transistor toshiba 241-14

goedemorgen,

Ben bezig met een reparatie oude auto radio fomoco 1965,
de eeste transistor staat op toschiba 241-14 en er onder 511.
Ben eens gaan zoeken op internet naar een vervanger maar dat is nog vrij lastig ,weet iemand een vervanger hier voor of een site waar ik vervangers van oude transistoren kan vinden.

groet jack

Arco

Special Member

Zal een 2N241 of 2SA241 zijn. (behuizing geeft uitsluitsel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

OK daar gaan we naar kijken ,want de volgende die ik eruitgehaald heb staat op 241-13

jack

Arco

Special Member

Fomoco is een plakmerk van Ford Motorcar Company. Radio waarschijnlijk van Motorola o.i.d.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Kleine kans dat een Toshiba een 2N type is, zeker in 1965.

Zal wel een 2SA241 (of 2SB241) zijn.

ja zit nu met twee verschillende opdrukken op de transistoren 241-13 en 241-14 zitten er nog 3 op die ga ik ook verwijderen

jack

Een foto van de transistoren en de omgeving van waar ze gemonteerd zijn helpt. Ik vermoed dat het germanium vermogenstransistoren zijn zoals AUY20 of AD161/162 equivalenten qua functie.

Een foto helpt: ik denk dat het een audio eindtrap met transformator(en) is, maar een foto zal het duidelijk maken.

ok transistoren verwijderd met opdruk

241-13,241-14,241-15,924-8,1x staat niks op en en schema fomoco transistoren
die origineel zijn

elco,s en eindtrap zijn al vervangen radio geeft bij aanzetten een tik in speaker ,eindtrap werkt

Zomaar vervangen? En je hebt al een schema; best bijzonder, zoveel informatie. Meten van de spanningen en stromen geeft meestal informatie. En dan de functies: oscillator test, ruis beluistern, antennedraad aansluiten op verschillende plaatsen in het middenfrequent pad en zo naar voren, dichter bij de antenne.

Wel een fraai oud apparaat!

ja,jij hebt er verstand van,helaas ik niet dus probeer iets langzaam op te bouwen door in stappen te werken de vraag is nu kan ik de transistoren nog krijgen daar gaat het mij om of vervangers

jack

Arco

Special Member

2N1637, 2N1638, 2N1639, 2N649, 2N301: allemaal nog op eBay te vinden. (nieuwe vervangers ga je niet vinden denk ik)
In hoeverre die NOS transistors nog goed zijn valt niet te zeggen: veel germaniumtorren krijgen 'ouderdomskwaaltjes' zoals tin whiskers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zoek ook een goede meter voor transistors te testen

maartenbakker

Golden Member

Ik gebruik deze voor het meeste testwerk: https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Product-305239534/LCR-T4-ESR-M…

Op 13 januari 2022 12:52:21 schreef flash2b:
Kleine kans dat een Toshiba een 2N type is, zeker in 1965.

Zal wel een 2SA241 (of 2SB241) zijn.

Ook niet. Zeker niet omdat het verschil mogelijk wordt aangegeven door -13 of -14.

Ik denk aan in-house nummers van de fabrikant van de radio. Die moet wel te achterhalen zijn.

Dat gezegd, is de kans niet zo groot dat er transistoren stuk zijn. Het grote risico van deze aanpak van repareren, is dat je meer stuk maakt en compleet het overzicht kwijtraakt.

Het is ook niet echt een handig beginnersproject.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 januari 2022 19:33:45 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja klopt, maarja nu moet ik doorgaan transistoren zijn besteld ebay

ga nu ook maar gelijk de tester bestellen, altijd handig om de oude transistoren eens te testen

elco,s en eindtrap zijn al vervangen radio geeft bij aanzetten een tik in speaker ,eindtrap werkt

Waarom ga je transistors vervangen als de eindtrap werkt? En dan ook nog zulke oude typen waarvan je redelijk zeker kunt zijn dat ze eigenlijk gewoon niet nieuw meer bestaan. En wel om twee redenen. De eerste is dat ze al meer dan een halve eeuw niet meer gemaakt worden. De tweede reden is dat oude overgebleven ongebruikte exemplaren door de door Maarten genoemde redenen ook onbruikbaar zijn geworden.

