componenten bijmaken in eagle

mel

Golden Member

Het moet mogelijk zijn om componenten bij te voegen in Eagle. Zoals een nieuw ic, welke er niet standaard instaat.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.Is er iemand die mij uit de brand kan helpen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Zoeken kun je bij https://componentsearchengine.com/ en met Libary Loader worden ze automatisch in Eagle gezet.
https://www.samacsys.com/library-loader/

Ik heb zelf geen ervaring met Eagle maar met Designspark en KiCad werkt het prima.

Je kunt ook zelf componenten tekenen, dat is niet eens moeilijk als het een standaard footprint is, en bij bijzondere footprints ontkom je er vaak niet aan.

Er zijn talloze tutorials over het tekenen van een symbool, tekenen of kiezen van een footprint, en het aan elkaar koppelen van die twee (dat is een device in Eagle).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kunt ook bij SnapEDA kijken of ze daar de library voor je hebben.
Let wel dat je het symbol en footprint controleert voordat je deze gebruikt, zit wel eens een foutje in.

Zelf teken is ook gemakkelijk, kijk een op youtube voor een uitleg.

fatbeard

Honourable Member

  1. open de library waar je de nieuwe component in wilt hebben, of creëer een nieuwe library (file > new)
  2. klik op het 'edit symbol' icoon en bedenk een naam voor het symbool
  3. teken het symbool met alle pennen en franje, vergeet niet de teksten >name en >value op de juiste lagen te zetten
  4. klik op het 'edit footprint' icoon en bedenk een naam voor de footprint
  5. teken de footprint aan de hand van de datasheet, vergeet niet de teksten >name en >value op de juiste lagen te zetten
  6. klik op het 'edit device' icoon en bedenk een naam voor het device (=combinatie van symbool en footprint)
  7. voeg het symbool toe
  8. kies een prefix (hoeft niet, dan wordt het automatisch 'U')
  9. klik op de 'new' button om de footprint toe te voegen
  10. leg met 'connect' de verbinding tussen de symbool pinnen en footprint pads vast
  11. klaar

Er kan nog veel meer (dit is de basis), maar daarvoor kun je beter de handleiding of een jijbuis filmpje raadplegen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Stap 0: Open de library editor. Bijvoorbeeld via library->open... in de schematic of board editor. Een andere route is open->library in het control panel. Of er nog andere zijn weet ik niet.

stap 8: dan wordt het automatisch "U$<nn>" Dit is vervelend: Het geeft aan dat jij vergeten bent stap 8 te doen. Dingen als "renumber-sheet" werken dan niet. Dus gewoon niet vergeten.

Het is zeker zo dat fatbeard met een andere versie werkt dan ik, dus het kan best dat hij gelijk heeft in zijn versie en dat ik rapporteer hoe het in mijn versie gaat... Bovendien is de kans vrijwel 100% dat jij weer een andere versie gebruikt dan wij beiden. (wij gebruiken allebij verschillende antieke versies).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik ga gewoon proberen. Als het niet lukt kom ik wel weer terug..Iedereen bedankt voor uw inbreng. :) het is trouwens versie 6.6, geloof ik... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

@rew:
Ik had bij stap 1 moeten vermelden dat file>new in het control panel gedaan moet worden, dan krijg je ook de keuze library... :o
Je hebt gelijk in stap 8: het wordt dan U$. Iets met snelle handen en trage ogen ;)

Sheet-renumber is bij mij (versie 5.12) een ULP die ik nog niet nodig heb gehad, maar als die niet werkt met U$ designators ligt dat echt aan te kort door de bocht programmeerwerk :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het een 'normale' footprint, dan is die waarschijnlijk al eens gebruikt in een andere librarie of staat deze in special.lbr of special-drill.lbr. Je kan die dan kopiëren naar de librarie die je zelf wil gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Uit de stoffige archieven opgeduikeld: een tutorial om componenten aan te maken. Geschreven voor versie 5, maar ik geloof niet dat de workflow is in latere versies echt anders is.
Doe er je voordeel mee.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

het tekenen van de footprints komt wel nauw, gezien dat bepaald of het straks past of niet. Echter is dat met wat oefening ook niet zo moeilijk. Beetje spelen met de grid afstanden maakt het vaak makkelijk om pads op de juiste afstand te zetten.

