Missende fase, hoofdzekering okee, Liander niet thuis

mel

Golden Member

Ik ben daar makkelijk in. Ik zou gewoon het deksel open maken,draad vastzetten en de rekening naar hun sturen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 januari 2022 10:56:36 schreef mel:
Ik ben daar makkelijk in. Ik zou gewoon het deksel open maken,draad vastzetten en de rekening naar hun sturen.. :)

Het gaat er om, wie de draden op de meter aan sluit.
Als dat liander is, zouden zij het moeten doen. Als dat het werk is van een installateur, met een zegeltang, dan moet de installateur het doen en die rekent daarvoor kosten.
Hoe levert een installateur een nieuwe installatie voor dat de meter aanwezig is? ? Komen daar gewoon vijf draden onder uit de groepenkast?

De eigenaar van de meter is Liander en de draden worden aan de meterzijde aangesloten door een monteur van Liander of door een installateur die werkt in opdracht van Liander. En daarna verzegeld omdat je er zelf niet aan mag zitten.

Als de draad bij de meter echt los zit, dan is dat een zaak voor Liander omdat òf Liander òf de installateur een fout heeft gemaakt. En omdat jij er zelf niet aan mag komen vanwege dat zegel.

Ik zei het al eerder, als Liander weigert verantwoordelijkheid te nemen, dan moet je maar ongehoorzaam worden en het klemmendeksel openen.

benleentje

Golden Member

Wil je daar wel aan werken in de klemmenkast zo onder spanning? Als ik onze kast zo bekijk met die 400A zekeringen erin en die koperen railen daar moet je echt bij komen als er spanning op staat. Het aanraken van de rail is nog niet eens het grootste gevaar. Als je per ongelijk sluiting maakt hetzij door gereedschap of door iets geleidends wat erop valt is rampzalig voor je armen en gezicht.
Als je dat spanningsloos wilt maken dan moet je ook nog een kast in de straat gaan open maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
KGE

Golden Member

Toch vreemd, ik zie dagelijks busjes van Liander met hoge snelheid op de linkerbaan dus dan zal er wel ergens dringend hulp nodig zijn... :+

dan zal de afhaal friet wel koud aan t worden zijn :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Zou TS dan toch de meterkast hebben opengemaakt? Er zal toch niets gebeurd zijn zeker. Blijft zo lang weg met het verhaal! :-(

mvdk

Golden Member

Zit die klant nou al die tijd zonder werkende lift? Of zonder hoofdpit van het kooktoestel? Zonder warmtepomp misschien?
Ik moest een keer naar een klant, ook fase weg. Even aantikken in de kast, alle fasen kort tegen aarde, alles in orde. Maar ga je dan wandelen, dan blijkt er een fase aan een andere vastgebakken te zitten. Dan werkt een apparaat wat werkelijk 3 fasen wil zien, niet lekker.
Dat werd dus een nachtklus voor de montageploeg. Die man wilde z'n lift in orde.

Op 13 januari 2022 20:20:24 schreef mvdk:
Zit die klant nou al die tijd zonder werkende lift? Of zonder hoofdpit van het kooktoestel? Zonder warmtepomp misschien?
Ik moest een keer naar een klant, ook fase weg. Even aantikken in de kast, alle fasen kort tegen aarde, alles in orde. Maar ga je dan wandelen, dan blijkt er een fase aan een andere vastgebakken te zitten. Dan werkt een apparaat wat werkelijk 3 fasen wil zien, niet lekker.
Dat werd dus een nachtklus voor de montageploeg. Die man wilde z'n lift in orde.

ook al vaker meegemaakt, kabel geraakt en dan bakt een stel fasen aanelkaar in de grond. huishoudens zat die dat niet zouden merken, immers heb je dat alleen bij apparaten die ook echt 400V draaistroom nodig hebben. weet dat men ooit bij een gare grondkabel ook 2 fasen miste, kabel was 70 jaar oud en zat al vol moffen. de 35A ging eruit op de enige goede fase en 100A ging erin, nieuwe kabel werd geregeld. dan maar alles op 1 fase..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb via twitter net contact gehad met Liander.

