Hameg HM205-2 helderheid niet stabiel

rbeckers

Overleden

De spanning over z601 kun je met een gewone DMM meten.
De +12V ook. DMM in de AC stand voor ruis.

Maar waarschijnlijk heeft eventuele ruis niets met de helderheid te maken.

De ruis is inderdaad niet gelijklopend met de helderheidsverandering.
Ik ga zo eens meten.

Update: sjips, mijn Fluke 75 gaat maar tot 1000Vdc. :/
(Mijn Fluke 85 trouwens ook.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hoogspanningsvoeding is in orde. Potentiometers VR601, VR602 en P601 zijn ook in orde. Dan kan het probleem in de aansturing van de kathode (IC601, T604 en T605 met bijbehorende onderdelen) zitten. Voltmeter of scoop tussen kathode en wehneltrooster van de scoopbuis zetten en kijken of die spanning meegaat met de helderheid. Wel voltmeter goed isoleren, want tussen de meetsnoeren en de grote boze buitenwereld staat 2000V.

Op 9 januari 2022 15:50:40 schreef MNM(tm):
Update: sjips, mijn Fluke 75 gaat maar tot 1000Vdc. :/
(Mijn Fluke 85 trouwens ook.)

Niet boeiend. Hoogspanning is goed dan heb je beeld. Of is fout dan heb je geen beeld.

Hoort LED601 wel of niet op te lichten?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De led met zijn antiparalle diode wordt via een wisselspanning aangestuurd via de condensator C613. Die krijgt zijn signaal vanaf ZUP (TB-board) of CHB (XY-board). Zal wel iets te maken hebben met de terugslagonderdrukking. Misschien zie je hem knipperen als je de herhalingsfrequentie heel laag zet.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 7 januari 2022 19:45:40 schreef Frederick E. Terman:
De regelaar hangt inderdaad tussen twee instelpotmeters; die laatsten zouden kunnen kraken.
[bijlage]

Een grappig gezicht trouwens: uit D606, en op C602, komt een negatieve spanning. Toch klopt het; de onderkant komt uit de cascade en is nóg negatiever.
Hieronder nog het hele blad van de CRT-voeding.

MNM: Ik heb van de week mijn Hameg HM303 met hetzelfde euvel weten te repareren.
Vervang die 2 kleine instelpotmeters maar.

FET: dank voor de hint en de duidelijke post!