Generator levert geen stroom

pa3gws

Golden Member

Op 5 januari 2022 10:26:21 schreef Beun de Haas:
Yes hij doet t, dank allemaal!

Hoe kan ik nu voorkomen dat dit weer gebeurd?

Ik heb er de ballen verstand van maar vermoedelijk door hem regelmatig een poosje te laten draaien. :P

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
jerome

Golden Member

en tevens eens flink te belasten zodat het veld eens max magnetisme krijgt.

Pfff te vroeg gejuigd. Net aangesloten op de automatische netovername. Proefstart manueel en onbelast gedaan en gelijk doet hij t weer niet.

Iemand een idee waar dit door komt?

Hoe ik hem vanochtend aan de praat heb gekregen:

- Avr volledig aangesloten
- de 12V voeding terwijl de motor niet liep en contact uitstond op de rode en zwarte draad gezet die naar de koolborstels gaan, ongeveer een seconde
- daarna gestart en alles deed het weer, belast en onbelast

permanente magneten in het anker zijn hun magnetisme kwijt. met wat geluk is er een systeem te bedenken met de startaccu om de avr in leven te krijgen. bij een autodynamo wordt dat ook met de accuspanning gedaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 januari 2022 14:51:44 schreef jerome:
en tevens eens flink te belasten zodat het veld eens max magnetisme krijgt.

Had ik hem zwaar moeten belasten toen hij het deed, versterkt dat het magnetisme?

Op 5 januari 2022 23:08:44 schreef testman:
permanente magneten in het anker zijn hun magnetisme kwijt. met wat geluk is er een systeem te bedenken met de startaccu om de avr in leven te krijgen. bij een autodynamo wordt dat ook met de accuspanning gedaan..

Ben benieuwd hoe

Ga 'm morgen weer aan de praat proberen te krijgen. Zodra de generator het weer doet zal ik er een 3000 watt heater aan hangen. Kwartier voldoende?

pa3gws

Golden Member

Ik zou hem gewoon lekker een paar uurtjes late hobbelen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Erg frustrerend, nu krijg ik m weer niet aan de praat. Is er misschien iemand hier die in de buurt woont/komt en me wil helpen? Betalen is geen probleem

pa3gws

Golden Member

Zolang je woonplaats niet in je profiel staat weet niemand of hij of zij in de buurt woont. :9

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Haha goed punt, Meerkerk (tussen Gorinchem en Utrecht)

jerome

Golden Member

Je start toch onbelast op? Wanneer het voormagnetisme nul is zal je ook geen wisselspanning meten op de 2 gele bij de regelaar. Meet je daar toch een paar volt, dat is het de regelaar die grote verdachte is. Werkt de groep normaal, zal je daar gauw 100V meten.

Ja ik start onbelast op.

Had m aan de praat, kan de avr dan toch nogsteeds defect zijn?

jerome

Golden Member

Iets is dus niet goed. Iedereen wil bijdragen, maar meetwaardes komen er nog steeds niet. Sorry hoor, zo gaat het niet lukken.

probeer eens om de avr met een fohn heet te stoken en dan starten. is de avr temperatuur gevoelig dan merk je dat zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal de waardes opnieuw meten en hier posten.

Temperatuur was idd veel lager, hij staat buiten als alles is aangesloten op de netovername kast.

Kan het ook de condensator zijn van de avr? Het was vrij onlogisch hoe het ineens wel werkte namelijk

Op de gele draden meet ik ongeveer 3volt

Op 6 januari 2022 19:00:53 schreef jerome:
Je start toch onbelast op? Wanneer het voormagnetisme nul is zal je ook geen wisselspanning meten op de 2 gele bij de regelaar. Meet je daar toch een paar volt, dat is het de regelaar die grote verdachte is. Werkt de groep normaal, zal je daar gauw 100V meten.

jerome

Golden Member

Dat zal dus net iets te weinig zijn om de fet van de avr aan te sturen, rekeninghoudend dat er nog 1Volt af gaat door de gelijkrichter. Meettoestel stond toch op wisselstroom range? Aan de borstels krijg je dan niets van gelijkspanning. Dus toch het permanent magnetisme welke dood is :-(. Het woord "booster(prik)" is nu in.
Je zal dus iets nodig hebben om met energie uit de startaccu die booster automatisch te geven aan het veld, tot wanneer de uitgangsspanning pakweg zijn 100V bereikt. Enige kans zou nog kunnen zijn om met een 30V voeding het veld een hele tijd te bekrachtigen zonder dat de motor draaid. Let daarbij wel dat er dan geen geforceerde koeling is, en roosteren nooit goed is voor een wikkeling.

Ok dank je voor de reactie.

Vandaag naar een generator onderhoud bedrijf geweeat in de botlek.

Dachten zelf eerst aan de avr, even nieuwe aan gehangen maakte niks uit. Daarna weer op de oude avr gezet om verder te meten, ineens deed hij het toen weer.

Heel irritant, want nu is dus onduidelijk wat het is geweest. Ze dachten aan een slechte verbinding, maar is niks aan te zien. Morrelen aan de bedrading terwijl hij liep gaf ook geen storing.

Ben nu thuis en laat m een half uurtje belast aan 3000watt lopen. Erg vervelend dat ik nu niet weet wat het was, zeker omdat het een noodstroom generator is.

jerome

Golden Member

Zou preventief de koolstaven eens oplichten en er een fijn schuurpapier tussen steken. Met een stom voorwerp drukken op de koolstaaf en papier onderdoor trekken en eventueel herhalen tot je koolgruis aan het papier hebt. Bij toestellen die weinig draaien kan ietwat oxide van de sleepring zich hechten aan de koolstaaf. Ook de sleepringen goed opblinken zal helpen. Bij het opstarten is de spanning aan de borstels zo weinig dat elke vorm van overgangsweestand uit den boze is. Zijn in het verleden de koolstaven eens vettig geweest, ook dan te veel overgangsweerstand!

Ok ga ik doen. Koolborstels heb ik eraf gehad en zagen er zowat nieuw uit. Ook niet gek de generator heeft ongeveer 20 uur gedraaid.

Kan ik iets van scotsbrite gebruiken voor de sleepringen?

jerome

Golden Member

Kan prima daarmee. Heb dat draaiend al gedaan met een reepje van het sponsje op een stuk vouwmeter gefixt. In jouw geval zal je de koolhouder en mss ook de zwarte beschermkap moeten wegnemen om er voldoende bij te kunnen.