Netaansluiting

Op 9 januari 2022 07:50:06 schreef Peter112:
[...]

Niet in elke straatkabel is zomaar even ruimte voor 2 x een verhoging naar 80A. In het ergste geval moet je wachten op een netverzwaring / vervanging.
Ook hier is zomaar jaar mee gemoeid.

Ik ga er vanuit dat ik dit te horen krijg als ik de verzwaring aanvraag... Zo ja, dan heb ik alles in mijjn vermogen gedaan om die mensen te helpen, toch?

Dit is een lastige. Als je de installaties volledig gescheiden houdt, m.a.w. één aansluiting voor de horeca in het ene (deel vh) pand, en één aansluiting voor de uitbating van de bowling in het andere, dan eventueel wel.

Als de installaties niet strikt gescheiden worden, en bvb de keuken uit beide aansluitingen gaat gevoed worden, vrees ik dat het niet mag. lijkt me niet zo veilig

Sowieso zal het je netbeheerder zijn die hierover zal moeten oordelen. Voor NL installaties vond ik enkel dit terug.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

je bent wrs goedkoper uit met die 2x 3x80A als 1x 3x160A, want dan krijg je een aparte bemetering waar je ook nog maandelijks abonnement voor betaalt bij een externe firma. tot 3x80A krijg je nog een gewone meter die bij het gewone abo inzit. heb afgelopen jaar al meerdere aansluitingen omgezet van 160A en meer naar 3x80A want dat scheelde gewoon vaste kosten.

de voeding van 3x160A komt dan elders binnen, de bestaande voeding in de meterkast blijft zitten, trekken ze gewoon de zekeringen uit.

kans dat de straatkabel niet de verzwaring aankan is ook een puntje idd. echter zekeringen en meter vervangen als de voedingskabel dik genoeg is is maar enkele weken wachten doorgaans. als het van bouw uit al bedrijfspanden zijn komt er vaak al een 35mm2 AL of dikker binnen.

nu zijn nieuwe aansluitingen tegenwoordig B80 automaten, dus piekstromen met opstarten van oa motoren moet je zien te vermijden. als de huidige hoofdkast al mespatronen heeft zal die wrs blijven zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 9 januari 2022 10:26:50 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Grote kans dat die 3x35 op een 6mm2 zit, die moet dan ook "even" vervangen worden vanaf de straatmof.

Zolang het juridisch 2 panden zijn heeft de netbeheerder niets te zeggen en moeten ze gewoon aansluiten. Misschien handig om niet tegelijk voor beide aansluitingen en verzwaring aan te vragen.
Tijdelijk een tussenwand er tussen zetten kan natuurlijk ook. De netbeheerder mag alleen in je ruimte komen waar de aansluiting zit, rest van het pand hebben ze in principe niets te zoeken.

mvdk

Golden Member

Op 9 januari 2022 08:09:09 schreef Jackass:
[...]

Naar mijn mening zeg ik continue hetzelfde alleen vraag ik nogmaals of het toegestaan is of ik in plaats van 1 aansluting te verzwaren van 3x50 naar 3x160 met alle gevolgen van dien, de meterkasten van orgineel 2 panden welke nu samengevoegd zijn tot 1 mag gebruiken om deze te verhogen naar 3x80 rekeninghoudend met een zoveel mogelijk gesplitse installatie...

Als het er een beetje uitziet dat het twee gescheiden panden zijn, zal het wel goed gaan. Dan ga ik er ook maar even gemakshalve vanuit dat beide aansluitingen op dit moment óók een gas en wateraansluiting hebben.
Is ook een dingetje.

Zojuist ook de tekeningen van het pand gezien en een voordeel is dat er tussen het horecagedeelte en de kegelbaan ook een schuifdeur komt.

Het pand heeft twee adressen, dus ook dat scheelt.

Alleen zit ik nog het vermogen van de WCD, IR panelen en verlichting.

Als ik deze split dan gaat de MK van de horeca over zijn grens van 55,2kW.

