Missende fase, hoofdzekering okee, Liander niet thuis

Bij een klant constateer ik dat nog vóór de hoofdschakelaar op één van de drie fases geen spanning aanwezig is.

Op de slimme meter zijn de aanduidingen L1, L2, L3 op het LCD af te lezen, wat suggereert dat alle fases aanwezig zijn en het niet de hoofdzekering kan zijn.
Ik heb geen zegelrecht en kan dus niet bij de hoofdzekeringen om dit te verifiëren.

Liander weigert (ook na aandringen) langs te komen, omdat ze bij het uitlezen van de slimme meter constateren dat alle spanningen aanwezig zijn.

- Kan de slimme meter defect zijn? (Ja, alles kan.. maar heeft iemand hier concrete ervaring mee?)
- Is er een andere optie dan een collega met zegelrecht langs laten komen, die dan misschien alsnog Liander in moet schakelen als de hoofdzekeringen gewoon in orde zijn

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Sluiting maken. Dan vliegt er daadwerkelijk een hoofdzekering uit. Er komt een monteur om dat op te lossen. En dan ernaast staan en de monteur laten zien dat je - na vervangen van de zekering - nog steeds een fase mist.

Op zich is het ook wel een rare situatie. Wel spanning op de meter, niet op de hoofdschakelaar. Je zou haast denken dat er een draad nooit lekker vast gezeten heeft.

Het kan nog zijn dat de meter wel spanning op de ingang heeft maar niet op de uitgang doorgeeft. Je kunt niet bij de uitgaande aansluiting van die meter komen ? Wel bij het koper wat daar uit komt.
Ik had onlangs een zeer vervelende gedoetje met een oude koperdraad onder een oude klem schroef. Af en toe viel het uit en meest vd tijd werkte het goed. De zogenaamde af-en-toe klacht :-(

jerome

Golden Member

Gewoon laten weten dat de meterkast een brandgeurtje maakt. Tegen ze er zijn is het geurtje weg :-).

Op 12 januari 2022 11:31:53 schreef EricP:
Sluiting maken. Dan vliegt er daadwerkelijk een hoofdzekering uit.

Heel even dacht ik: Goed idee!
Maar toen bedacht ik me dat ik zonder spanning op die fase ook geen sluiting kan maken.

Ja, een andere fase er uit laten vliegen, dat zou nog kunnen...

Op 12 januari 2022 11:36:32 schreef Kees frees:
Het kan nog zijn dat de meter wel spanning op de ingang heeft maar niet op de uitgang doorgeeft.

Daar lijkt het dus op.

Je kunt niet bij de uitgaande aansluiting van die meter komen ?

Nee helaas.

If you want to succeed, double your failure rate.

Sluit je meter eens aan en geef een paar ferme tikken op de KWh meter en zie wat er gebeurt. Wat meet je op de fasen onderling?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Ja, een andere fase er uit laten vliegen, dat zou nog kunnen...

Uiteraard. Anders had je het hele probleem toch al niet...

mel

Golden Member

Dit is duidelijk een mis gestoken draad van de uitgaande klem van de meter.
Ik zou de netbeheerder bellen en zeggen dat je de aansluitklemmenstrook open maakt.Dan moeten ze zelf maar kijken of ze m opnieuw komen verzegelen.Het mooiste is om een lokale monteur van de netbeheerder te bellen,als je er een kent, dan is het het minste gedoe.Dat deed ik zelf ook, toen ik in Delfland aansluitingen moest controleren..(beetje slijmen doet soms wonderen.. O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is er een monteur van Liander regio Arnhem-Ede oid hier op het forum?

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Waarschijnlijk heeft mel wel gelijk. Maar... dan zou je met een beetje trekken en duwen aan die draad die er meestal wel uit moeten kunnen krijgen. Dan heb je iets meer 'leverage' zeg maar...

GJ_

Moderator

Als er uit de kast van Liander maar twee fasen komen in plaats van drie en ze weigeren te komen ging dat zegel er hier a-la minute van af. Wat willen ze doen? de zegelpolitie bellen of zo?
Zo heel spannend is dat zegel toch niet? Enexis had hier geen monteurs voorhanden en toen ik opperde dat ik zelf ook wel een zekering kon verwisselen vonden ze dat prima. "dat zegel komt wel weer een keer" was de reactie.

mel

Golden Member

Toen ik in dit huis kwam wonen, zat er niet eens een zegel op...Ze kwamen de meterstand opnemen, en ze moeten het dus gezien hebben. dat heeft jaren zo gezeten., tot ze een slimme meter kwamen plaatsen. Ik vond het prima. :)
Naar mijn idee tillen ze niet zo zwaar aan een missend zegel, als je geen wietkwekerij hebt tenminste. Het is wel zaak alle deksels weer te plaatsen, daar vallen ze WEL over.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ehh.

Worst-case roepen ze dan later (Zeker als je in de loop der tijd meer bent gaan gebruiken) dat je de boel hebt lopen flessen. en dat je voor de tien jaar VOORDAT ze er overnieuw achterkomen dat er geen zegel op zit je 10x aanrekenen wat je het laatste jaar hebt verbruikt.

Dit was vroeger makkelijker toen ze niet "live" doorkrijgen wat je verbruikt. Maar als ze beweren dat je een wietplantage hebt gehad en die VOOR de meter aangesloten hebt gehad, dan kan je nog steeds smokkelen ook al zit er nu een nieuwe meter in.

Maar goed. Zal zo'n vaart niet lopen. (Als je maar niet bij Eneco zit. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het lijkt er op dat de uitgaande draad vanaf de meter niet vast zit. Om dat te kunnen controleren moet het klemmendeksel van de meter er af. Als Liander daar niet voor wil komen dan zou ik het ook zelf doen. Een slimme meter wordt op afstand uitgelezen, het kan jaren duren voordat er een meteropnemer verschijnt, dus dat kun je wel avonturen.