Overigens is jouw conclusie dat de eindversterker werkt onjuist. De tik in de speaker kan betekenen dat er DC op je speaker komt en dan zou je eindtrap dus juist defect zijn. Maar het kan ook gewoon de inschakelpiek zijn. En dan is de versterker misschien wel goed.

Bij het repareren moet je juist erg voorzichtig zijn en alle mogelijke moeite doen om alle oude onderdelen te behouden en juist niet vervangen. Gewoon omdat ze onvervangbaar zijn. Mocht er zeer onfortuinlijk wel een transistor stuk zijn, dan zou ik als ik ze niet gewoon kan kopen een goede moderne vervanger gaan zoeken. Wat dat er voor een moet worden kun je uit het schema concluderen. Als dan ook germanium niet lukt kun je iets met silicium proberen. Misschien moet je dan her en der iets in de schakeling aanpassen maar soms kan het gewoon.

Het repareren van apparaat is bijna nooit gewoon botweg vervangen van onderdelen. De kans dat je de radio stuk repareert is dan n.l. wel heel groot.

Eerst gewoon door te gaan meten uitzoeken waar er iets mis gaat. Anders wordt het niets.

PS, om te testen of je versterker werkt kun je de middendraad van de volume pot even loshalen en daar je vinger tegen aan houden. De luidspreker moet dan gaan brommen.

Het repareren van apparaat is bijna nooit gewoon botweg vervangen van onderdelen. De kans dat je de radio stuk repareert is dan n.l. wel heel groot.

Eerst gewoon door te gaan meten uitzoeken waar er iets mis gaat. Anders wordt het niets.

He, gelukkig ben ik niet de enige die dat zegt. Mensen die lukraak onderdelen uitwisselen voor iets, waarvan ze ook niet weten wat het is, noem ik altijd sloperateurs.
Een defect toestel wordt op die manier doorgaans getransformeerd naar een wrak in plaats van gerepareerd naar een werkend apparaat.Één transistor defect in een toestel kan heel goed, twee ook, maar drie, dan moet je jezelf al eens achter de oren krabben of je wel goed bezig bent, of jezelf afvragen of je wel het goede schema voor je hebt liggen.

Die 2N3055 die op een van je foto's te zien is hoort daar zeker niet thuis. Dat is zeker een verkeerde vervanger voor de transistor die daar hoort te zitten.

Groeten, Ron.

Arco

Special Member

Da's X6, daar hoort de 2N301 te zitten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[offtopic]

Naar aanleiding van de reacties in meerdere recente topic's.

Hoewel ik mij de frustratie wel voor kan stellen is het niet zo leuk om te zien, en sta ik er zelf wat anders in. Het gaat hier om in massa geproduceerde consumentenrommel, het is niet museaal of waardevol.

Iedereen is een keer begonnen, mijn eerste stappen op het electronica pad waren in de jaren '80 zeker niet effectiever :+
Als het resultaat is dat TS eens ervaart hoe subtiel zo een simpele oude autoradio eigenlijk toch in elkaar zit, daar plezier aan beleefd en mogelijk zelfs geinspireerd raakt er eens in te duiken dan is dat helemaal prima.
Voor de meeste reparaties kijk ik zelf ook niet verder dan de problemen die vlot op kan lossen. Sommige dingen zijn nu eenmaal zeer lastig te vinden en repareren, of er is geen van de obscure torren in het apparaat meer heel. Het is mijn hobby niet daar flink in te investeren of weken mee bezig te zijn. Dan gaat het naar de stort, of naar iemand anders.
Mijn score voor de apparatuur die ik leuk vind zal iets van 2 uit 3 zijn, en dat is helemaal prima.

Als iets werkelijk gerepareerd moet worden, in dit geval bijvoorbeeld omdat de auto veel meer waard is moet de origineel werkende radio (even afgezien van het feit dat er geen AM zenders meer in de buurt zijn) dan is het zoeken naar een specialist de weg om te gaan. En allicht doet die gewoon hetzelfde als ik: Defect spul binnenhalen, kijken wat te maken is en de rest al dan niet slopen voor de onderdelen en afvoeren.
Maar die heeft dan een dus berg radio's en wat relevante kennis, en kan in een geval als dit goed helpen.

En dat zal voor een onbekende dan allicht iets kosten, maar niets is gratis, ook de tijd om zelf te prutsen of lange metaposts te tikken niet.