Als ik deze op de MK van de kegelbaan zet dan blijft er op beide aansluitingen ongeveer 6kW over

Op 9 januari 2022 10:29:10 schreef Peter112:
Grote kans dat die 3x35 op een 6mm2 zit, die moet dan ook "even" vervangen worden vanaf de straatmof.

Zolang het juridisch 2 panden zijn heeft de netbeheerder niets te zeggen en moeten ze gewoon aansluiten. Misschien handig om niet tegelijk voor beide aansluitingen en verzwaring aan te vragen.
Tijdelijk een tussenwand er tussen zetten kan natuurlijk ook. De netbeheerder mag alleen in je ruimte komen waar de aansluiting zit, rest van het pand hebben ze in principe niets te zoeken.

Dat is een goede tip Peter! Dank je wel!

een horecapand is een rotlast om enige gelijktijdigheid van te kunnen rekenen. als de tent volzit dan is de keuken bijna een continulast wat ovens, bakplaten. licht afzuiging enz betreft. pas nog gehad dat bij een restaurant me opviel dat er bij de kast tig kapotte 35A zekeringen lagen. dat bleek een wekelijks voorkomend probleem dat er een hoofdbeveiliging uitklapte. opgesteld vermogen viel op zich nog mee, ware het niet dat de kast waar het merendeel van de last opzat maar op 2 fasen was verdeeld. dus fase 3 had amper belasting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat ik in de opsomming aan verbruikers mis, is hoeveel kW de airco is..
Of gaan ze het echt zonder proberen?

Op 9 januari 2022 14:09:17 schreef testman:
een horecapand is een rotlast om enige gelijktijdigheid van te kunnen rekenen. als de tent volzit dan is de keuken bijna een continulast wat ovens, bakplaten. licht afzuiging enz betreft. pas nog gehad dat bij een restaurant me opviel dat er bij de kast tig kapotte 35A zekeringen lagen. dat bleek een wekelijks voorkomend probleem dat er een hoofdbeveiliging uitklapte. opgesteld vermogen viel op zich nog mee, ware het niet dat de kast waar het merendeel van de last opzat maar op 2 fasen was verdeeld. dus fase 3 had amper belasting.

Daarom heb ik alle apparatuur ook met gelijktijdigheidsfactor 1 gerekend.
Ook alle apparatuur is verdeeld over de fasen.

Op 9 januari 2022 14:16:27 schreef mvdk:
Wat ik in de opsomming aan verbruikers mis, is hoeveel kW de airco is..
Of gaan ze het echt zonder proberen?

Klopt, hangt er nog niet maar willen ze uiteindelijk wel aan gaan schaffen.

Ze hebben nog 12kW over voor beide meterkasten ;)

Op 9 januari 2022 14:23:28 schreef Jackass:
[...]

Daarom heb ik alle apparatuur ook met gelijktijdigheidsfactor 1 gerekend.
Ook alle apparatuur is verdeeld over de fasen.

Dit is tot nu toe bekend :

mvdk

Golden Member

De warmte van de frituur gaat de afzuiging in. Maar de rest wat je daar in kW binnen brengt word hoe je het ook draait of keert omgezet in warmte.
Word een zweterige boel daar.. :+ O-)

Voordeel van teruglevering is, in geval van zonnepanelen, dat deze maximaal is wanneer de airco ook maximaal werkt ;)

ik denk dat de koelwerkbank en vaatwas niet helemaal kloppen, koelwerkbank doe die maar x2 en de vaatwas 4200W bij 230V is ook apart. ik zou eerder een 400V model verwachten die een 1000W meer doet. ijsmachine, als dit een softijsmachine is dan denk ik dat die ook meer doet, 8kW is niks abnormaals met de mengmotoren in zo'n ding.

de IR verwarming van 14kW is een stuk minder als die in delen wordt geschakeld, als dit voedsel verwarming is dan semi continu last in de piekuren, als het terras heaters zijn dan vaak ook niet. staan deze uit dan draait de airco juist weer overuren..

inductieplaat 7000W, lijkt me als dit een 4 pitter is wat weinig voor een restaurant?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2022 08:09:09 schreef Jackass:
[...]