GJ_

Moderator

Op 12 januari 2022 13:06:31 schreef KlaasZ:...het kan jaren duren voordat er een meteropnemer verschijnt...

bestaan die nog wel?
Ook met oude meters moet je toch gewoon de standen online doorgeven?

Sine

Moderator

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een meter harakiri gepleegd had waarna er een fase weg bleef (en het hele display donker bleef)

mvdk

Golden Member

Op 12 januari 2022 13:04:01 schreef rew:
Ehh.

Worst-case roepen ze dan later (Zeker als je in de loop der tijd meer bent gaan gebruiken) dat je de boel hebt lopen flessen. en dat je voor de tien jaar VOORDAT ze er overnieuw achterkomen dat er geen zegel op zit je 10x aanrekenen wat je het laatste jaar hebt verbruikt.

Kom nou toch. In m'n tijd als stoppendraaier (heb dat twee jaar gedaan) kwam ik geregeld bij klanten waar het loodje eraf was. Dan wist je als klachtenmonteur meestal al dat je niet gebeld was voor een patroon die eruit lag. Dan moest de storingsploeg komen en de straat open.

Meestal vroeg ik bij vertrek aan de klant (met een glimlach) oftie wel of niet een zegel op de kast wilde...

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 12 januari 2022 13:14:44 (32%)

Hensz

Golden Member

Op 12 januari 2022 13:09:42 schreef GJ_:
[...]bestaan die nog wel?
Ook met oude meters moet je toch gewoon de standen online doorgeven?

Ik heb er een jaar of 2-3 geleden nog een binnen gehad. Niet gerelateerd aan einde contract, overstap, o.i.d.
Ik begrijp dat ze af en toe (steekproefsgewijs?) komen kijken of het allemaal nog wel een beetje klopt met wat je doorgegeven hebt. Je zou zonder controle anders 3x zoveel stroom kunnen gaan gebruiken, elk jaar een verwachte stand, zoals die zou zijn alsof je gewoon 1x was blijven gebruiken, doorgeven. Zo zou je goedkoop kunnen leven zonder dat iemand het in de gaten heeft als die meteropnemers niet af en toe langskwamen.

Don't Panic!

Vroeger konden ze moeilijk bewijzen dat er een zegel op de kast zat. Bij het plaatsen van de slimme meters hebben ze in veel gevallen foto's gemaakt van de zegels. Ook zijn de zegels nu genummerd.

Kortom in theorie hebben ze nu meer munitie om mee te schieten als er zegels zijn verbroken.

Ik heb bij een kennis een rotte aansluiting gehad. Die hadden af en toe iets dimmende lampen, maar nooit naar gekeken.

't viel mij pas op kerstavond op toen het gourmetstel aan ging. 'Huh, flikkeren die lampen altijd'?
'Ow ja doen ze wel vaker'

Omdat ik dat raar vond, meterkast opgezocht en daar hoorde ik het knetteren achter de meter... dus dat leek mij overduidelijk een slecht contact.

Gebeld, en met de omschrijving 'het lijkt wel of er wat knettert' stond er heel snel een monteur.

evelo

Golden Member

Van te voren een foto nemen van de verzegelde kast en doorsturen naar de netbeheerder + uitleg en melding dat je het zelf openmaakt wegens dringende herstelling.

High met Henk

Special Member

Idd, dat is de mooiste methode.

In huidige tijd: filmpje maken van hoe en wat je meet en vervolgens doorsturen met mededeling:
Ik heb gebeld voor monteur, kwam niet.
heb nu zelf opengemaakt erbij. Als het inderdaad verkeerd zat krijgt er daar 1 op zijn klote.

Toen ze bij mij meter kwamen wisselen mistte er ook een loodje van de hoofdzekeringen: geen probleem van gemaakt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Schimanski

Golden Member

Ik zou brandweer bellen en beetje vermoorde onschuld spelen...

"Volgens de meter heb ik spanning op 3 fases, na de meter meet ik er fysiek maar 2. Volgens mij zit er een draad los en dat lijkt mij (brand)gevaarlijk... De meter is verzegeld en Liander weigert te komen... Ik ben bang voor brand, kunt u wat voor mij betekenen"

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

wat ik heb gezien aan slecht aangesloten slimme meters die in de haast niet aangedraaid waren of draad langs de klem gestoken enz. ik zeg draad los onderkant meter afgaand, of meter zelf is gaar. dus ff flink last op 2 groepen van een andere fase zetten, en dan een keer pats doen. op vollast ligt die 25A er zo uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik zou brandweer bellen en beetje vermoorde onschuld spelen...

Dan vragen ze: ruikt het naar brand? Nee? Dan komen ze niet.

Nog een verhaaltje: klachtenmonteur komt bij klant, klacht, geen spanning. Klemmenblok meter verbrand. Vraag aan de klant: heeft u niets geroken? Ja nou je het zegt. Heeft het licht niet geknipperd? Ja, ook wel.
Klant vraagt: Had ik er brand door kunnen krijgen? Neuh. Nee meneer.
Wat moet je anders zeggen?

Edit: Ik heb hier zo'n drie jaar terug een incidentmelding en aanvullende werkinstructie voor een bepaald type meter gedropt. Ik weet niet meer in welk topic. Het ging om een bepaald type meter waarbij extra aandacht aan de goede bevestiging van de draden in de kooiklemmen moest worden gegeven.

Maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat hier speelt. Loszittende draad ga je ruiken. Hier ligt iets echt af.