E88cc ruis

Arco

Special Member

Zoals gezegd is het een long-life buis (10000+ uur) en is 'ie bestand tegen schokken en vibraties.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 20 oktober 2021 23:05:58 schreef RAAF12:
Het zal wel een vraag blijven wat er nou precies mechanisch anders is aan een SQ buis, behalve de vergulde aansluitpinnen.
Zonder de echte fabrieksgegevens van destijds te kennen ga ik er gemakshalve van uit dat de ECC88 en E88CC op de dezelfde productielijn werden maakt met dezelfde materialen. Behalve dan het vergulden van de pootjes en de opdruk op de ballon.

De opdruk van de ballon (wit krijt) gebeurde sowieso niet op de productielijn dus dat zou inderdaad nog achteraf gebeurd kunnen zijn. De permanente codering echter wel, en die geeft technische verschillen aan zonder hard verband met het later gestempelde typenummer. Ik sluit me aan bij TA, Arco en de datasheet. Zelfs als er sprake zou zijn van selectie, dan kun je daarmee niet de bruikbare levensduur van de kathode garanderen of de bestendigheid tegen trillingen.

Verder zou het zomaar kunnen dat je eventuele andere verschillen in de constructie door het glas heen kunt zien als je de buizen naastelkaar legt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dat heb ik gedaan maar ik zie geen verschil. Misschien zijn de gebruikte materialen van andere kwaliteit. 'Versterkte constructie' moet toch duiden op ander materiaalgebruik, dikkere anode, ander type roosterdraad ect. Maar zonder de juiste info van een oud medewerker of een geheim procedé archief zal het niet boven water komen. Geen ramp hoor, maar het zou leuk zijn om het te weten!

EgbertG

Golden Member

Onderstaande geeft iets prijs van de interne verschillen:

Valves were later developed with this problem minimised by using powder metallurgy to form highly controlled composition of the raw material. It appears that forming the usual tubular sleeves was not possible in this case, since sheet materials were used in such SQ valves - or at least those made by Mullard. At the Blackburn factory these were known as the "Lock-Seam" cathode, the making of which could be seen wondrously in the Mullard video, hosted by Techtube until their demise.

maartenbakker

Golden Member

@RAAF12: je hebt niet AvE's Roentgenhamer gebruikt neem ik aan? Ik verwacht dat het levensduurverschil puur in de kathode zit. De verdere inwendige constructie durf ik niet in te schatten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even een update;

Gisteren ben ik bij EgbertG geweest. Hier zijn we wat gaan zoeken en meten en lijkt het inderdaad om een oscillatie te gaan. Na toevoegen van gridstoppers op pin 7 en pin 2 is het probleem helaas nog niet verholpen. Ook het plaatsen van een elco tussen GND en Pin 8 heeft het probleem niet kunnen tackelen. Vermoeden is nu dat er iets met de voedingspanning niet lekker is. Hier hebben we een verstoring op gezien maar gezien de tijd niet aan toegekomen verder te onderzoeken.

To be continued.

https://i.ibb.co/TMvP18n/Whats-App-Image-2022-01-10-at-07-41-49.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Als je nu echt iets wil weten, neem dan contact op met het TCA forum.
Daar zitten verschillende heren, die zich tijdens hun actieve leven met de ontwikkling en productie van buizen hebben beziggehouden (Ook bij Philips dochters als Sylvania, Amperex en Mullard).
Formuler je vraag, vertel dat je nieuw bent en houdt de response in de gaten. (laat mij je nick daar weten, dan help ik je met het in de gaten houden).

Mailto: tubecollectorsassociation@groups.io

Site: http://www.tubecollectors.org/

Er bestaat daar wel enige gegronde scepsis t.o.v. 'audiofools'.
Daartegenover is ene Eric Barbour expert in de techniek van guitaar versterkers met buizen (professioneel).

In ieder geval kun je bij SQ buizen nauwere toleranties, degelijker support in de buis (hoeft extern niet waarnembaar te zijn), soms duurder materiaal en meer zorg tijdens de productie verwachten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 10 januari 2022 14:24:13 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi,

Als de serie weerstanden niet werken in de E88CC of zijn familie, dat zit het probleem vrijwel zeker in de schakeling opbouw van deze versterker.

