Missende fase, hoofdzekering okee, Liander niet thuis

Blue Sky

Cableguy

Ik zou gewoon een lul verhaal opsteken (knipperende verlichting) dan komen ze wel.

Ik heb een keer gebeld omdat mijn zonnepanelen steeds uitschakelden door een te hoge netspanning. Komt de monteur aan de deur die vroeg dat ik last had van een zwevende nul, kennelijk is het over meerdere schijven gegaan waardoor het werkelijke verhaal niet meer klopte :-)

Waar rook is, is stroom

Op 12 januari 2022 17:08:43 schreef Schimanski:
Ik zou brandweer bellen en beetje vermoorde onschuld spelen...

"Volgens de meter heb ik spanning op 3 fases, na de meter meet ik er fysiek maar 2. Volgens mij zit er een draad los en dat lijkt mij (brand)gevaarlijk... De meter is verzegeld en Liander weigert te komen... Ik ben bang voor brand, kunt u wat voor mij betekenen"

Brandweer zegt: "Hier heb je het adres van de dorpselectriciën."

mvdk

Golden Member

Op 12 januari 2022 17:52:28 schreef Blue Sky:
Ik zou gewoon een lul verhaal opsteken (knipperende verlichting) dan komen ze wel.
(...)

Of zeggen dat je een brandlucht ruikt in de meterkast. Dat hoeft niet gemeld te worden via de brandweer. Als je met zo'n klacht bij de netbeheerder komt, dan komen ze wel.
Wees duidelijk.

Edit: Ah, was er al eerder..

Op 12 januari 2022 11:38:00 schreef jerome:
Gewoon laten weten dat de meterkast een brandgeurtje maakt. Tegen ze er zijn is het geurtje weg :-).

Ben toch nieuwsgierig hoe dit goed gaat komen...

EricP

mét CE

Klant vraagt: Had ik er brand door kunnen krijgen? Neuh. Nee meneer.
Wat moet je anders zeggen?

En de kans is ook niet zo heel groot. Alles wat er aan plastic omheen zit is 'brandvertragend'. Daar moet je best wel moeite doen om dat vlam te laten vatten.
Als je soms ziet wat je aan boord uit kasten trekt... Dat is serieus warm geweest. En toch heeft het geen vlam gevat.

Maar goed... nu nog ff zien hoe het probleem van TS opgelost wordt...

Op 12 januari 2022 13:22:57 schreef Hensz:
[... meteropnemer ... ]
Ik heb er een jaar of 2-3 geleden nog een binnen gehad. Niet gerelateerd aan einde contract, overstap, o.i.d.

Ik heb begrepen dat ze verplicht zijn om het eens in de 5 jaar fysiek te komen controleren. Daar hebben ze natuurlijk niet zo veel zin in, dus op de aanname dat niemand kan aantonen dat ze 4.5 jaar geleden wel of niet zijn langsgekomen denk ik dat ze her en der een beetje sjoemelen. Maar met slimme meters minder van toepassing....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Op 12 januari 2022 18:40:24 schreef EricP:
[...]En de kans is ook niet zo heel groot. Alles wat er aan plastic omheen zit is 'brandvertragend'. Daar moet je best wel moeite doen om dat vlam te laten vatten.
Als je soms ziet wat je aan boord uit kasten trekt... Dat is serieus warm geweest. En toch heeft het geen vlam gevat.

Maar goed... nu nog ff zien hoe het probleem van TS opgelost wordt...

Ik ben eens langsgeweest in een woning waar een brand ontstaan was in de teller.
Het eerste wat de netbeheerder doet is ontkennen tot dat ze met hun neus op de feiten gedrukt worden.

En wat betreft de brandweer bellen. Als je de hulpdiensten belt en ze voelen aan dat je er mee aan het rammelen bent (verhaaltje verzinnen) dan mag je van hen zeker een factuur verwachten.

