Magnetronfunctie Siemens Combi-oven HB84K582/45 werkt niet meer

In 2014 hebben wij onze keuken laten plaatsen met Siemens-apparatuur (afzuiger, inductiekookplaat, diepvries, koelkast en combi-oven). Alle apparatuur werkt naar behoren, maar met de combi-oven (HB84K582) hebben we nu al de nodige problemen gehad.
Maart 2017 deed deze het opeens niet meer. De oorzaak bleek een kapotte zekering, die onder garantie is vervangen (alleen voorrijkosten moesten we toen betalen).
In maart 2021 hebben wij een probleem aangemeld met onze Siemens combi-oven, specifiek met de magnetronfunctie. Na enkele seconden sloeg de magnetron steeds af. Daarbij maakte het niet uit welke stand gebruikt werd. De oven functioneerde nog wel steeds goed. We hebben lange tijd moeten wachten op reparatie, aangezien de levering van de inverter steeds verlaat werd. Uiteindelijk heeft de reparateur (erkend Siemens-dealer) de inverter van een andere toeleverancier betrokken.
Eind april leek het probleem daarmee verholpen.
Wel viel me meteen op dat bij het inschakelen van de magnetron na enkele seconden een enigszins snerpend geluid te horen was gedurende enkele seconden (ongeacht de stand). Daarna verdween het weer en kwam niet meer terug zolang de magnetron aanstond. Als ik deze op pauze zette en daarna weer hervatte, hoorde ik dat opnieuw. Eerder was me dat nooit opgevallen.
Ik heb hiervan twee fragmentjes op youtube gezet:
https://youtu.be/jnvuTOQ_Pos
https://youtu.be/529pCgyK7qw
Volgens de reparateur was dit niets om me zorgen over te maken, een andere Siemens in de showroom maakte ditzelfde geluid.
Op 16 oktober trad opeens hetzelfde probleem opnieuw op, na enkele seconden sloeg de magnetron steeds af. Ik heb toen een nieuwe afspraak gemaakt voor een reparatie voor 18 november voor het laten ophalen en repareren van de combi-oven. Na 16 oktober deed het probleem zich echter niet meer voor en om die reden heb ik de afspraak geannuleerd in overleg met de medewerker van de reparateur.
Helaas ging het begin december alsnog fout met de magnetron. Het begon met het uitvallen van de betreffende groep in de meterkast, meerdere keren achter elkaar. De volgende ochtend deed de magnetron het helemaal niet meer, de oven gelukkig nog wel.
Vanwege de lange doorlooptijd van de reparatie in maart en de feestdagen eind van de maand hebben we besloten het apparaat pas afgelopen donderdag te laten afhalen voor reparatie. Vrijdag werd ik gebeld dat het ditmaal niet aan de inverter lag, maar aan het relaisbord, en dat dit twee op zichzelf staande problemen betreft (onafhankelijk van elkaar dus).

Vragen die ik heb:
- is het licht snerpende geluid dat ik steeds kort na het aanzetten van de magnetron hoorde, normaal (zie de beide filmpjes, die ik op youtube heb geplaatst)?
- kunnen de problemen met de inverter en het relaisbord iets met elkaar te maken hebben? Of heb ik gewoon pech en is het een maandagmorgen-exemplaar?
- de kosten van reparatie zouden ruim € 300 bedragen, dat bedrag heb ik ook voor de vorige reparatie betaald. Ik vraag me af of dit apparaat het nog wel waard is en ik misschien beter een nieuw apparaat kan kopen (misschien bestaat er nog zoiets als een coulancevergoeding vanuit Siemens)

N.B. Ik ben absoluut geen techneut en daarnaast staat het apparaat nu bij de reparateur. Ik ben dus ook niet in de gelegenheid e.e.a. te proberen of controleren.

Dank alvast voor jullie reacties.

- Het licht snerpende geluid is normaal bij opstarten magnetron. Dit is het opstarten van de inverter module van de magnetronbuis.

- het probleem van Relais of moederbord heb ik zeldzaam gezien, afgezien de zekeringhouder begeeft het soms dat die gesmolten is.

- Reparatie wat Siemens uitvoert is complete vervanging van Inverter en Buis, dat is IDD 300 Euro.

Persoonlijk advies is klacht terug leggen, heeft nog niet goed gefunctioneerd sinds reparatie.??

Het kunnen ook de deurschakelaars wezen, doe de deur paar keer open/dicht als klacht optreed, gaat magnetron direct aan dan is dat het euvel.

als je in de buurt woont van Den Helder mag je best langskomen met oven, kan ik best voor je herstellen, maar voor veeeel minder.

Ik heb mijn eigen magnetron ook eens gerepareerd, deed ook onregelmatig een storing.
Hierbij waren de FASTON stekkers op de buis gewoon brak en zaten niet goed geklemd. Resultaat was dus dat de fastons dus gesmolten waren en verkoold.

Na degelijke vervanging van de fastons en goed schoonmaken van de buisaansluitingen is die nooit meer uitgevallen.
Moraal van het verhaal: Kan dus veel meer oorzaken hebben.

Ik zou de magnetron bij 'smd' laten fixen als je inderdaad op redelijke afstand woont.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hallo SMD en Henri,
dank beiden voor jullie reacties.
Ik heb ook een klacht ingediend bij Siemens en wacht nu even op hun reactie.
Dat het snerpende geluid me niet eerder is opgevallen zou dus best kunnen, mogelijk mankeerde de inverter dan al langere tijd iets...
Ik woon zelf in de omgeving R'dam dus dan is Den Helder niet echt naast de deur, wel bedankt voor het aanbod.

Als je handig bent, kan je de inverter en buis er uithalen en opsturen?? (evt mainboard er bij)

bedankt voor het aanbod. Helaas ben ik niet echt handig en staat het apparaat nu bij de reparateur. Dus dat zit er niet in. Ik hoop dat Siemens met een aanbod over de brug komt. Dus wacht nog even af.