en blijft voorlopig ook nog dicht wegens een pandemie :(

Maar Ome Ali heeft zat speakertjes bijv. https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-super-bass-woofer.html

De maten staan erbij maar het kan wel even duren voordat ze hier zijn aangekomen.

pa3gws

Golden Member

Met teksten edrop als super bass zou ik zeggen in de kliko ermee en scoor tzt iets in de kringloop.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Op 8 januari 2022 21:52:50 schreef KlaasZ:
Het gaat om een stereo-installatie, dus de eigenaar heeft nog zo'n kast. Daaraan kun je meten wat de impedantie van de speakers moet zijn.

Meeste installaties hebben toch maar 1 subwoofer... ;)
(dubbele zou weinig nut hebben)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu we weten dat het een passieve kast is, en de speakers beide stuk zijn, houden we alleen nog een lege kast over met een wisselfilter. Wat is dan nog de winst om er nieuwe speakers in te zetten? In mijn ogen erg klein. Als je een sub wilt hebben, bouw dan iets nieuws, volgens bestaande bouwbeschrijving of ontwerp zelf iets. Je weet dan precies wat je hebt en dat het ook goed kan gaan klinken.
Evt zou je de kast kunnen hergebruiken, je weet immers het volume en dan kun je daar een speaker bij zoeken. Rekenen doe je met software die daarvoor beschikbaar is, bv BoxSim.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Foto en waarden van de componenten van het wisselfilter ben ik nog wel benieuwd naar. Daarnaast heb ik volgens mij niet gelezen wat de constructie van de kast is. Basreflex? Gesloten? Isobarisch met twee woofers?

Arco

Special Member

Het kan ook nog een dual-coil subwoofer zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 januari 2022 17:05:52 schreef r-p:
Foto en waarden van de componenten van het wisselfilter ben ik nog wel benieuwd naar. Daarnaast heb ik volgens mij niet gelezen wat de constructie van de kast is. Basreflex? Gesloten? Isobarisch met twee woofers?

Die bezorg ik je met plezier! Bij deze een dwarsdoorsnede van de subwoofer in m'n beste Paint-poging :)
http://www.bodicker.be/forums/uploads/subwoofer/subwoofer-doorsnede.png
In het midden van de subwoofer zit een klein grijs PVC-buisje, type PVC-electriciteitsbuis dat je in je huis hebt zitten. Geen idee wat daar de bedoeling van is...

Tevens ook een foto van de boven- en onderkant van het PCB onder in de kast:
http://www.bodicker.be/forums/uploads/subwoofer/subwoofer-pcb-top-small.jpghttp://www.bodicker.be/forums/uploads/subwoofer/subwoofer-pcb-bottom-small.jpg
De grote condensatoren (blauw) zijn 100V 280mF, de kleine zwarte 100V 2,2µF, op de kleintjes staat X60 X050. De spoelen daar heb ik geen idee van, die heb ik niet gemeten.

'k Had gezocht op de naam Duke en de verschillende aanduidingen en nummers op het PCB, maar niets gevonden.

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Marlon

Ziet eruit als een 4e orde bandpass.

Plaatje hiervandaan.

Het PVC buisje is erg vreemd. Als een willekeurige woofer in een willekeurige behuizing met een basreflexpijp 1 liter lucht verplaatst, wil er ook 1 liter door de basreflex pijp om de druk binnen en buiten de behuizing gelijk te houden. Hier kun je mee spelen om bepaalde frequenties te benadrukken (werking van allerlei luidpsrekerbehuizingen met pijpjes, gevouwen hoorn (transmissionline), etc.). Hoe dunner dit pijpje, hoe hoger de snelheid van de lucht totdat je hoorbare bijgeluiden krijgt. Het gemiddelde luidspreker ontwerpprogramma zal je ook waarschuwen als een pijpje te dun is. En dat is vaak bij 2cm diameter al het geval. Een 1cm diameter pijpje is absoluut ongeschikt voor deze functie, dus het nut in dit ontwerp ontgaat me volledig (kan mijn gebrek aan kennis zijn, maar ik betwijfel het).

Het scheidingsfilter printje is me ook niet helemaal duidelijk. Hier wat ik ervan kan maken:

Ziet eruit alsof er ook een aansluiting is voor 'satelliet luidsprekers'. Maar hoe die aansluiten op de ingang is met een draadbrugje? Niet zichtbaar door de blauwe condensator? (Het linker, beetje van de foto afgevallen vraagteken).
De spoel, weerstand en 2,2uF condensator staan parallel, maar lijken door een klein ontstoorcondensatortje (rechter vraagteken) naar de uitgang te gaan. Dus daar zie ik iets fout...

Op 10 januari 2022 20:49:31 schreef r-p:
Ziet eruit alsof er ook een aansluiting is voor 'satelliet luidsprekers'. Maar hoe die aansluiten op de ingang is met een draadbrugje? Niet zichtbaar door de blauwe condensator? (Het linker, beetje van de foto afgevallen vraagteken).
De spoel, weerstand en 2,2uF condensator staan parallel, maar lijken door een klein ontstoorcondensatortje (rechter vraagteken) naar de uitgang te gaan. Dus daar zie ik iets fout...

Jouw schema komt nochtans perfect overeen met de PCB. Waar je linksboven het vraagteken hebt, is er inderdaad een brugje tussen de twee contacten. Het brugje gaan naar de + van het "IN" label (daaronder GND en SP+ en GND voor de satellietspeaker). Aan de andere kant is je schema volledig.
Ik weet niet hoe deze filter hoort te werken, maar bij wijze van test heb ik eens een signaalgenerator aan de ingang gehangen, en een speaker aan de uitgang. Als ik een sweep doe van 20Hz-20kHz, hoor ik geen verschil met het filter ertussen, danwel als ik de speaker rechtstreeks aan de signaalgenerator hang...

Het rechter vraagteken, wat is dat voor ding?

Een bandpass behuizing heeft ook zonder wisselfilter al een (zoals de naam al zegt) bandpass functie: lage frequenties kan ie niet goed weergeven, beperkt door de luidsprekers zelf. Hogere frequenties ook niet door de kamer voor de luidsprekers en de poort die daarin zit.

De 280uF condensator laat hoge tonen door. Frequentie die het doorlaat is ~70Hz bij 4 ohm luidsprekers of 140Hz bij 8 ohm luidsprekers*. Allebei is vrij hoog maar ik neig ernaar te denken dat het dus 4 ohm luidsprekers zijn geweest.

Gezien die 70Hz en de afmetingen zou het me verbazen als het groter dan 16cm luidsprekertjes zijn. Als je ergens tweedehands wat passende 4 ohm autoluidsprekers op de kop kunt tikken voor een tientje dan kun je dat proberen, maar ik geef absoluut geen garantie dat er veel nuttigs uit gaat komen (of dat dat er voordat het stukging überhaupt al ooit uit kwam).

* die 70 of 140Hz is op basis van Frequentie = 1/(2 x pi x R x C) en het vervolgens negeren van de weerstand van de spoel bij die frequentie.