Op 12 januari 2022 19:39:14 schreef evelo:
Ik ben eens langsgeweest in een woning waar een brand ontstaan was in de teller.
Het eerste wat de netbeheerder doet is ontkennen tot dat ze met hun neus op de feiten gedrukt worden.

Dat was dan toch wel een uitzondering. Alle kunststof in een kWh-meter is zelfdovend. Het kost veel moeite om een meter in de brand te krijgen.

Shiptronic

Overleden

Op 12 januari 2022 19:39:14 schreef evelo:
[...]

En wat betreft de brandweer bellen. Als je de hulpdiensten belt en ze voelen aan dat je er mee aan het rammelen bent (verhaaltje verzinnen) dan mag je van hen zeker een factuur verwachten.

Lijkt me altijd nog een stuk prettiger dan de rommel die je evt. met wel brand krijgt...

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 januari 2022 19:41:55 schreef KlaasZ:
[...]Dat was dan toch wel een uitzondering. Alle kunststof in een kWh-meter is zelfdovend. Het kost veel moeite om een meter in de brand te krijgen.

De meter niet, maar mensen proppen soms de raarste zeken in een meterkast. Mocht de boel kersrood worden door slecht contact beginnen er meestal vanzelf gloeiende delen uit te vallen.

mvdk

Golden Member

Op 12 januari 2022 20:57:32 schreef Peter112:
(...)
Mocht de boel kersrood worden door slecht contact beginnen er meestal vanzelf gloeiende delen uit te vallen.

Die vallen dan in de huisaansluitkast, en daar dooft het wel.
Edit:
En je moet geen kartonnen en papieren dozen in je meterkast opstapelen.
Ook geen gordijntje voor die afschuwelijke stoppenkast

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 12 januari 2022 21:02:54 (20%)

benleentje

Golden Member

Op 12 januari 2022 13:09:42 schreef GJ_:
[...]bestaan die nog wel?
Ook met oude meters moet je toch gewoon de standen online doorgeven?

ca 18 jaar geleden kregen wij om het werk toen zo een elektronsiche meter die ze van afstand konden uitlezen, nog niet met eigen simkaart voor zover ik weet. 1 keer per jaar kwam er een monteur langs die de meter geheel controleerde. Ik vroeg toen wat hij aan het doen was en hij zei ik doe een cos phi meting en kalibratie. Onze cos phi was bijna 1. Blijkbaar kon de meter dan nog ziet zelf meten en keken ze dus of er binnen 1 jaar niets was verandert wat betreft de cos phi.
Aantal jaar later werd deze meter alweer vervangen door die we nu hebben omdat we van 250A naar 400A gingen en sindsdien nooit meer iemand gezien die naar de meter omkijkt.

Sluiting maken. Dan vliegt er daadwerkelijk een hoofdzekering uit.

Dat zou ik bij ons niet willen doen denk dan aan meer dan 50kA als ik direct op de hoofdschakelaar een sluiting maakt, en nog veel meer als ik dat in de zegelkast zou doen. Want die zit met ca 3 meter kabel direct op de trafo aangesloten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 januari 2022 19:41:55 schreef KlaasZ:
[...]Dat was dan toch wel een uitzondering. Alle kunststof in een kWh-meter is zelfdovend. Het kost veel moeite om een meter in de brand te krijgen.

helaas brand het hout achter de meter wel. vandaar ook dat een meterbord moet, ook in bouwkasten. die heb ik meerdere gezien met een zwart uitgefikte kant waar de meter zit..

Dat zou ik bij ons niet willen doen denk dan aan meer dan 50kA als ik direct op de hoofdschakelaar een sluiting maakt, en nog veel meer als ik dat in de zegelkast zou doen. Want die zit met ca 3 meter kabel direct op de trafo aangesloten.

ff de vermogensautomaat eruit gooien, kan je melden dat voor er een 1000A automaat uitligt de 25mm2 tussen rails verdampt is, samen met de coupes in de meterkast.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 12 januari 2022 21:38:45 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Dat zou ik bij ons niet willen doen denk dan aan meer dan 50kA

Wat staat daar dan voor een monsterlijke trafo?
Een 630 komt, bij een volle sluiting op de trafoklemmen, niet méér uit dan 18kA

helaas brand het hout achter de meter wel.

