Buitenverlichting schakelen met meerdere groepen!

Goedemiddag

Ik heb even een vraag aan degenen die mij kan helpen! Ik heb een meterkast met meerdere groepen een daarachter een Shelly 4PM. er lopen 6 stuks! 4 of 5 aderige kabels de tuin in. per kabel uiteraard 1 Nul en 1 aarde en de rest schakel. Nu wil ik eigenlijk die kabels schakelen achter meerdere groepen met één Shelly 4PM zie tekening! Ik werk met maak contact relais warvan ik dan alleen de fase kan schakelen. Mijn vraag is of dit is toegestaan?

Alvast vriendelijk bedankt Koen.

Zit deze metekast in de schuur? dan mag het.
Ik mis wel een hoofdschakelaar.

dit mag idd, 1groep op 1 kabel aansluiten en alleen fase schakelen is normaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij is dit toegelaten.

Let wel, als je groep 1 uitschakelt kan je geen enkele kabel meer voeden.

Zorg er zeker voor dat je de groepen gescheiden houdt. M.a.w, alle aders in één kabel moeten door dezelfde groep gevoed worden.

edit: misschien dat een Moderator even het dubbel topic weg kan halen? ;)

[Bericht gewijzigd door 60204 op dinsdag 11 januari 2022 19:04:30 (14%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mvdk

Golden Member

Is het stelselmatig en overzichtelijk? Dat is het eerste beginsel.
Overzichtelijk, dat iemand anders, naderhand, met installatietekening erbij het begrijpt.

Bedankt voor het snelle antwoorden! Ja ik heb even een snelle schets gemaakt! Het is een heel groot huis met een mega grote tuin +vijver+vogelverblijf+etc. Vandaar dat ik meerdere groepen voor de tuin wil hebben! Er zit ook een 4 polige hoofdschakelaar erin. En de meterkast zit wel in de woning maar in het bijgebouw. Maar op deze manier klopt het toch? Met de Relais mag je verschillende groepen mee schakelen !

Op 11 januari 2022 19:02:57 schreef 60204:
Volgens mij is dit toegelaten.

Let wel, als je groep 1 uitschakelt kan je geen enkele kabel meer voeden.

Zorg er zeker voor dat je de groepen gescheiden houdt. M.a.w, alle aders in één kabel moeten door dezelfde groep gevoed worden.

edit: misschien dat een Moderator even het dubbel topic weg kan halen? ;)

Ja klopt was ik inderdaad van plan! 1 groep per 5 aderige kabel! Ik heb 6 kabels die naar buiten gaan en 6 groepen voor de tuin vrij gemaakt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je bedoeling is goed.
Je mag met een relais meerdere groepen of fasen of spanningen schakelen.
Hou de verschillende groepen goed uit elkaar!
En leg het duidelijk aan.

De plaats van het geheel maakt niet uit.
Maar de kast met de relais moet zich in of bij de verdeelkast gemonteerd zijn, of een aparte hoofdschakelaar bevatten (voor alle groepen!!)

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 11 januari 2022 19:53:55 (35%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 11 januari 2022 19:52:02 schreef Toeternietoe:
Je bedoeling is goed.
Je mag met een relais meerdere groepen of fasen of spanningen schakelen.
Hou de verschillende groepen goed uit elkaar!
En leg het duidelijk aan.

De plaats van het geheel maakt niet uit.
Maar de kast met de relais moet zich in of bij de verdeelkast gemonteerd zijn, of een aparte hoofdschakelaar bevatten (voor alle groepen!!)

Vriendelijk bedankt Toeternietoe! Ga ik doen! Fijne avond