IR solarium met LED?

GJ_

Moderator

Wij gebruikten vroeger gewoon een handdoek om de paarden droog te wrijven. En later heb ik ook nog een paar stapmolens gebouwd om ze droog te stappen.
Nou is een stapmolen nogal een dingetje als die superdeluxe lamp al wat boven je budget gaat, maar waarom geen handdoek eigenlijk?

High met Henk

Special Member

Uitstappen doen we al meer dan half uur.
Maar ook van stap worden spieren warm.
Een stapmolen is een trainingsvervanging.
Een solarium is voor na de training
Probeer een paard in wintervacht maar eens droog te wrijven .

@grotendikken: het LED idee is al lang geweken, lees even bovenstaande door.
Het was een vraag waarom het niet bestond en die vraag is beantwoord. Warmte is vermogen. Stom dat ik daar niet aan dacht..

Overigens komt mijn eigen paard er ook onder te staan.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 11 januari 2022 19:55:12 (26%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb dit ook gezien bij mensen met paarden in de stal. een stuk voor de stal hangen 4 terras heaters waar ze het paard onder zetten om te drogen. dacht nog de oude typen met 2kW element die wat traag warm worden, maar dus geen hoge inschakelstroom hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Waarom hang je geen infrarood sauna lampen op? dat zijn geen spots maar lang gerekt (maak je gelijk je vrouw blij ;) ) veel meer stralingsoppervlakte.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

IR panelen nemen?? die zijn beter met energie verbruik..

Tidak Ada

Golden Member

Waarom neem je niet gewoon en elektrische deken ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Op 18 januari 2022 10:55:13 schreef Tidak Ada:
Waarom neem je niet gewoon en elektrische deken ?

https://www.youtube.com/watch?v=xQmIMjH4fpI :+

maar alle gekheid: dan droogt het paard niet echt. Vocht moet wel weg kunnen.

ik ga eerst op mezelf eens een keer proberen als ik een klein paneeltje koop

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb heus diverse IR-LED's, ook van groter vermogen, maar warmtestraling is niet aanwezig. Golflengte is veel te kort!

Een elektrische deken laat best vocht door hoor, anders zou het bed zeiknat worden van het zweten.
Er heeft ooit, heel lang geleden, een artikel in RB gestaan om zelf en elektrische deken te maken met h.f.-litze.... :S

Privé:
Heb jij trouwens iets aan je mailaddres veranderd?
Ik krijg een melding dat ze een mail van mij niet bij jou binnen kunnen krijgen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Om vocht af te voeren heb je 2 dingen nodig: voldoende energie om dat vocht te verdampen, en lucht om het af te voeren. Je kunt het paard direct verwarmen, of de lucht verwarmen, maar die laatste optie lijkt me minder efficiënt omdat een aanzienlijk deel van die warme lucht ontsnapt zonder warme af te geven aan het paard en vocht op te nemen. Het lijkt me wel handig om een beetje ventilatie te voorzien, want als de lucht tussen de lampen en het paard stilstaat, neemt dat geen vocht meer op als het eenmaal verzadigd is. Als je die lucht langs de lampen naar het paard kunt blazen, is de lucht al voorverwarmd, en gaat de warmte van de achterkant van de lampen ook niet verloren.

Dat zou je vrij triviaal kunnen doen door de behuizing (van plaatstaal of aluminium of zo) te voorzien van een paar ventilators die naar binnen blazen, waarbij die behuizing dicht is afgezien van een beetje ruimte tussen de lampen en de behuizing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Het paard STAAT onder het solarium
https://muntproever.nl/wp-content/uploads/2017/07/paarden-solarium.jpg.webp

hier zitten geen ventilatoren in zover ik weet...

Paard wordt warm en vocht stijgt op... Convectie doet de truc

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 januari 2022 12:24:11 schreef High met Henk:
[....]

Paard wordt warm en vocht stijgt op... Convectie doet de truc

Precies! Als het buiten koud is, zie je zelfs de damp van een bezweet paard hohoog stijgen.
Voordeel van een elektriche deken, is overigens dat het dier ook geen last heeft van tocht, waardoor het afkoelt. Dat krijg je met geforceerde lucht wel. Dat is misschien ook iets om te overwegen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kreeg de indruk dat de lampen veel dichter boven het paard hingen, waardoor er gemakkelijker lucht gevangen zou blijven. Dat zou ook efficiënter zijn want nu ben je de muren en vloer ook flink aan het verwarmen. Daarbij gaat de warmte aan de bovenkant van de lampen nu ook verloren, omdat je voornamelijk de behuizing of het plafond aan het verwarmen bent.

Als je winst wilt behalen in het energieverbruik, lijkt dat me het enige realistische pad; lampen dichter bij het paard (wel zodanig dat direct contact niet mogelijk is), met een beetje lucht langs de lampen.

Je zegt wel dat er geen ventilatoren zijn, maar waarom zie ik dan aan weerskanten een rij luchtroosters?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Op 18 januari 2022 14:26:28 schreef SparkyGSX:
....

Je zegt wel dat er geen ventilatoren zijn, maar waarom zie ik dan aan weerskanten een rij luchtroosters?

Heb ik nu net een plaatje met 1 van de weinige met ventilator gekozen??

Of

Beiden niets te zien.