Het schroeit, verkoolt. Maar voor brand is wel wat zuurstof nodig. Dat komt er niet makkelijk bij. In mijn stoppendraaierstijd stuk of wat verbrande aansluitklemmen, en zo'n stuk of 20 keer verbrande grondmoer/pasmoer/steentje.

benleentje

Golden Member

Een 630 komt, bij een volle sluiting op de trafoklemmen, niet méér uit dan 18kA

Ik bedoelde 50kA op 400V. IK weet nog steeds niet wat voor een trafo daar staat mag er niet komen ;). Voor zover ik weet is de trafo er voor meerdere panden in de straat.

Ik weet wel dat 2 van onze automaten met 25kA op 230V elke keer bij een kortsluiting defect gingen. De automaten zijn nu voor gezekerd met een smeltpatroon die kortsluitstroom limiteert tot een veilige waarde voor de automaten. En dan heb je heel soms wel eens dat er een zekering en automaat is uitgevallen maar daar kom je snel genoeg achter, maar gelukkig geen defecte automaten meer.

Een 630 komt, bij een volle sluiting op de trafoklemmen, niet méér uit dan 18kA

Slechte trafo, mijn 3kVA puntlas transformator haalt al 6kA. :). Gaat er wel ca 6kVA in primair maar het is maar kort.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 12 januari 2022 21:59:37 (14%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Op 12 januari 2022 11:23:53 schreef Jochem:

Liander weigert (ook na aandringen) langs te komen, omdat ze bij het uitlezen van de slimme meter constateren dat alle spanningen aanwezig zijn.

Prima, vraag even de naam van de persoon die je spreekt (of schrijf die gelijk en herhaal die dan even) en stel hem/haar verantwoordelijk voor de schade die je ondervind. gemiste productie oid.

Ooit gedaan bij KPN toen een graaf machine de vaste lijn had gemaakt. Zelf kon je toen je vaste lijn door schakelen naar je mobiel met een toetsen DTM code.

Mij vertelden ze dat ze dat niet konden ?? Na bovenstaande gemeld te hebben was het zo voor elkaar O-)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

normaal beveilig je automaten 160A max voor als de voeding hoger is. pas nog een laadpaal gehad die vanuit de hoofdkast gevoed moest, tja die ga ik niet direct op de rails met 400A zetten, kwam een eaton smeltveilighedenblok tussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 12 januari 2022 22:08:54 schreef testman:
normaal beveilig je automaten 160A max voor als de voeding hoger is.

Geen idee, Wij hebben een railkast voor 400A waar de automaten met ik dacht 35mm2 en kam-rail aanhangen.

Maar achteraf was die kast toch al niet logisch met maar 1 hoofdschakelaar is ook echt alles uit, ik had dat anders gedaan maar goed dat zal ook wel weer te duur zijn geweest ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 12 januari 2022 22:16:59 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als ze weigeren te komen, kun je dat opvatten als bekijk het zelf maar. Dus de zegels er af, en controleren waar de fout zit en oplossen. daarna bel je ze dat het opgelost is en ze de boel weer kunnen verzegelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Melden dat je het opgelost hebt door de binnen komende en afgaande kant door verbonden hebt en nu wel weer stroom hebt?

Als je dat op mail hebt heb je gratis stroom ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 januari 2022 21:35:55 schreef testman:
helaas brand het hout achter de meter wel.

Ja, dat is zo. Maar evelo had het over brand in de teller. Teller is een Vlaams woord voor wat we in Nederland de meter noemen.
Ik heb in 30 jaar werken bij de meterafdeling van een energiebedrijf nooit gehoord van een meter die in brand vloog. Dat is ook vrijwel onmogelijk.

EricP

mét CE

helaas brand het hout achter de meter wel

Het brandt zelfs.

