Vreemde motorspanning (190/330V)

Vandaag was ik even op 2dehands aan het rondkijken en opeens zag ik een machine met wel een vreemde spanning, dit toch voor mij. Het betreft een ACEC motor, 3f, 190/330V (type plaatje in bijlage). Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
edit:
Als ik naar de spanning zoek, dan lijkt dit iets te zijn van een Franse Overzees gebied, maar ik ben niet zeker hiervan.

[Bericht gewijzigd door Kridri op maandag 10 januari 2022 09:16:07 (21%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat lijkt mij niet, de machine is een metaalschaafbank, waarvan de leeftijd zeker 40 jaar of ouder is.

ACEC was een Belgisch bedrijf dat eind jaren 80 is opgesplitst. ACEC (Ateliers de Constructions Électriques de Charleroi). Deze werkten ook veel voor de NMBS (spoorwegen).

Dit betreft dus een redelijk oude motor. Ik denk niet dat dit type voor de Belgische markt was.

Op 10 januari 2022 09:14:48 schreef Kridri:
Als ik naar de spanning zoek, dan lijkt dit iets te zijn van een Franse Overzees gebied, maar ik ben niet zeker hiervan.

Gezien het toerental 50Hz waarschijnlijk. Dan blijft er volgens een site die ik net vond alleen Jamaica over?

-edit- De spanning die nog een beetje gangbaar is, is 200V in US en Japan in ieder geval.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 10 januari 2022 19:06:02 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

is die werkspanning dan niet een oude spoorwegen spanning?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

190/330 V heeft heel vroeger, toen de dieren nog spraken, bestaan.

Maar ik heb het nooit in praktijk meer gezien.

Motor zal inderdaad stammen uit de jaren 1970, ze hadden een motorenfabriek in Ruisbroek (onder Brussel).
De "RM" in het serie nummer verklapt dat de motor uit België komt.
RM = Ruisbroek Motoren

Mijn advies, die dingen waren onverslijtbaar, maar ik zou hem toch niet kopen want je hebt ofwel een trafo nodig ofwel een frequentiesturing.

Bedankt al vast aan allen om te reageren. Die 50Hz lijkt mij ook correct. Ik heb met de verkoper contact gehad, maar deze weet ook niets over de origine van de machine, hij gebruikte de motor op een 380V net en dat ging goed, aldus de verkoper.

edit: pamwikkeling was sneller
Bedankt voor de info, dat wist ik niet, weer iets bijgeleerd vandaag. Ik was niet van de plan de machine te kopen. Heb je eventueel nog meer info over dit 'oude' net?

Shiptronic

Overleden

Op 10 januari 2022 19:32:01 schreef Kridri:
hij gebruikte de motor op een 380V net

Dat is dan ook al weer lang geleden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

staat de machine niet in BE toevallig? daar heb je nog 3F 230V en dat overleeft de motor wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

@ testman : in ster en als je hem niet te zwaar belast ...
in driehoek denk ik dat je je eraan kan warmen...

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op maandag 10 januari 2022 22:01:00 (40%)

ik bedoelde in ster uiteraard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de jaren 70 bestond het 3x190 volt net in Luik, ben het eens tegengekomen in een ketelhuis in de stad bij een renovatieproject.

GJ_

Moderator

Op 10 januari 2022 21:59:57 schreef pamwikkeling:
@ testman : in ster en als je hem niet te zwaar belast ...
in driehoek denk ik dat je je eraan kan warmen...

In ster zal ie ook heet worden omdat ie z'n toerental niet kan halen.

Op 11 januari 2022 10:14:35 schreef janbellen:
In de jaren 70 bestond het 3x190 volt net in Luik, ben het eens tegengekomen in een ketelhuis in de stad bij een renovatieproject.

interessant weetje dat het bestaan heeft in Belgie, er valt over die gebruikte netspanning weinig info op het net te vinden.

Op 11 januari 2022 10:14:35 schreef janbellen:
In de jaren 70 bestond het 3x190 volt net in Luik, ben het eens tegengekomen in een ketelhuis in de stad bij een renovatieproject.

Dankjewel voor de info! Ik vond niets op het internet dat deze spanning ooit gebruikt is in België.

pamwikkeling

Special Member

Een wilde gok ?

In de jaren na WO II waren hier veel "Amerikaanse stocks" waar je oud oorlogsmateriaal kon aankopen.

Wellicht zijn juist na de oorlog ook generatoren naar België (Europa ?) gekomen.
Alhoewel men in de States, met een T-net, aftakt halverwege tussen twee fazen "hot wires", zal een driefazig systeem ginder ook wel bestaan.

Als de generator aan zijn klemmen 228V levert komt dit bij de verbruiker als 220V uit het stopcontact, eventueel nog om te vormen als -110 / 0 / 110V.

Laat nu de verhouding 228V/60Hz gelijk zijn aan 190V/50Hz.

Als de "US Marines" hun generatoren wat langzamer laten draaien kan men toch een net van 50Hz opwekken, alleen de spanning is slechts 190V.

Uiteraard speculatief

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2022 13:47:13 schreef pamwikkeling:
Alhoewel men in de States, met een T-net, aftakt halverwege tussen twee fazen "hot wires", zal een driefazig systeem ginder ook wel bestaan.

Het zijn vooral driehoeksnetten waar de nul halverwege word afgetakt.

Ik kom meest 3x480V tegen, met de bijbehorende 240V.

Ik kan me voorstellen dat deze spanning in fabrieken met eigen trafo`s werd gebruikt alleen voor motoren. Voor verlichting denk ik niet, lampen zou er dan een aparte productie lijn moeten zijn. Bij de suikerfabrieken voormalig de suikerunie in de stad Groningen ende nog draaiende CSM in Hoogkerk staan en stonden tal van trafo`s van 500volt enkele van 3000 volt.
3000 volt motoren om de bieten tot pulp te persen en de rest van de motoren allemaal 500 volt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dit is gewoon een erg oude motor. Heb thuis een lintzaag en twee boormachines op deze spanning. Heb er een transformator tussen gezet dan werkt het prima, en gezien ze van de jaren 30 zijn ziet het er erg mooi uit.

benleentje

Golden Member

Op 11 januari 2022 13:51:37 schreef GJ_:
[...]Het zijn vooral driehoeksnetten waar de nul halverwege word afgetakt.

Ik kom meest 3x480V tegen, met de bijbehorende 240V.

Ik heb begrepen dat stedelijk gebied waar veel hoogbouw is een 3x fase net van 208V weer gebruikelijk is, met ook weer een aftakking op 110V. 240V apparaten moeten het dan met 208V doen maar dat schijnt wel goed te gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.