Klopt energiemeter wel ?

Beste forumleden,

Ik heb slimme stekkers aangeschaft om het stroomverbruik van diverse verbruikers te kunnen bekijken.

Ik vraag mij alleen af hoe deze stekkers het KWH berekenen.
Als ik kijk naar het stroomverbruik in het bijgevoegde plaatje kom ik uit op U x I = P op 0,584 x 235,4 = 137,4 watt.
De meter geeft echter 85,2 watt aan.
Op een dag verschilt dit ruim 1 KWH in het weergegeven dag totaal.

Nu weet ik dat energiemeters niet helemaal betrouwbaar kunnen zijn vanwege de wijze waarop apparaten tegenwoordig het vermogen afnemen, maar dit wijkt wel erg veel af.

Of houd deze meter juist rekening daarmee waardoor het weer gegeven verbruik wel klopt ?

mvdk

Golden Member

Alles uitzetten in huis. Koelkast, cv, ventilatie. Gewoon echt alles.
Dan een verwarmingselement, een waterkoker bijvoorbeeld, aansluiten en die 10 minuten aanzetten. Dan vergelijken.

P = U x I x Cosphi. die laatste neem jij niet mee in je berekening, de meter blijkbaar wel, en dan kom je een gelijk (weerstand) of lager (inductiemotoren bvb) vermogen uit, afhankelijk van het reactief deel in de belasting..

Arco

Special Member

Bij die 85.2 staat niet of het W of VA is, en of dat het momenteel gebruik of het gemiddelde over een periode is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie snelle reacties.
@Arco, het staat er niet bij idd, maar het moet watt zijn, gezien het dag verbruik wat er uit voortkomt.
24×85 watt= 2,04 KWh

Ik denk dat het betreffende apparaat wat is ingeplugd ook belangrijk is. Als dat een waterkoker zou zijn ('domme weerstand' met een cosphi van 1) dan moet stroom x spanning = vermogen zijn. Als je daar deze afwijking krijgt, klopt de meter denk ik niet. Als het bv. een apparaat met een schakelende voeding is, kan het wel flink afwijken.

Overigens heeft één van mijn plug-in meters weer problemen met onze 3kW waterkoker: de afgenomen waarde fluctueert flink. Geen idee waarom. Nog niet getest met wat nieuwere van Ali of met mijn zelfbouw versie (0,22ohm 20W in serie met de belasting en een meetuitgang over de weerstand (mV = W))

mvdk

Golden Member

Meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet.
Het is het signature van een forummember hier, en het is zo waar.

In de openingspost ontbreekt informatie over de betreffende stekkermeters, (merk, type). Er word ook niet verteld wat er gemeten word.
Voor mij lijkt dat belangrijke info.

Even wat theorie...

12V accu 1A stroom: P = U * I = 12V * 1A = 12W.

Nu een 230V AC spanningsbron. 0.6A P = U * I = 230V * 0.6A = 138W.

Maar niet zo snel: Die 230V is AC, dus de spanning is 325*sin (2*pi*50*t). Dus op t=0 is dat nul, op t=5ms is ie 325 en op t=10ms is ie weer nul en op t=15ms is ie -325V.

Als nu de stroom ook 0.85 * sin (2*pi*50*t) is (hij loopt precies in fase met de spanning, dan wordt het vermogen op ieder moment dus 325*sin (2*pi*50*t) * 0.85 * sin (2*pi*50*t) = 276 * sin2(2*pi*50*t) = 138 + sin (2*pi*100*t).

Het vermogen schommelt sinusvormig tussen nul en 276 met een gemiddelde van 138W.

Maar wat nu als de stroom bijvoorbeeld 0.85 * cos (2*pi*50*t) is. Precies dezelfde stroom maar nu 5ms later. Nou weer kan je het vermogen uitrekenen en nu krijg je weer een 100Hz signaal maar nu is het gemiddelde NUL!

Wat bij jou aan de hand is, dat is dat het er tussenin zit. Zo op het oog heb ik gevonden dat een offset van 0.9 (cos = offset pi/2 = 1.57) ongeveer 85 watt op levert.

Dit met sinussen, dan kan je als je in de gonio klas hebt opgelet precies uitrekenen wat het antwoord is. Ik heb wel opgelet, maar ben het vergeten.

In de praktijk is het veel ingewikkelder en zijn beide golfvormen niet precies sinusvormig.

Ik verwacht dat de meter VEEL dichter bij de waarheid zit met die 85W dan jij met je 138W!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Wel heel verdacht dat iedere dag bijna exact hetzelfde gebruik is...
(ik zou dat waarschijnlijk met opzet niet eens voor elkaar krijgen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben een stukje wijzer geworden.
@arco, is idd apart, maar ook verklaarbaar.
Op de aangesloten groep staan 2 Nas servers, modem, switch en netwerk camera's
Die hebben uiteraard een nagenoeg zelfde dagelijks stroomverbruik

ja, allemaal schakelende voedingen, daar heb je nog de ellende dat die de sinus gelijkrichten en hun ingangscondensatoren die enkel in 1 korte piek opladen

1e grafiek de netspanning
2de grafiek de spanning op de condensator
3e grafiek de stroom pulsen. die zegt dan wel dat er pulsen zijn tot 584mA maar het is niet continue, en ipv aan 50hz, is die puls er op 100hz

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik weet uit mijn vakgebied dat televisie fabrikanten op gegeven moment een PFC circuit toevoegde (Power Factory Correction)
Dit om de stroomafname uit het net efficiënter te maken.
Wellicht speelt dit ook een rol bij het meten van het verbruikte vermogen ?

benleentje

Golden Member

Wellicht speelt dit ook een rol bij het meten van het verbruikte vermogen ?

Dat is precies wat iedereen hier probeert uit te leggen ;).

Als de power factor of ook wel cosφ (cos phi) precies 1 is dan is het vermogen in Watt precies gelijk aan het vermogen in VA's.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 januari 2022 14:35:11 schreef Richard66:
... op gegeven moment een PFC circuit toevoegde ...

Dat circuit kost geld. Dus de fabrikanten geven graag extra geld uit en hebben dat geheel uit eigen wil gedaan.

Er is dus regelgeving die het verplicht stelt boven een bepaald (mogelijk) afgenomen vermogen. TVs vallen in die categorie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 januari 2022 19:05:33 schreef rew:
[...]Dat circuit kost geld. Dus de fabrikanten geven graag extra geld uit en hebben dat geheel uit eigen wil gedaan.

Er is dus regelgeving die het verplicht stelt boven een bepaald (mogelijk) afgenomen vermogen. TVs vallen in die categorie.

Waar zeg ik dat ze dit uit eigen wil hebben gedaan ?...

Hoezo denk je dat ik serieus ben als ik zeg dat fabrikanten graag extra geld uitgeven?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/