Mocht je redelijk standaard spul willen toevoegen in een standaard package (ic, fet, transistor of dat soort spul) Dan kun je als je je library editor open hebt staan in het eagle control panel gaan naar de libraries en daar heb je ene library "ref-packages.lbr" geloof ik (maar kan ook van elke andere library)
Als je dan daar een package, symbool, of device selecteerd en je klikt er met rechter muisknop op kun je kiezen voor "copy to library" ofzo.
Zo heb je gelijk dit symbool of footrint al in jouw lib.

tegenwoordig gebruik ik de meest recente versie van Eagle en probeer nu vaak gelijk goede managed libraries te maken inclusief een 3d model. Met de integratie met Fusion360 vind ik dat toch wel een hele verbetering (ondanks, dat vele vallen over het nieuwe licentie model dan, maarja daar gaan meeste pakketten wel naartoe ben ik bang).

Wat al eerder geopperd is kijk ook eens op de website snapeda.com daar vind je vaak al een footprint en of symbool voor je component. Scheelt je weer werk. (wel even controleren ja)

Om welke component(en) gaat het mel? Misschien heeft iemand anders het werk al gedaan.

Vroeger, voordat Farnell werd overgenomen, kon je voor sommige componenten een ulp-script downloaden waarmee je een component kon aanmaken. Dat vond ik erg handig omdat ik ooit Eagle 5.12 en 7.7 beide had geinstalleerd. Nieuwe componenten (van 7.7) kon je toen niet meer gebruiken in 5.12
Zijn er nog sites die een dergelijke service bieden?

reading can seriously damage your ignorance

Op 9 januari 2022 17:05:33 schreef mel:
het is trouwens versie 6.6, geloof ik... :+

Nou, dan zat ik er helemaal naast. Dat is de versie die ik gebruik. :-)

Op 9 januari 2022 17:30:26 schreef fatbeard:
Sheet-renumber is bij mij (versie 5.12) een ULP die ik nog niet nodig heb gehad, maar als die niet werkt met U$ designators ligt dat echt aan te kort door de bocht programmeerwerk :7

Nee, niet "te kort door de bocht", maar "als jij niet opgeeft wat het voorvoegsel van je weerstanden en condensatoren moet zijn, dan ga ik ze door mekaar hernummeren: R3 -> U$1, C4->U$2, R2->U$3 enz.... Dat is ongewenst. Dus om dit te voorkomen EIST ie dat je iets hebt opgegeven in het library device.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 11 januari 2022 10:47:39 schreef hennep:
Om welke component(en) gaat het mel? Misschien heeft iemand anders het werk al gedaan.

Vroeger, voordat Farnell werd overgenomen, kon je voor sommige componenten een ulp-script downloaden waarmee je een component kon aanmaken. Dat vond ik erg handig omdat ik ooit Eagle 5.12 en 7.7 beide had geinstalleerd. Nieuwe componenten (van 7.7) kon je toen niet meer gebruiken in 5.12
Zijn er nog sites die een dergelijke service bieden?

Het gaat om de 40103.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Jammer, die heb ik ook niet.
Het valt me overigens op dat de library sectie van Autodesk geen uploads meer heeft gekregen sinds 2017.
Ook die service hebben ze grondig de nek om gedraaid.

reading can seriously damage your ignorance
buckfast_beekeeper

Golden Member

Indien er met een recente versie gewerkt wordt, dan moet deze librarie bruikbaar zijn. Wel nog even de foorprints controleren. Ik ben uitgegaan dat de gebruikte footprint normale SOIC16 en SOIC16 wide zijn.