Naar mijn mening zeg ik continue hetzelfde alleen vraag ik nogmaals of het toegestaan is of ik in plaats van 1 aansluting te verzwaren van 3x50 naar 3x160 met alle gevolgen van dien, de meterkasten van orgineel 2 panden welke nu samengevoegd zijn tot 1 mag gebruiken om deze te verhogen naar 3x80 rekeninghoudend met een zoveel mogelijk gesplitse installatie...

De brandweer wil dat als ze 1 pand binnengaan omdat er een "situatie" is, dat ze de boel met 1 handeling kunnen uitzetten. Dus niet "groep 1 af, groep 2 af, groep 3 af.... " enz. Maar dus ook dat als ze bij de voordeur een meterkast aantreffen en die uitzetten dan moet het hele pand spanningsloos zijn....

Dat is iets waar je niet aan gaat voldoen. Dus mag het? Nee!

Als je hard kan maken dat het twee panden waren en dat het dat eigenlijk nog steeds zo is, maar dat een vervelende tussen-muur verwijderd is maar het nog steeds twee panden zijn.... tja, misschien dat je er mee weg kan komen. Mijn suggestie zou zijn geweest: Zorg dat je een afscheiding kan maken waar de orginele muur was zodat de eters geen last hebben van de bowlers. En zorg dat je de ene kant los voedt van de andere kant. Als je dan zegt dat het restaurant het overgrote deel van de belasting op zich gaat nemen, tja, dan heb je een probleem. Dan nog zou ik alles aan de bowling kant op de bowling-voeding zetten en proberen met een paar dingen "op de grens" te smokkelen zodat het toch gaat...

In hoeverre je dan gezeik krijgt met "contractbreuk" met de energieleverancier -> stroom afgesloten, of branweerinspecties waar je niet doorheen komt... ik weet het niet. Ik zelf ga geen verklaring afgeven dat het zo goed is. Gelukkig wordt het mij niet gevraagd. Als ik jou was zou ik dat ook niet doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat een kul, brandweer begint nooit over dat er 2 handelingen nodig zijn om de voeding uit te schakelen, immers hebben veel oude kasten dat ook nog. ooit van gescheiden licht en kracht gehoord? was tot 2005 normaal in bedrijven. tevens komt vaak de netbeheerder om voeding en gas af te sluiten als de brand bij de meterkast zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2022 16:44:56 schreef rew:
[...]De brandweer wil dat als ze 1 pand binnengaan omdat er een "situatie" is, dat ze de boel met 1 handeling kunnen uitzetten. Dus niet "groep 1 af, groep 2 af, groep 3 af.... " enz. Maar dus ook dat als ze bij de voordeur een meterkast aantreffen en die uitzetten dan moet het hele pand spanningsloos zijn....

Dat is iets waar je niet aan gaat voldoen. Dus mag het? Nee!

Als je hard kan maken dat het twee panden waren en dat het dat eigenlijk nog steeds zo is, maar dat een vervelende tussen-muur verwijderd is maar het nog steeds twee panden zijn.... tja, misschien dat je er mee weg kan komen. Mijn suggestie zou zijn geweest: Zorg dat je een afscheiding kan maken waar de orginele muur was zodat de eters geen last hebben van de bowlers. En zorg dat je de ene kant los voedt van de andere kant. Als je dan zegt dat het restaurant het overgrote deel van de belasting op zich gaat nemen, tja, dan heb je een probleem. Dan nog zou ik alles aan de bowling kant op de bowling-voeding zetten en proberen met een paar dingen "op de grens" te smokkelen zodat het toch gaat...

