Welke smd component is dit?

Iemand enig idee wat deze smd component kan zijn? Het zit op een asus g531g moederbord. Deze doet helemaal niets meer.

Dat zijn tantaal condensatoren.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 9 januari 2022 15:29:08 schreef Sweesel:
Iemand enig idee wat deze smd component kan zijn? Het zit op een asus g531g moederbord. Deze doet helemaal niets meer.
[bijlage]

En als je niet weet wat het is, dan zullen ze wel stuk zijn.........
SMD elcootjes dus.

Thevel

Golden Member

Op 9 januari 2022 15:35:15 schreef MNM(tm):
Dat zijn tantaal condensatoren.

Ze lijken me zo plat voor een tantaal condensator, maar het zal kunnen.

Conductive Polymer Aluminum Electrolytic Capacitors van Panasonic.
15µF, 25V.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik meet ingang van deze 19v. Rechts meet ik niets. Is dan mijn vermoeden correct dat deze stuk is?

Die hebben nog een ingang, nog een uitgang... Het zijn condensator's.

Hoe weet je nu zeker dat die stuk zijn? Heb je die gemeten met een ESR meter?

Elco's kun je niet meten met een gewone meter. Blijkbaar heb je geen idee wat een elco is, hoe wil je dan een zeer ingewikkeld moederbord repareren? Dit wordt niks...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 9 januari 2022 19:56:45 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Idd mijn kennis is beperkt maar ik probeer deze bij te schaven. :)

Dit door veel te lezen en zelf dingen te proberen. Door de tutorials van youtube en de vakkennis van experten zoals jullie ( waarvoor alvast bedankt en mijn volledige waardering) maakt het dit een stuk eenvoudiger om specifiek dingen te leren en proberen.

Om op mijn probleem terug te komen heb ik aan de bovenzijde moederbord ook de spanning gemeten aan drain mosfet 1 en die is 19V. De gate en sourde geven beide rond de 0,03V. Dus kans groot dat deze defect is?

Op 9 januari 2022 20:31:55 schreef Sweesel:
de spanning gemeten aan drain mosfet 1 en die is 19V. De gate en sourde geven beide rond de 0,03V. Dus kans groot dat deze defect is?

Die mosfet doet dan wat ie moet doen.

Je meet "IETS", constateert dat het anders is wat JIJ verwacht en roept dat dan het component waar je wat aan gemeten hebt wel kapot zal zijn. Zo blijf je bezig. Ik ben het met crossfireX eens. Dit is te hoog gegrepen om iets van te leren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Komt er nog bij dat je al redelijk speciale werktuigen in bezit moet hebben om aan dit te werken.

Met een gewone soldeerbout ben je niks, je maakt het alleen kapot.
Je moet niet te lang bakken of je vernield je moederbord compleet.

Je gaat je moederbord KAPOT repareren zoals velen je voorgegaan zijn...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 9 januari 2022 19:53:24 schreef CrossFireX:

Hoe weet je nu zeker dat die stuk zijn? Heb je die gemeten met een ESR meter?
.

zelfs dat is lastig, want SP caps hebben een héél lage ESR (in de milliOhms), daar is op zijn minst een 4puntsmeting voor nodig. en die dingen gaan bijna nooit stuk.
Als ze stuk gaan is dat meestal een gevolg van inverse installatie. das in de loop der jaren verscheidene keren voorgevallen, want het streepje markeert de +... en zelfs dan werken ze , maar na X uur gaan ze in sluiting.

dijkmane

Golden Member

In no Sense, Nonsense

Ik heb duidelijke en vakkundige antwoorden gekregen waar ik zeker mee verder kan. De originele vraagstelling was welke component dit is. Ik ben er nu achter dat ik eerst een defecte condensator of component moet zoeken die de main powerrail afschakeld. Ik meet namelijk een kortsluiting op bijna alle condensators tussen ground bord en beide aansluitingen condensatoren. Dit zal mij na vervangen van defecte component idd een beeld geven of deze elcos en mosfets defect zijn of niet.

Op 11 januari 2022 12:14:45 schreef dijkmane:
TS moet wel het hele verhaal vertellen, want er is meer : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109230

Sinds de eerste post van TS hier, heb ik de indruk, dat het moederboard na zijn onderzoek helemaal einde verhaal is. Zeker nu ook het verhaal op tweakers boven water komt. Maar die lui op tweakers komen dan ook voortdurend met moeilijke vragen en technische tips.........
Veel aankomende techneuten bouwen eerst iets met één transistor ofzo.

Op tweakers zie ik ineens een zwik relevante fotos, maar als je dan inzoomt om te kijken wat voor mosfet het dan is... is het net te vaag om te kunnen lezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Moederborden kun je bij zulke ernstige schade/defecten bijna altijd afschrijven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2022 13:10:28 schreef Arco:
Moederborden kun je bij zulke ernstige schade/defecten bijna altijd afschrijven.

Heb ik toch andere ervaringen...
Met alcohol, ultrasoon en hetelucht heb ik al heel wat vochtschades kunnen verhelpen. Zo ernstig vond ik dit er nog niet uitzien eigenlijk.

En ik snap de TS in zo'n geval wel, bij elke reparatiewinkel word waterschade nagenoeg niet eens behandeld, dus waarom zou je het zelf niet proberen met info van mensen met kennis.

Baat het niet dan schaad het niet, stuk is het toch al.

Arco

Special Member

Mee eens,

Reparatiewinkels beginnen er vaak niet aan, omdat het een arbeidsintensief werkje is, en de uitkomst allerminst zeker.
(je bent zo uren bezig en dan blijkt dat het board niet meer te repareren is...)

Baantjes zijn erg dun en 'rotten' gauw weg, ook op ontoegankelijke plaatsen.
Storingzoeken met dit soort 'kunstmatige' fouten is ook lastig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 januari 2022 10:47:32 schreef Arco:
Mee eens,

Reparatiewinkels beginnen er vaak niet aan, omdat het een arbeidsintensief werkje is, en de uitkomst allerminst zeker.
(je bent zo uren bezig en dan blijkt dat het board niet meer te repareren is...)

Baantjes zijn erg dun en 'rotten' gauw weg, ook op ontoegankelijke plaatsen.
Storingzoeken met dit soort 'kunstmatige' fouten is ook lastig.

Inderdaad, economisch niet verantwoord, maar voor een hobbyist kan dit juist enorm leuk zijn, zo ben ik rustig dagen bezig met m'n hdmi microscoop problemen te traceren, en relatief vaak met positief resultaat.
En vervolgens kan ik mensen om mij heen blij maken met reparaties wat ze nauwelijks wat heeft gekost en spullen krijgen een 2e leven in deze wegwerp maatschappij.