En ja, zo hoog kunnen ze hangen. Iets dichter erop kan ook, maar dichter dan 40 cm hangen ze eigenlijk nooit..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dichter bij kan bij nader inzien eigenlijk niet, want het paard moet er helemaal onder kunnen staan, en het moet hoog genoeg hangen om contact met de oren te vermijden, want het glas van dergelijke lampen wordt ook erg heet. Het lijkt me lastig om het boven de rug van het paard lager te hangen, dan zou je het moeten laten zakken terwijl het paard er al staat, of het paard er achteruit in moeten manoeuvreren, en beide lijkt me onpraktisch.

Ik ben wel een beetje verbaast dat er niets aan de zijkant hangt; op deze manier droog je vooral bovenop de rug, terwijl ze zijkanten en onderkant nauwelijks straling ontvangen.

Wellicht is er nog wel wat te winnen met reflectors aan de zijkant; dat hoeft waarschijnlijk geen echte spiegel te zijn, de meeste metalen reflecteren IR best goed; dus een paar dunne plaatjes staal of aluminium voegen misschien wel wat toe.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Dat hangt dus af van het paard. Je kunt ze laten zakken als paard eronder staat.

Maar vaak doet men dat niet.

De zijkant zie ik nooit en reflectoren en gaat bij ons niet: het is een plek waar 2 paarden naast elkaar kunnen staan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 18 januari 2022 11:22:30 schreef Tidak Ada:
Ik heb heus diverse IR-LED's, ook van groter vermogen, maar warmtestraling is niet aanwezig. Golflengte is veel te kort!

Fout. Als je geen warmte ervaart is je IR vermogen gewoon te klein.(bedot door parallelimporteur?)
Elke EM golflengte is te beschouwen als warmtestraling Ook het zichtbare gedeelte van een lamp draagt bij aan de warmtestraling.
bij een gloeilamp is dat procentueel niet zo veel zoals we weten, maar bij zonlicht dat een veel hogere kleurentemperatuur heeft, draagt het zichtbare gedeelte duidelijk bij aan de warmtewerking van de straling.
Elk voorwerp warmer dan 0 kelvin zendt EM golven uit die materie waarop ze vallen verwarmen. Bepaalde golflengtes dringen dieper door dan andere, sommige golflengtes worden deels of geheel gereflecteerd, afhankelijk van de eigenschappen van het materiaal.

Vergeet niet dat een golflengte va 11m al heel lang gebruikt wordt door kinesisten als diep doordringende warmtebron.

Ook UV en korter is te beschouwen als warmtestraling. Alleen is hier de foton energie zo groot dat ze schade kan toebrengen aan levend materiaal bij intensiteiten die niet groot genoeg zijn om thermisch het weefsel te beschadigen.. Daarom maakt men een onderscheid tussen niet ioniserende en ioniserende straling.

Een quantumstraler zoals led (zonder breedbandig fluorescerende reflector)zendt slechts 1 of enkele spectrumlijnen uit, maar die zijn op zich evengoed in staat om voorwerpen te verwarmen.
Of een monochromatische bron geschikt is om 1/1 een warmtestraler te vervangen is een ander vraagstuk.

Genoeg getheoretiseerd. Ik heb thuis beneden een 2e badkamertje met douche/toilet en een IR straler. Je weet wel met drie van die glasachtige staven die traag opwarmen.
Maar als ik nat daaronder zou moeten staan om te drogen, dan duurt dat nogal lang dus gebruik ik tevens een handdoek en/of klassieke haardroger.

Ik denk dat een combinatie van zo'n solarium met toch een minimum afdrogen ideaal is.
Nadat paardje afgebeuld is mag ruiter ook wel wat solidariteit betonen en een lichamelijke inspanning doen. Zweet hij daarvan, dan kan hij nadien zelf ook even onder de lampen gaan staan.

Tidak Ada

Golden Member

@GD
Het zijn geen China-brol LED's, maar wel van de jaren 70-80. Uitgstraald vermogen 1Wkmi
Overigens denk dat er voor het verwarmen en verdampen van water specifieke golflengtes nodig zijn (daar waar de absorptie in water het hoogst is).
Dat houdt dus verband met het specifike absorptie spectrun van water.

Als IR-LED's bruikbaar zouden zijn, dan waren er allang thrapeutische en kwakzalvers apparaten op de markt gezet met IR LED's als alternatief voor de Philips Infraphil® (die overigens ook niet meer op de markt is).

edit:
Kwakzalvers apparaatjes zoudn misschien nog kunnen, je weet nooit. Zeker als het placeboeffect werkt >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er is niet één golflengte van zichtbaar licht en net daarbuiten die uitzonderlijk goed of slecht wordt geabsorbeerd door water, juist in dat kleine stukje van het elektromagnetische spectrum is de absorptie heel slecht. Infrarood wordt ook slecht geabsorbeerd, maar nog steeds veel beter dan de kleinere golflengtes, en het wordt beter naarmate je dieper in infrarood spectrum in gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Zo diep in het IR gaan LED's helaas nog niet naar mijn weten. Die golflengte is gemakklijker en met en hoger redement (bijna 100%) met een weerstand te breiken. Bovendien heb je dan een continue spectrum in plaats van een paar lijntjes.....

Dit is wat ik kan vinden op de meest uitgebride LD sit, die ik ken:

https://www.roithner-laser.com/led_midir_standard.html

Grootste golflengte 4,8µm; 20µW @ 1A/5µs pulse, 500Hz

Da's dus niks kommma nada!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †