smeltdraad in trafo?

RAAF12

Golden Member

Ik ga het origineel houden en dat barstje is nauwelijks te zien als het gelijmd is. Nou ja, origineel is die niet echt met de andere knop op de potmeter. Vanavond even de temperatuur meten! Volgens mij kan die lijm wel 150° hebben.

Lucky Luke

Golden Member

Als dat een volmetalen knop op een metalen potmeter as is, van een netgevoed dimmer-ding, vind ik dat enger dan die lijm, eigenlijk...

Is het een kunststof as of een kunststof knop (Met niet nog een gemeen aanraakbaar metalen schroefje) dan heb ik niks gezegd.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Het asje is van plastic en de geribbelde binnenkant van het knopje is ook van plastic. Is zo'n schuif op knopje geen koploos boutje om de knop vast te zetten, mijn vader noemde dat made boutjes, geen idee waar dat vandaan komt. Het knopje is iets hoger maar dat is wel makkelijk met draaien. Wat een bak licht komt er uit die twee lampen! Ga zo even de temperatuur meten. Als ze voluit branden....
Dat zit op 105°C op 4mm afstand van het thermokoppel op een LED gemeten, dat moet lukken met de lijm.

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 januari 2022 22:22:42 schreef RAAF12:
[….]]
……, mijn vader noemde dat made boutjes, ….

Viste je vader? Anders heeft hij het gehoord van een hengelsporter of een instrumentmaker :+ Het is een gebruikelijke term, vermoedelijk omdat een made ook geribbeld is ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2022 23:52:37 schreef Tidak Ada:
[...]
Viste je vader? Anders heeft hij het gehoord van een hengelsporter of een instrumentmaker :+ Het is een gebruikelijke term, vermoedelijk omdat een made ook geribbeld is ;)

Ah dat wist ik niet. Hij noemde die koploze boutjes die in een knop gaan om vast te zetten op een potmeter, varco of draaischakelaar as zo. Vissen deed hij niet wel veel knutselen!

RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2022 22:13:09 schreef Lucky Luke:
Als dat een volmetalen knop op een metalen potmeter as is, van een netgevoed dimmer-ding, vind ik dat enger dan die lijm, eigenlijk...

Is het een kunststof as of een kunststof knop (Met niet nog een gemeen aanraakbaar metalen schroefje) dan heb ik niks gezegd.

Inmiddels is het glaasje gelijmd met Hema epoxy en is het knopje vervangen door een zwart volledig kunststof model. Btw. Herkent iemand die grote zwarte knop met uitsparing? Die is minstens 60 jaar oud. Ik heb geen idee op welk apparaat die heeft gezeten.

RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2022 12:42:26 schreef Arco:
Fuse wordt 'meegewikkeld' ergens in de primaire spoel...

Blijkt ie inderdaad aan de andere kant van de trafo te zitten!

Anoniem

Gelukkig heb je hem net op tijd gevonden :-)

Wat een geknoei en gesukkel hier de laatste tijd op CO. Oververhitte halogeentrafo's proberen te repareren, gebroken armaturen plakken.....

Die halogeentrafo's vind je met hopen bij buren, vrienden, rommelmarkten, oudijzerhandelaars , voor niks of heel weinig. Aan zo'n transfo die oververhit is geweest en mogelijk niet meer veilig of onfbetrouwbaar zitten rommelen is puur tijdverlies.

Ik moet onwillekeurig denken aan die met de oude ronde Tl wwarvan de voet verbrand was en vervangen door luchterklemmen en die maar vergeefs blijft proberen om hem te repareren.

Gisteren heb ik in de LIDL 2 zo'n ronde LED plafonniers gekocht.
Zelfs al gebruik ik ze niet, wat er in zit is voor tig toepassingen bruikbaar.
Zitten 4plaks in met elk 16 LEDS en een omvormertje.Geeft een bak licht voor maar 16W verbruik. De helft verbruik van zo'n ronde tl.
En geen geflikker, getril geknipper, onstabiliteit zoals de autisten zich inbeelden.

EN ze waren aan minder dan de helft van de prijs. 5Eu ipv 12.99 Eu.
Ik kon het niet laten en heb de 2 laatste maar gekocht, wat ik ermee doe zie ik wel.

Ik ben echt mn hele leven een fan van repareren, en herbenutten,
maar tegenwoordig niet meer tot in den treure.

Leve de LEDs!! Lang moge ze leven....

RAAF12

Golden Member

Ach het is een onschuldige hobby en het houd je van de straat, maar ik ben helemaal om en heb geen halogeen meer in de living. Zelfs de overloop heeft al jaren LED. En de dimmer, ik heb nog niet gemeten of die stoorvrij is. Heeft wel een CE en CB keur!!