Op 11 januari 2022 09:15:38 schreef Stijnos:
het tekenen van de footprints komt wel nauw, gezien dat bepaald of het straks past of niet. Echter is dat met wat oefening ook niet zo moeilijk. Beetje spelen met de grid afstanden maakt het vaak makkelijk om pads op de juiste afstand te zetten.

Gewoon de maatvoering gebruiken die in de datasheet staat of in de datasheet van de opgegeven package. Bij smd net iets langer maken maakt het met de hand solderen wat gemakkelijker.

Op 11 januari 2022 09:15:38 schreef Stijnos:
tegenwoordig gebruik ik de meest recente versie van Eagle en probeer nu vaak gelijk goede managed libraries te maken inclusief een 3d model. Met de integratie met Fusion360 vind ik dat toch wel een hele verbetering (ondanks, dat vele vallen over het nieuwe licentie model dan, maarja daar gaan meeste pakketten wel naartoe ben ik bang).

Ik ben Sketchup gewoon, heb er ook al een grote modellen bestand van. Ik gebruik dan ook de eagleUP ULP. Weer wat anders gaan leren vraagt toch ook weer de nodige tijd. Om niet te spreken van het aanmaken van de modellen. Op grabcad zijn er velen te vinden. Vaak in het juiste formaat. Soms in stl of step. Ook de sketchup warehouse bevat meer en meer componenten.

Recent werk in sketchup (voorzijde)

achterzijde

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 11 januari 2022 16:27:14 (78%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Op 11 januari 2022 11:04:29 schreef mel:
[...]Het gaat om de 40103.

Bij componentsearchengine is hij te vinden in alle soorten behuizingen.

fatbeard

Honourable Member

maar "als jij niet opgeeft wat het voorvoegsel van je weerstanden en condensatoren moet zijn, dan ga ik ze door mekaar hernummeren: R3 -> U$1, C4->U$2, R2->U$3 enz.... Dat is ongewenst. Dus om dit te voorkomen EIST ie dat je iets hebt opgegeven in het library device.

Wat heeft een library device met de naam te maken? Alleen als je een nieuwe plaatst... 'Losse' footprints (tagets en zo) hebben niet eens een device (YMMV).
Dat wat op je schema staat heeft al een naam, en als je die wilt hernummeren is het een (toegegeven, niet zo héél simpele) kwestie van het uit elkaar trekken van die naam en slim gebruik van tabellen.
Dit komt uit een van mijn ULPs, wordt gebruikt om een geformatteerde BOM te maken die met een spreadsheet goed te sorteren is :

code:

int GetIDX(string Name)
{ // this routine returns the position of the first digit in Name
  // if there are no digits in Name, or Name is empty, -1 is returned
  int i = 0;
  if (!Name) return -1;     // Name is empty
  while (Name[i])
  { if (isdigit(Name[i])) return i;
    i++;
  }
  return -1;
}

int GetNumPart(string Name)
{ // this routine returns the value of the (first) numeric part in Name
  // if there is no numeric part in Name, or Name is empty, -1 is returned
  int i = GetIDX(Name);
  int j = 0;
  if (i < 0) return -1;       // no digits found in Name, or Name is empty
  while (Name[i + j])
  { if (!isdigit(Name[i + j])) break;
    j ++;
  }
  return strtol(strsub(Name,i,j));
}

string GetTail(string Name)
{ // this routine returns any alphanumeric tail of Name
  // if there is no numeric part in Name, or Name is empty, an empty string is returned
  int i = GetIDX(Name);
  string s;
  if (i < 0) return "";       // no digits found in Name, or Name is empty
  while (Name[i])
  { if (!isdigit(Name[i])) break;
    i++;
  }
  while (Name[i])
  { s += Name[i];
    i ++;
  }
  return s;
}

string GetPFX(string Name)
{ // this routine returns the alphabetical prefix of Name
  // if there is no alphabetical prefix, an empty string is returned
  string pfx = Name;
  int i = GetIDX(Name);
  if (i < 0) return Name;
  else
  { pfx[i] = 0;   // clip off the numeric part
    return pfx;
  }
}

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.