Miele wasmachine blijft pompen

Beste CO-leden

Naar lang zoeken en meten ben ik nog steeds niet verder geraakt.

Het probleem is dat mijn wasmachine net buiten garantie valt.
En In een keer is beginnen afpompen bij het opzetten van de machine.

Momenteel heb ik de volledige ontluchting van de trommel, afvoerpomp en balgslang zuiver gemaakt.
Maar nog geen geluk.

Ik heb hem dus hierna uitgelezen gehad en hij geeft aan dat de vlotter is ingeschakeld (deze is werkend maar niet ingeschakeld ) ook geeft er aan dat de pressostaat een waarden van 846mmk heeft terwijl er geen water meer inzit en alles open is. Dus heb ik de pressostaat vervangen maar geen geluk.

Pomp los gekoppeld en water in de trommel laten lopen via zeepbak en dan zie ik via de mdu wel dat de pressostaat meet dat er water in de trommel komt.

Dus vermoed ik dat het in de module gaat zitten,
Spijtig genoeg heb ik nog niet zoveel ervaring met het doormeten van alle componenten maar kan wel redelijk overweg met m’n multimeter.

Visueel is er geen schade of kapotte componenten.

Het gaat over een wci670 was met een ELFU1001 print

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?

Geeft machine geen melding van lekkage OID of bel een Miele service dienst tijdens pompen?? Als je pomp afkoppelt, wast machine dan wel verder?? Ik weet dat er soms een relais blijft kleven bij Miele, meet dat eens na in geval van geen storing op display..

hij geeft na het starten of niet starten van een programma (na een tijdje) de foutmelding water afvoer zie handleiding.

Eerste gedachten was ook de pomp relais blijft hangen of de pomp krijgt een verlies stroom zo dat deze in werking schiet.

Allebij niet het geval, relais wordt door de cpu gewoon aangestuurd, dit omdat hij via de drukschakelaar dus nog water meet dat er niet is.

Ook al koppel ik de pomp af geeft er nog deze melding. Als Ik het niet verkeerd heb wordt deze relais 120 seconden aangestuurd ivm het water proof systeem

Print meet dus gewoon druk, terwijl niks is aangesloten?

alles in orgineel staat zonder een programma te starten en de machine aan te zetten wordt er een test gedaan en het water niveau is hier bij dus de boosdoener, terwijl deze geen druk kan meten meet deze toch een druk

Heb ik zuiver gemaakt en zit er terug op

Slang los, dan via de mdu een kalibratie van de presostaat doen.
Werkt dit niet dan is de module defect.

Op 11 januari 2022 20:08:42 schreef ad12345:
Slang los, dan via de mdu een kalibratie van de presostaat doen.
Werkt dit niet dan is de module defect.

De kalibratie optie bij deze modellen is eruit gehaald dus ge kunt via de mdu geen kalibratie doen.
Heb wel een variant programmatie gedaan zo dat ik van 0 kon beginnen maar dit heeft niets uitgehaald

Dan is druksensor defect...wel snel hoor...

Op 12 januari 2022 18:27:33 schreef smd:
Dan is druksensor defect...wel snel hoor...

Druksensor reeds vervangen maar heeft niets uitgehaald.

Dus daarom denk ik dat het in de module zit, en had gehoopt dat iemand hier al wat ervaring mee had.

jerome

Golden Member

Op 10 januari 2022 21:07:27 schreef sniffer:Ik heb hem dus hierna uitgelezen gehad en hij geeft aan dat de vlotter is ingeschakeld (deze is werkend maar niet ingeschakeld )

De vlotterschakelaar moet net wel inschakelen, gesloten staan dus bij droge bodem. Meet eens op de printsporen of het daar 0 Ohm is.

Op 12 januari 2022 19:27:10 schreef jerome:
[...]
De vlotterschakelaar moet net wel inschakelen, gesloten staan dus bij droge bodem. Meet eens op de printsporen of het daar 0 Ohm is.

Hier bedoelde ik mee dat deze werkt, zodra dat ik de vlotter handmatig bedien krijg ik de melding waterproof systeem geactiveerd bel miele.

Heb je ook gemeten of er 5v aanwezig is van uit 1n1

Druk sensor van exact zelfde type ?? Vreemd wat betreft vlotterschakelaar, dan geeft machine in ieder geval geen afvoerprobleem maar waterprotectie ingeschakeld OID

Op 13 januari 2022 19:30:40 schreef smd:
Druk sensor van exact zelfde type ?? Vreemd wat betreft vlotterschakelaar, dan geeft machine in ieder geval geen afvoerprobleem maar waterprotectie ingeschakeld OID

Klopt de vlotter werkt correct.

De druksensor via miele zelf besteld op type nummer

Op 12 januari 2022 23:25:42 schreef ad12345:
Heb je ook gemeten of er 5v aanwezig is van uit 1n1

Ga ik zo meteen even meten

Op 12 januari 2022 23:25:42 schreef ad12345:
Heb je ook gemeten of er 5v aanwezig is van uit 1n1

Op pin 1 en 3: 5v
Op pin 2 en 3: 2,54v

Het schema had ik al bekeken.
Ik ben toch bang dat de elektronica defect is.
Misschien kan er nog wat aan de prijs gedaan worden.
Als je geautoriseerd ben dan weet je wel waar je dit kan aanvragen.

Op 13 januari 2022 20:20:19 schreef ad12345:
Het schema had ik al bekeken.
Ik ben toch bang dat de elektronica defect is.
Misschien kan er nog wat aan de prijs gedaan worden.
Als je geautoriseerd ben dan weet je wel waar je dit kan aanvragen.

Heb al een tussenkomst aangevraagd maar nog geen gehoor, maar wouw eigenlijk niet gewoon de print vervangen maar deze proberen te repareren.

Op pin 2 en 3 zou toch denk ik dan ook richting de 5v moeten komen?
Want als ik het goed begrijp, simplistisch dan, dat de pressostaat eigenlijk een variabele weerstand is. Hoe meer druk hoe meer weerstand, daarom dat de voltage nu maar 2,54 is?

dus moet er op de print iets meer weerstand op de Terug koppeling zorgen?

Op 13 januari 2022 20:38:22 schreef ad12345:
Op pin 2 staat een pwm signaal.

Dus hier zal weinig op te meten zijn waarschijnlijk? Dit is geregeld door de processor?

Met een scoop kan je het wel meten.
Ik weet het niet zeker maar waarschijnlijk komt de pwm uit de presostaat.