Aan de hand van de stijlheid van de gebruikte buis, veranderd ook de loopgain van het geheel,
ik schat de kans groot dat de versterker te krap staat ingesteld wat fase marge betreft.

Zonder schema van deze versterker is heb voor mij lastig hier goede tips over te geven.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

lijkt het inderdaad om een oscillatie te gaan. Na toevoegen van gridstoppers op pin 7 en pin 2 is het probleem helaas nog niet verholpen.

Kwestie van meten. Scope erop en de oscillatie is zeer goed te zien.
Als de tegenkoppeling wordt onderbroken verdwijnt de ruis dan?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 10 januari 2022 19:36:52 (65%)

EgbertG

Golden Member

We hebben er inderdaad samen even serieus naar gekeken en aan gemeten.
Het rechter kanaal geeft 50mV pp op de uitgang aan ruis, links is het
vrijwel nihil.

Na de grid stoppers veranderde er eigenlijk te weinig. Het is ook niet
zo dat t overtuigend staat te oscilleren, maar zodra je met een 1 op 10
probe probeert te meten blijkt t wel hypergevoelig en lijkt t wel weer
op oscillatie.

Een volgende keer wil ik de ingang van de halfgeleider eindtrap even naar
ground leggen, zodat we zonder gevaar voor die dure eindtorren kunnen meten
aan de uitgang van het buizentrapje.

De laatste meting op de voedingsspanning leek wat rommel te laten zien.

Wat ik ergens las is dat deze triodes gaan ruisen als t potentiaalverschil
tussen kathode en gloeidraad groot is. Wie beaamt dat?

Verder was t bijzonder op te merken dat de gloeidraad van de 2 buisjes in
serie staat. Bij het rechterkanaal was wel een elco over de gloeidraden aanwezig.
In het kader van kanaalscheiding vind ik die serieschakeling niet zo heel lekker.
Er is vast een capacitieve koppeling tussen de kathodes en de gloeidraad en
op t linkerkanaal was er niets gedaan aan gloeidraad ontkoppeling.

Nog genoeg testjes en metingen te gaan uiteraard. Zoals ook het eerste rooster eens aan ground
te leggen en te kijken of die 50mV ruis daarmee verandert.

Op 10 januari 2022 22:14:51 schreef EgbertG:

Verder was t bijzonder op te merken dat de gloeidraad van de 2 buisjes in
serie staat. Bij het rechterkanaal was wel een elco over de gloeidraden aanwezig.
In het kader van kanaalscheiding vind ik die serieschakeling niet zo heel lekker.
Er is vast een capacitieve koppeling tussen de kathodes en de gloeidraad en
op t linkerkanaal was er niets gedaan aan gloeidraad ontkoppeling.

gloeidraden in serie, dat mag. de koppeling is er wel, maar is in de pF. voor audio is dat geen probleem van betekenis, zeker als de kathodes ook nog eens ontkoppeld zijn.. Bij buizentv hingen alle gloeidraden in serie en toch kwam er geen klank in het beeld (om die reden) :-)

blackdog

Golden Member

Hi,

De gebruikte buis is zeer breedbandig en dat hij voor audio gebruikt wordt, betekend niet dat je daarmee zijn zeer breedbandige eigenschappen kan gaan negeren.
Maak je gebruik van zeer breedbandige onderdelen, buis, transistor, Ic, dan zal je altijd rekening moeten houden met deze breedbandige eigenschappen.
Ook al gebruik je het onderdeel voor DC. ;)
En ja, die paar pF kan bij een HF buis wel iets uitmaken.

Maar ik ben er nog niet zeker van dat de buis de echte oorzaak is, daarvoor zou ik de hele schakeling van de versterker moeten zien.
Altijd lastige fouten die generatie verschijnselen…

Tip
Alleen een 1:10 of beter 1:100 probe gebruiken, dit omdat een 1:10 probe tussen de 10 en 20pF heeft aan de probe tip, en voor een HF onderdeel is dat een zeer grote capaciteit.
Iest kan daarmee gaan genereren of juist stopppen met genereren als je aan het proben bent.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.