Unipolaire stappenmotor?

Ik heb een graveer toestel met 3 dezelfde stappenmotors (J262-859) Van het merk CKD. Deze zijn voor zover ik gevonden heb, speciaal gemaakt voor Roland. Voor de rest geen info te vinden. De motor heeft 6 aansluitingen. Hierdoor ga ik er dan vanuit dat het een unipolaire stepper is. Het rare is wanneer ik de aansluitingen door meet ik een rare meting (mss normaal?) heb. Zie bijgevoegde foto's.

Metingen klinken gewoon goed, 4x 60Ω
Ene spoel op 1,3,5 de andere op 2,4,6
https://i.stack.imgur.com/A1IpU.gif

Ja, ok nu snap ik het. Ik was van de veronderstelling dat spoel 1 mooi op pin's 1,2 & 3 zat en spoel 2 op 4,5 & 6... Wat dus niet is. Ik moet de bipolaire driver dus aansluiten op de 120 ohm pins. 8)7

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ Lambiek

U lijkt een expert te zijn op gebied van steppers.

Is mijn redenering juist als ik zeg dat A max van de stepper dan:

24v / 120Ω = 0.2A is?

Dit om de A max in te stellen op de stepper driver?

Arco

Special Member

De max. stroom instellen is in dit geval niet zo interessant; de motor kan toch nooit meer als 0.2A trekken...
(ook al zet je Imax op 2A, de motor bepaalt de afgenomen stroom, niet de driver...)
Het is meer bedoeld voor steppers die op een hogere spanning werken als waarvoor ze gemaakt zijn. Dan moet je de stroom beperken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Right! Maar dus ook: Dit zijn low performance 1980 steppers, men maakt tegenwoordig veel betere!

De STROOM door de stepper bepaalt wat ie doet. Bij deze stepper gaat men er van uit dat jij de spanning bepaalt en even later gaat de stroom dan wel naar een bepaalde waarde. Dat "even later" betekent dus dat je even moet wachten en als dat honderden of duizenden keren per seconde moet dan gaat het optellen ook al is het maar 1ms.

Bij een moderne stepper/driver vertel je de driver wat de max stroom is. De driver bepaalt dan: Ik zou nu de stroom XX willen hebben, dus dan zet ie tot maximaal de voedingsspanning aan spanning op de motor om dat zo snel mogelijk voor mekaar te krijgen. Je bespaart zeg 1ms, maar als dat 800x per seconde kan, dan kan je ineens 5x sneller draaien!

Normale 3D printers gebruiken dus 3.1V steppers op 12V. Als je nog sneller wil, moet je de voeding gewoon op 24V zetten, de driver zorgt wel voor de juiste stroombegrenzing bij de motor.

P.S. Als het originele apparaat 24V gebruikte en hem in unipolaire mode gebruikte, dan werd dat op de 60 Ohm wikkeling gezet: 0.4A.

Als dat ding 0.4A door 1 wikkeling kan hebben (1/4e van alle wikkelingen), dan kan ie 0.4/sqrt(2) door 2 wikkelingen hebben! Dan mag je dus sqrt(2) meer dan die 0.2A instellen! Je wint zo met de modernere aansturing al iets aan performance t.o.v. de oude sturing....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 januari 2022 11:55:07 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
McAwesome

Golden Member

Moderne stappenmotoren hebben een lage DC-weerstand, meestal maar een paar ohm of minder.
De driver wordt meestal op een hogere voedingsspanning gevoed, standaard rond 24V voor kleinere stappenmotoren. Het is de driver die dan de stroom door de motor bepaalt (waarbij de zelfinductie van de stappenmotor in combinatie met schakeltransistoren een schakelende stroombron met instelbare constante stroom vormt).

Bij oudere stappenmotoren bepaalt de motor de opgenomen stroom en niet zozeer de driver. Zo'n oude stappenmotor werkt wel niet goed met een moderne driver. Dan ben je beter af met een antieke L293D of vergelijkbaar.

@mcawsome: Je zegt: "werkt wel niet goed" ik heb een tijd lopen puzzelen en dacht eerst: dat je "werkt WEL goed" of "werkt NIET goed" wilde zeggen, maar bij nader inzien denk ik dat je "werkt wel, maar niet goed".....

En daar ben ik het niet mee eens. Ik heb de unipolaire (met doorverbonden centertaps) 28BYJ-48 omgeklust naar een bipolaire stepper en dan haal je daar op 12V toch behoorlijk wat onverwachte performance uit!

En je kan echt zeggen dat het een ouderwetse stepper is, "5V continue" is precies waar ie voor gemaakt is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2022 10:34:42 schreef Zjokkeh:
Is mijn redenering juist als ik zeg dat A max van de stepper dan:
24v / 120Ω = 0.2A is?