Maar dan nog... Je moet dan eerst een veter zo heet krijgen dat die door de montage plaat van de meter heen komt (thermisch gezien isoleert dat ook best nog wel). Daarnaast moet je het hout nog aan kunnen steken.
Ik ga niet zeggen dat het niet kan. Maar je moet er wel serieus moeite voor doen. Je moet best een hoop energie ik hout steken voor het vlam vat (en als het dan eenmaal brandt, dan komt er genoeg energie vrij om zich uit te breiden, dat is duidelijk).

Een overbelaste draad? Ja, dat gaat nog wel lukken. Als het maar lang genoeg duurt en de overbelasting hoog genoeg is.
Een klem die niet lekker vast zit? Mwah. Als je het lang genoeg op vol vermogen belast kom je misschien ergens.

meestal komt het door een draad die loszit, vele jaren lang. door steeds opwarmen en afkoelen verandert de weerstand van dat stukje koperdraad en word steeds heter tot het oranje wordt en zo brand kan veroorzaken. dat zie je wel met verbrande lassen. dat is vaak iets van vele jaren voor het eruit komt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even terug naar af:

Zou het kunnen dat de meter een onderbreking heeft zodat ie wel spanning ziet, maar niet doorgeeft?

Theoretisch: Ja, maar in de praktijk: nee. Er zal een stevige geleider van IN naar UIT zitten met een stroomtrafotje er omheen. Verder niets. Niet iets wat kapot kan.

In theorie kunnen ze een stroommeetweerstand gebruiken maar voor een meter is dat onhandig omdat er forse stromen gemeten moeten kunnen worden, de common-mode spanningen hoog zijn en om de verliezen te beperken moeten de te meten spanningen heel klein zijn.

De logische conclusie is dus dat de draad van de uitgaande verbinding los zit. Dan kan je bij hoog en bij laag beweren dat je er niet bij kan, maar na de meter is JOU installatie, dus liander zegt terecht dat ze niet komen. En jij moet gewoon "graven" totdat je er wel bij kan, want iemand zal dat moeten doen om het probleem op te lossen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2022 09:43:19 schreef rew:
Even terug naar af:

Zou het kunnen dat de meter een onderbreking heeft zodat ie wel spanning ziet, maar niet doorgeeft?

Theoretisch: Ja, maar in de praktijk: nee. Er zal een stevige geleider van IN naar UIT zitten met een stroomtrafotje er omheen. Verder niets. Niet iets wat kapot kan.

Hoeft niet, ik heb zelf thuis nog 1 van de eerdere slimme meters, met ingebouwd relais om op afstand afgeschakeld te kunnen worden.
Deze functionaliteit werkt niet meer, omdat dit volgens mij niet mocht, het relais is altijd ingeschakeld d.m.v. een softwareupdate, maar ik kan mij voorstellen dat deze wel (deels)kapot kan.

Op 13 januari 2022 09:43:19 schreef rew:
De logische conclusie is dus dat de draad van de uitgaande verbinding los zit. Dan kan je bij hoog en bij laag beweren dat je er niet bij kan, maar na de meter is JOU installatie, dus liander zegt terecht dat ze niet komen. En jij moet gewoon "graven" totdat je er wel bij kan, want iemand zal dat moeten doen om het probleem op te lossen.

Na de meter is inderdaad je eigen installatie. Maar het lijkt er nog steeds op dat de draad bij de meterklem los zit en die klemmen zitten achter een verzegeld deksel. Daar mag je officieel niet aan komen. Maar als Liander ondanks je uitleg weigert om er iets aan te doen zal je burgerlijk ongehoorzaam moeten zijn.

Per slot van rekening is er een probleem wat opgelost moet worden en als zij het niet willen doen moet je het zelf doen. Maar wel voor jezelf even goed vastleggen wat er gebeurd is zodat je ze later, als ze gaan zeuren over een missend zegel, kunt uitleggen dat ze zelf nalatig zijn geweest.