Is dit een roodlichtcamera?

HVinduction

Honourable Member

Ik ben nieuwsgierig, zijn deze zwarte bollen met een lens erin boven de stoplichten roodlichtcamera's?

De afbeelding komt overigens van Google Maps.

Nee. De camera kan de stopstreep niet zien en geen overtreding vastleggen. Maar wel de verkeersintensiteit meten; dat zal waarschijnlijk de functie zijn.

Arco

Special Member

En ANPR camera's zijn het ook niet zo te zien, die zijn meestal een stuk groter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat zullen detectors zijn in plaats van lussen in het wegdek.

Die kom je maar zelden tegen in vaste opstelling.

-edit-

Waar heb je door rood gereden? ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 13 januari 2022 16:25:08 (17%)

Je hebt tegenwoordig radar-systemen die de lussen vervangen. Scheelt "graafwerk" en je kan er ook meer mee, bijvoorbeeld verderweg detecteren dat er iemand aankomt en dan als er echt niets gebeurt ruim op tijd de boel op groen zetten.

Maar als er echt een optische lens in zit dan gok ik dat het gewoon een "wat is er aan de hand" camera is. Rijkswaterstaat heeft een controle-kamer waar ze de snelwegen in de gaten houden. Sommige steden zullen dat ook hebben. Of misschien iemand bij de politie waar zoiets bij uitkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2022 17:46:59 schreef rew:
Maar als er echt een optische lens in zit dan gok ik dat het gewoon een "wat is er aan de hand" camera is. Rijkswaterstaat heeft een controle-kamer waar ze de snelwegen in de gaten houden. Sommige steden zullen dat ook hebben. Of misschien iemand bij de politie waar zoiets bij uitkomt.

Volgens mij zijn het camera's voor videodetectie. Die het dichtst bij het verkeerslicht staat kijkt verderweg. Die het verst van het verkeerslicht staat kijkt vlakbij. Het zou kunnen dat dit verkeerslicht bij een brug staat. In een brugdek kan je moeilijk lussen slijpen.

O, kijk! Daar heb je hem

Op 13 januari 2022 15:23:06 schreef HVinduction:
De afbeelding komt overigens van Google Maps.

Waar zijn de coördinaten?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 januari 2022 18:19:53 (10%)

HVinduction

Honourable Member

Ik heb al wel net mijn theorie gehaald en hopelijk ook binnenkort de praktijk (rijbewijs B), ik heb met de scooter gelukkig nog nooit door rood gereden.
Het zijn de stoplichten van het kruispunt tussen de Kerkstraat in Hoogezand bij Hotel Faber, en ik zie ook geen lussen in de weg op dat kruispunt. Het is dus blijkbaar tegelijkertijd een camera en een detector.

het zijn inderdaad camera's voor het detecteren van verkeer.
Je hebt ze in 2 uitvoeringen n.l. normaal beeld en infrarood.
Ze worden meestal in tweevoud geïnstalleerd namelijk een met een groothoek lens en een met een tele lens. op een ingelogde pc kan je op het scherm de gewenste detectievelden aanmaken.
Ze worden meestal in tijdelijke vri installaties gebruikt, soms ook in moeilijke gevallen waar geen goede detectielus mogelijk is.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 januari 2022 18:53:28 (99%)

Vuurvreter, De zichtbaar licht camera is optioneel. Ik heb de link van een paar posts terug gevolgd en daar staat dat op de "koop nu" pagina als ook in het datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2022 18:13:18 schreef ohm pi:
Het zou kunnen dat dit verkeerslicht bij een brug staat. In een brugdek kan je moeilijk lussen slijpen.

Klopt. Bij de Stationsbrug in Middelburg stonden ook van die detectiecamera's. En voor wie wil gaan kijken hoe dat er uitziet: die hele installatie is verwijderd. Niet meer nodig omdat auto's niet meer over die brug mogen.

Hier een filmpje van hoe de FLIR TrafiCam wordt toegepast: https://www.youtube.com/watch?v=j79offP5evc

Voor fietsers/voetgangers wordt dus ook wel de warmtebeeld variant gebruikt.