Ja dat klopt. En als je spoel 60-Ohm is wordt dat 0.4A.

Dit om de A max in te stellen op de stepper driver?

Wat voor driver gebruik je en op welke spanning?

En hoe ga je de motoren aansturen, met hele stappen, halve stappen of micro stappen?

Je hebt wel oude motoren, de nieuwere hybride motoren zijn veel beter en kunnen een veel hoger toerental halen. En die kun je op verschillende manieren aansluiten, zowel unipolair als bipolair. Ook kun je de spoelen in serie of parallel zetten bij de nieuwere hybride motoren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het zijn ook nog eens motoren met 96 stappen per omwenteling.

Ik heb een cnc shield besteld voor arduino met drv8825 stepperdrivers. Ik hoop dat deze de steppers kunnen aansturen. Welke stappen ik ga gebruiken weet ik nog niet. Het hele steppermotor gegeven is nieuw voor mij. Ik wou de shield voeden met 24V

Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2022 15:19:52 schreef Zjokkeh:
Ik heb een cnc shield besteld voor arduino met drv8825 stepperdrivers.

Ik hoop dat het goed gaat werken, de DRV8825 is een bipolaire driver en jij hebt unipolaire motoren. Het kan werken, maar ik ben er geen voorstander van.

Ik hoop dat deze de steppers kunnen aansturen.

Zoals ik hier boven al zei, het zijn unipolaire motoren. Je hebt nu een spoelweerstand van 120 Ohm (omdat je de buitenste draden aan moet sluiten, je spoelen staan dus in serie) De middelste draden moet je niet aansluiten dus. Je motor zal nu dus minder sterk zijn en je kunt hem minder snel laten lopen.

Welke stappen ik ga gebruiken weet ik nog niet. Het hele steppermotor gegeven is nieuw voor mij.

Gewoon een beetje mee experimenteren zou ik zeggen, ook al werkt het misschien niet lekker je wordt er nooit dommer van. En daar bedoel ik niet mee dat je nu dom bent hé, zeg het maar even. :)

Ik wou de shield voeden met 24V

Je mag de driver voeden tussen de 8.2 en 45V, dus 24VDC moet geen probleem zijn.

De middelste draad (waar de plus bij staat) sluit je dus niet aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens deze website zou het mogelijk zijn om unipolaire steppers aan te sturen. Ik hou jullie op de hoogte. De reden waarom ik deze rare steppers gebruik is om dat deze in een egx-20 graveertoestel zitten van Roland. Aangezien dit toestel al wat leeftijd heeft en de bestaande software heel basic en outdated is wil ik deze graag voorzien van een wat universelere interface.

Voorlopig de steppers aangesloten op volledige stappen en ze werken naar mijn inziens normaal :)

Halve of micro stappen heb ik nog niet geprobeerd omdat er geen jumpers bij het bord geleverd zijn... |:(

Sine

Moderator

Het kan ook gewoon werken, alleen heb je voor dezelfde kracht/snelheid 2x zoveel spanning nodig.

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2022 16:54:58 schreef Zjokkeh:
Halve of micro stappen heb ik nog niet geprobeerd omdat er geen jumpers bij het bord geleverd zijn... |:(

Dan prik je er even een draadje in.

Op 10 januari 2022 17:07:12 schreef Sine:
Het kan ook gewoon werken, alleen heb je voor dezelfde kracht/snelheid 2x zoveel spanning nodig.

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Net geprobeerd op 1/32 step. Stepper draait dan ook rond. Hoe kan ik dan weten of hij goed draait of niet?

Arco

Special Member

Met 1/32 step moet hij veel fijner stappen (moet je makkelijk kunnen voelen aan het asje)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In bijlage een foto van de spindel motor. Iemand die hier meer kan over vertellen? Hij draait op 12v, dat is alles wat ik kan vertellen. Origineel bij de EGX-20 kon je de motor snelheid regelen via een knop. Ik vermoed dan PWM aangedreven?

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2022 18:34:19 schreef Zjokkeh:
Origineel bij de EGX-20 kon je de motor snelheid regelen via een knop.

Dat kan nu toch ook, gewoon je stapfrequentie aanpassen via bijvoorbeeld een potmeter op je analoge ingang. Ik neem aan dat je een Arduino gaat gebruiken.

En ja die DC motor regel je via pwm.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek: Ik denk dat hij het over die DC motor had toen ie zei dat die met de potmeter instelbaar was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ja, daarom zei ik ook dat, dat nu ook kan met de stappenmotor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit gaat waarschijnlijk een domme vraag zijn, maar wat zijn die 2 zwarte blokjes op de DC spindle motor?

Spoeltjes. Het dient om de EMI uitstraling wat te verminderen. (heb ik niet van mezelf, dat staat op de print gedrukt :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/