mini van der Heem boormachine

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Uit welk jaar komt deze boormachine? Volgens de verkoper waren dit machines die elektriciëns veel gebruikten vanwege het kleine formaat.

maartenbakker

Golden Member

Volgens het bedrijfsorgaan begon de proefproductie in 1949: https://vanderheem.com/archieven/het-v-d-h-tje-175-14-mei-1949-hbm-63-…

Dat is vroeger dan ik in m'n hoofd had. Van der Heem heeft in elk geval jarenlang een succesvolle reeks boormachines geproduceerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Geweldig bedankt voor de info! Een leuke machine voor erbij, origineel zat er een rubberen uitvoer aan de onderkant voor het snoer maar dat was vergaan en dus maar iets van nylon erop gezet. Ik ben nog op zoek naar iets beters.

Rely

Golden Member

Let op:
Deze oude boormachine is niet dubbel geisoleerd. Ook als je door de muur in een leiding boort, kan je onder spanning komen te staan, als de aardlek niet werkt. Maar dat wist je denk ik al.
Gerard.

Shiptronic

Overleden

Op 12 januari 2022 18:51:30 schreef RAAF12:
origineel zat er een rubberen uitvoer aan de onderkant voor het snoer maar dat was vergaan en dus maar iets van nylon erop gezet. Ik ben nog op zoek naar iets beters.

Tip: zet er een stukje neopreen-kabel aan, en als de aarde kabel maar aangesloten is ;)

[edit] Het is een Herman Buitelaar Machine :+

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Haha die firma zal deze boortol wel kennen. Geen idee wat zo iets waard is. Ik heb hem voor €10 gekocht. Maar vader had een groter model Van der Heem, ook met een aluminium behuizing. Idd wel geaard gebruiken. Van binnen zit ie er keurig uit. Beetje vonkende koolborstels en een schurend lager geluid. Toerental is prima! Zal eens kijken wat is nog heb liggen aan draaduitvoer! De originele had een vierkant stukje wat in de uitsparing paste van het aluminium.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 12 januari 2022 19:52:20 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Latere Van der Heem modellen hadden ondanks hun metalen kast wel een dubbele isolatie. Deze zal daar duidelijk te vroeg voor zijn, ik neem aan dat er origineel ook een geaard snoer aanzat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dat is alweer een tijdje geleden maar er zit een lip met oogje als ik me goed herinner, voor de aarde aansluiting. Zal een foto maken....

Shiptronic

Overleden

Mooi ding! zo hebt ik hier nog een 220V slagmoersleutel van Fijn liggen. Toen bouwden ze nog kwaliteit! Keer een nieuw lagertje erin en hand vet in de tandwiel kast en gaan :)

Maar komt niet meer mee met mijn Modere Panasonic ;) , veel praktischer: lichter/kleiner snoerloos en veel sterker.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

De aardaansluiting zit verstopt achter de 230V aansluiting. Er is wel wat bruin buigzaam hardpapier gebruikt om te isoleren.
@Ship Voorlopig laat ik de tol maar zo, er zijn andere klussen die voorrang hebben. Het is wel stevig zo van binnen, blijkbaar waren de kroonsteentjes op :-)

Op 12 januari 2022 19:31:55 schreef Rely:
Let op:
Deze oude boormachine is niet dubbel geisoleerd. Ook als je door de muur in een leiding boort, kan je onder spanning komen te staan, als de aardlek niet werkt. Maar dat wist je denk ik al.
Gerard.

Ja, tot nu toe heb ik deze een paar keer gebruikt om kleine gaatjes in een PCB te boren. Voor het zwaardere werk ligt er een modernere plastieken machine.
@Maarten Wat voor soort isolatie hadden de dubbelgeïsoleerde modellen? Ik heb eigenlijk geen idee wanneer en wat voor (kunst)stof beschikbaar kwam voor dit soort machines.

maartenbakker

Golden Member

Goede vraag... Ik denk dat het ook wel ergens in een VDH'tje staat (die zijn overigens interessant leesvoer), maar of vanderheem.info of vanderheem.com heeft ook een pagina over boormachines.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Er was al kunststof in gebruik in Duitsland deze meter is uit 1936, zou het fenolhars zijn?

Sine

Moderator

Waarschijnlijk iets in die richting ja, in ieder geval een thermoharder, bakeliet was ook niet zeldzaam voor dat soort instrumenten.

Op 13 januari 2022 11:53:39 schreef RAAF12:
Er was al kunststof in gebruik in Duitsland deze meter is uit 1936, zou het fenolhars zijn?[bijlage]

Zo.n meter heeft mijn pa nog liggen die is van mijn opa geweest die staat nu in de kast als pronkstuk.

Wel mooi om te zien.. :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Schimanski

Golden Member

...die is van mijn opa geweest die staat nu in de kast als pronkstuk.

:o

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 12 januari 2022 18:00:04 schreef RAAF12:
Uit welk jaar komt deze boormachine? Volgens de verkoper waren dit machines die elektriciëns veel gebruikten vanwege het kleine formaat.

[bijlage][bijlage]

Heeft iemand ervaring met het geheel demonteren van deze machine ivm onderhoud.?

Vanaf begin jaren 60 was het al verplicht dat handgereedschap dubbel geisoleerd moet zijn als je er anderen mee moeten werken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In de jaren '60 was er een overgangsperiode. Toen werden die oude machines voorzien van een aarddraad die zichtbaar om het snoer gewikkeld zat en uitwendig aan het metaal van de behuizing werd verbonden.

Dit topic is gesloten