In hoeverre je dan gezeik krijgt met "contractbreuk" met de energieleverancier -> stroom afgesloten, of branweerinspecties waar je niet doorheen komt... ik weet het niet. Ik zelf ga geen verklaring afgeven dat het zo goed is. Gelukkig wordt het mij niet gevraagd. Als ik jou was zou ik dat ook niet doen.

Ik neem dit mee. Het feit is dat het twee adressen zijn en twee aparte ingangen heeft.

Op 9 januari 2022 16:59:50 schreef testman:
wat een kul, brandweer begint nooit over

Ze gaan bij "een situatie" niet zeuren dat er twee handelingen nodig waren bij die ene kast. Maar als ze een inspectie doen omdat dit nodig is voor je vergunning kom je er niet mee weg dat deze nieuwe installatie conform regels uit 2000 is aangelegd.

Bovendien 2 acties in 1 meterkast is al wat ze niet willen, maar dan ook nog 10m verderop een tweeden hoofdschakelaar om moeten zetten is echt "onverwacht" en kan voor hun tot gevaarlijke situaties lijden. Wat als er een brandweerman onder stroom komt te staan terwijl ze de hoofdschakelaar uit hebben gezet (maar de andere gemist hebben)? Dan gaan ze achteraf op hun dooie gemak uitzoeken hoe dat zo ver heeft kunnen komen. Dingen als: "Winst maken door je niet aan de geldende regels te houden" worden in Nederland heel zwaar beboed.

Op 9 januari 2022 18:02:39 schreef Jackass:
Het feit is dat het twee adressen zijn en twee aparte ingangen heeft.

Precies. En als je hard kan maken dat het nog steeds twee adressen zijn... en je niet te veel "over de grens" aan verbruikers aansluit, dan kan het dat je er mee wegkomt. Success!

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 9 januari 2022 21:26:04 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als de brandweer inspectie komt doen voor gebruiksvergunning is dat oa vanwege vluchtwegen afdoende en niet geblokkeerd, noodverlichting, en of die ook werkt, aanwezig brandalarm blusmiddelen voor handen enz. daar heb je bij een restaurant sowiso wel kans op. zou je een zagerij beginnen is dat weer niet.

of er 2 handelingen nodig zijn met voeding uitschakelen komt de verzekering mee die je op zeker ook overstag moet krijgen om de boel te verzekeren. een scope 10 keuring laat blijken wat er nog zichtbaar is van de timmerman installaties. al wat er niet klopt kan dan nog worden opgelost. dat het 2 adressen waren is dan niet van belang, ook niet dat de installatie doorgaat over de scheidingsgrens. 2 voedingen kan ook geen punt zijn, zolang je dat maar duidelijk maakt op de kast! op wcd's in de keuken ook groepnummers met kastnaam voor de duidelijkheid. maar komt een 25A voeding in de keuken met 2,5mm2 is een punt, ook als er geen aardlek op wcd's zit, kastdraad te dun genomen enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik snap die "gevaarlijke situatie" niet zo. Heel Delft staat vol met huizen met een benedendeel en een bovendeel. Zachte muren, dus als ze het ene pand blussen loopt het water naar het andere. Brandweer belt in twijfelgevallen, (dus als ze een hoofdschakelaar uitzetten, en er blijft ergens nog een lampje branden) de netbeheerder. Ik ben in m'n tijd als stoppendraaier twee keer op uitnodiging van de brandweer ergens geweest, ene keer na brandstichting in een woonhuis in het Emerald gebied, moest kijken of de installatie veilig was, de andere keer een bedrijfspand. Naar mijn mening was het bij die laatste voldoende de hoofdschakelaar uit te zetten, er was geen brandschade aan installatiedelen te zien. Ik rook ook geen typische kabelbrandgeur. Toch wilde de brandweerbaas dat ik de aansluiting spanningsloos maakte. Ik deed het met tegenzin, je jaagt mensen op kosten.
Maar nogmaals, als de brandweer twijfelt, laten ze een technicus van de netbeheerder komen.