Radio gaat niet meer aan

Beste

Mijn radio van het merk Roadstar schakelt niet meer aan. Als je op de powerknop duwt dan hoor je een kleine plof in de luidsprekers en licht de verlichting even op. Blijf je de knop indrukken dan herhaalt dit telkens.

Ik heb de radio eens open gesmeten maar begrijp het circuit niet. De voeding komt eerst toe op een printplaat en wordt dan pas doorgeschakeld naar de transfo (230V). De drukknop zorgt ervoor dat er een circuit geschakeld wordt en de spanning doorschakeld naar de transfo. Ik vermoed dat het circuit op de printplaat op een lagere spanning werkt. Maar hoe krijgt hij die want de 230V wordt nog niet doorgegeven naar de transfo. Hoe werkt dit circuit en hoe kan ik de oplossen? Mag ik de spanning op de transfo rechtstreeks aansluiten op de 230V voeding. Zodat ik dit circuit er van tussen kan halen?

In bijlage vind je de foto's van het circuit met printplaat.

Alvast bedankt, alle hulp is weklkom

Die trafo zit toch continue op het printje aangesloten? Dan is daar toch altijd spanning? De schakelaar zit daar ook op. Niks geks aan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Grote kans dat de elco,s die op de print zitten, uitgedroogt zijn, waardoor ze in waarde zijn verlopen..
Als je kans ziet op die te meten, zou ik dat eerst doen.. Wel losmaken voor het meten.
Die elco,s zorgen voor een hulpspanning, die de radio aanschakelt.
Je kan eerst de in-en uitgaande spanningen van de trafo meten natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 4 januari 2019 14:00:54 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2019 13:40:32 schreef flipflop:
Die trafo zit toch continue op het printje aangesloten? Dan is daar toch altijd spanning? De schakelaar zit daar ook op. Niks geks aan.

Alsik het goed zie, is het printje een spaarschakeling om de trafo primair af te schakelen als de radio uit staat. Mogelijk ook om hem met een timer aan te zetten of om hem even aan te houden als de platenspeler (?) nog af moet slaan. Er kan wat mis zijn met die schakeling. Je zou als test de primaire van de trafo eens los kunnen koppelen en dan direct op 230V kunnen zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 januari 2019 14:15:03 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heeft die radio ook nog een typenummer?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

De spanning zit niet steeds op de transfo, daarom begrijp ik de schakeling niet goed. Als ik de radio onder spanning zet dan meet ik natuurlijk 230V waar de spanning op toe komt. (bruin-blauw) Op dit moment komt er nul volt op de transfo. De N-leider zit rechtstreeks doorverbonden. De L-leider gaat via de schakeling, ik vermoed dat dit diodes zijn en dan via dat zekeringske. Zekering is nog goed. (de rode draden lopen naar de transfo)

Ik zal eens proberen om de transfo rechtstreeks op het net te zetten.

De transistor rechts van D1 t/m D4 schakelt de netspanning voor de trafo. Wat is daar het opschrift van?

Alles links van de opto-coupler bovenaan de gearceerde streep is met het net verbonden, rechts met de hoofdprint. De aan-uitschakelaar kan overruled worden vanuit het apparaat zelf, zoals maartenbakker al verwachtte.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 4 januari 2019 18:58:56 schreef stevenvdw: De L-leider gaat via de schakeling, ik vermoed dat dit diodes zijn en dan via dat zekeringske. Zekering is nog goed. (de rode draden lopen naar de transfo).

DIe vier M7 diodes vormen een bruggelijkrichter. Die zit daar in serie met de primaire van de transfo (trafo voor de NL-ers) uiteraard omdat die stand-by inschakeling geen relais is maar een halfgeleider (vermoed die U4) en stroom dus steeds in dezelfde richting moet vloeien.

U4 is een opto-coupler die zorgt voor galvanische scheiding. Tussen D1-D4 en U4 zit zoals ik al eerder heb gemeld een transistor, die lijkt mij geschikter om te schakelen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dacht ik ook, ding lijkt echter helemaal niet op een transistor.

Nu zie ik het, hoek waaronder foto is genomen geeft een vervormd beeld. Transistor schakelt die brug, U4 stuurt op zijn beurt op een of andere manier die transistor aan.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

De benodigde spanning om de elektronica te voeden kan wel eens uit een seriecondensator komen welke linksonder op de print zit.
De capaciteit is op de foto niet te zien maar zal wel iets van 0,33-0,47µF kunnen zijn.
Van dit soort condensators loopt de capaciteit nog wel eens sterk terug (Senseo syndroom).
Als je een capaciteitsmeter hebt meet deze condensator eens op.
Post anders ook een foto van de andere zijde van de print!

Bedankt al voor de vele reacties. Heb het al druk gehad en heb nog geen tijd gevonden om de transfo eens rechtstreeks op het net aant te sluiten. Nog eens een foto van de andere kant. Opschrift op de rode condensator is:cbb21 400V104J

Beste

Ik heb de transfo rechtstreeks aangesloten op het voedingsnet. De radio speelt terug zoals vroeger. Ik heb het circuit er van tussen gelaten.
Bedankt voor de hulp.

Hallo, ga ff hier verder alhoewel het al een tijdje geleden is en als het niet mag dan verwijder je het maar, ik heb hier ook 2 zo een toestellen waarvan de radio niet meer speelt, op zich rechtstreeks stroom om te transformator steken werkt , alleen kan je dan niks meer uitschakelen of ik moet er ergens een aparte knop tussen zetten.

Henry S.

Moderator

Controleer die rode condensator maar eens (100nF 400V MKP).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Paar jaar geleden heb ik ook zo'n type radio ter reparatie gehad. Was inderdaad de 100nF serie condensator die zijn capaciteit kwijt was. Nieuwe gehaald bij de electronica-winkel in de buurt, erin gezet en de radio werkt weer.

Door een ander topic over serie condensatoren meer over gaan lezen op dit forum, bijvoorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151295/last#highlight=x2+con…

En u raadt het al, ik heb een X2 type R46 van arcotronics/kemet 0,1uF 275Vac gebruikt. Werkt, maar weet nu dat deze er niet voor bedoelt is: "Not for use in "series with mains" type applications"

Op 10 januari 2022 20:11:42 schreef Henry S.:
Controleer die rode condensator maar eens (100nF 400V MKP).

Inderdaad, was zo dood als een pier :P, 1 uit een sloop toestel gehaald en nu werkt die terug, bedankt voor het mee denken en de oplossing.