Anoniem

Tuurlijk, onze voorouders zaten op de stoep met een stokje in een paardendrol te koteren om de tijd te passeren, dan is dit wel een stuk leuker.

Ik doe het ook nog wel hoor, iets wat stuk is openvijzen omdat ik wil weten hoe en wat en waarom er precies stuk is.
Maar ik ben ervan afgestapt om huzarenstukjes uit te halen om zaken te repareren die het niet meer waard zijn.

Zoals in mijn voorbeeld, tot in den treure een versleten tl armatuur proberen op te lappen terwijl ze een nieuw led alternatief in je gezicht gooien voor 5Eu. Dat minstens zoveel kwaliteitslicht geeft en maar de helft verbruikt.

10-15 jaar geleden vond ik het voorbarig om alles te gaan vervangen door led, maar ondertussen is de ledtechniek toch wel een volwaardig en zelfs beter alternatief geworden voor de gloeilamp.
De spaarlampen hadden als nadelen lompe afmetingen en traag op sterkte komen, zeker in koude omgevingen. En halogeenlampen op 230V waren mij iets te kwetsbaar. 12V halogeen was door de dikkere gloeidraad een stuk robuuster.

RAAF12

Golden Member

En veel licht, niet knipperend, deze komt uit een inmiddels gesloten Aldi winkel en prijs was iets over de €10 meen ik me te herinneren. Het armatuur hangt boven de spoelbak van het aanrecht in de keuken.

edit:
En een doorzichtig exemplaar bouwmarkt lamp van Massive, nu met LED steeklamp en ook makkelijk als er 12V nodig is, gewoon twee krokobekkies op de telescopische arm zetten!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 8 januari 2022 14:44:32 (31%)

Arco

Special Member

En halogeenlampen op 230V waren mij iets te kwetsbaar. 12V halogeen was door de dikkere gloeidraad een stuk robuuster.

De 12v halogeen's gaan hoofdzakelijk langer mee, omdat ze niet zo'n enorme optater krijgen bij inschakelen.
(bij inschakelen gaan ze meestal kapot)

Doordat de 12v voeding de enorme koudstroom die een halogeen vraagt niet kan leveren zakt de spanning en begrenst de stroom automatisch.
Een 230v soortgenoot is niet zo gelukkig, die krijgt meteen de volle lading...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 januari 2022 12:15:58 schreef RAAF12:
[...]

Blijkt ie inderdaad aan de andere kant van de trafo te zitten!

[bijlage]

aha, toch een vierkante thermishe fuse. is ie nu defect?

Op 8 januari 2022 13:51:42 schreef Arco:
[...]
De 12v halogeen's gaan hoofdzakelijk langer mee, omdat ze niet zo'n enorme optater krijgen bij inschakelen.
(bij inschakelen gaan ze meestal kapot)

dat ook, maar de gloeidraad is vooral véél dikker...

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 8 januari 2022 14:52:19 (39%)

RAAF12

Golden Member

Ja, het meet niet door. > 20MΩ ...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 8 januari 2022 17:17:18 (67%)

Anoniem

Dan is dat 20 miljoen keer meer dan je bij een goeie verwacht.
Ik heb enig vermoeden dat ie stuk is. :-)
Zo'n beveiliging bestaat uit 2 verende strookjes die aan de uiteinden aan elkaar gesoldeerd zijn met laagsmeltend soldeer.

Soms zie je zelfverklaarde slimmerds die zo'n beveiliging hersolderen met als resultaat dat die dan pas in werking treedt bij een veel hogere temperatuur dan 125°C en dus niet meer beveiligt tegen oververhitting..kun je hem net zo goed ervan tussen laten.

Als je van plan was er toch een nieuwe in te frotten, weet dan dat overbelasting niet de enige
mogelijke oorzaak is dat ie oververhit.
Als je hem niet overbelast hebt met te zware lampjes, dan kan het zijn dat er twee aanliggende windingen in kortsluiting liggen en dan gaat ie weer stuk. Zonde van de nieuwe zekering.
Vandaag naar een rommelmarktje geweest, en heb diverse halogeentrafo's zien liggen voor 1-3Eu/stuk. Daar heb je zo'n zekering niet eens voor.

RAAF12

Golden Member

Ik was ook op zoek naar de fout maar er was geen sprake van overbelasting de lamp die is een jaar of 15 oud maar heeft weinig branduren. Vermoedelijk is de primaire defect gegaan wegens een windingkortsluiting. Transfo's spaarde ik eigenlijk altijd al decennia, zijnde dure onderdelen. Maar van zo'n kleine veiligheidstrafo kan ik wel afscheid nemen. Dit is het onderdeel in vol ornaat.