1) Ze zeggen dat je "zegelrecht" nodig hebt om de kabels tussen meter en hoofd-schakelaar te vervangen. Want officieel draai je natuurlijk de hoofdstop er uit voordat je voor de hoofdschakelaar gaat klussen.

2) Ze schijnen driefase meters aan te leggen daar waar mogelijk. Dit met de bedoeling dat ze niet meer langs hoeven als je naar 3x25 wil upgraden. Dan zouden ze toch weer van die relais er in moeten hebben zitten.....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 januari 2022 21:09:26 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2022 19:43:29 schreef jerome:
Zou TS dan toch de meterkast hebben opengemaakt? Er zal toch niets gebeurd zijn zeker. Blijft zo lang weg met het verhaal! :-(

32:19:36 uur?
Je maakt je snel zorgen over het welzijn van TS. Toch wel meelevend van je.

Op 13 januari 2022 20:40:26 schreef testman:
kabel was 70 jaar oud en zat al vol moffen.

Op het eind van de oorlog een paar vergeten het land uit te schoppen?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 januari 2022 22:12:10 (25%)

Sine

Moderator

Als er een relais in zit is dat normaalgezien een enkel relais voor alle fases tegelijk.

Zegelrecht heb je overigens niet enkel nodig voor de hoofdzekeringen (op sommige plaatsen zijn dat automaten, no problemo om het spanningsloos te maken) Maar de bedrading aan de meter zit ook achter een zegel.

Hoofdzekeringen er uit draaien (voor het hangen van een nieuw kastje) heb ik misschien ook wel eens gedaan ... maar aan de zegels van de meter knoeien is wellicht vragen om problemen.

mvdk

Golden Member

2) Ze schijnen driefase meters aan te leggen daar waar mogelijk.

Een dubbeltariefmeter, zo'n mechanische, was altijd duurder dan een enkeltarief. Een 4-leider was altijd weer een stuk duurder dan een eenfase meter. (waarin nog een subcategorie bestond in de oude 220 netten, met twee stroomspoelen)
Ik kan me voorstellen dat een digitale driefase meter nauwelijks méér kost dan een digitale éénfase meter. En dan kan het voordeliger zijn direct zo'n ding te plaatsen. Moet je installatie, je stoppenkast daar wel op uitgelegd zijn. Veel mensen kiezen voor éénfase, het is voldoende, en op de één of andere manier kost het meer aan de bouw-elektriciën.

ik heb nog geen 1 kWH meter gezien die 3F was maar 1F aangesloten was. netbeheerder moet toch komen om 2 zekeringen en draad bij te zetten, dan is de meter ruilen ook geen probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 13 januari 2022 22:11:31 schreef Sine:... maar aan de zegels van de meter knoeien is wellicht vragen om problemen.

Dat is wel een punt. Voor de hoofdzekering heb ik ook "toestemming" gekregen van de netbeheerder, de meter is een ander ding.

Het probleem is natuurlijk niet zo heel groot: iedere grote installateur heeft zegelrecht, dus die zijn snel gevonden. Dus de oplossing van het probleem ook.
Over de kosten kun je achteraf ook wel het gevecht aan met Liander lijkt me.

EricP

mét CE

Als het gaat om de kluit belazeren, dan maakt het natuurlijk geen moer uit of je bij de hoofdzekeringen of bij de meter kunt (bij de zekeringen is zelfs makkelijker). Dus waarom er dan bij zekeringen niet moeilijk gedaan wordt en bij de meter wel?
De enige 'reden' zou kunnen zijn dat een hoofdzekering die eruit vliegt een redelijk normaal verschijnsel is - en dus dat het min of meer 'gedoogd' wordt dat men daar gewoon de boel open trekt. En een draad die los zit bij de meter is dat minder.

Maar goed, als met al zijn veel 'oplossingen' gedoe om Liander heen. Bij mij had de boel eergisteren al open gelegen. Waarschijnlijk met een foto van een krant van eergisteren waar het zegel nog intact is, en foto van de losse draad en een briefje aan de netbeheerder 'joh, los eens op'. Dan heb je in elk geval te goeder trouw gehandeld en kunt dat ook nog aantonen.

@testman: ik heb zo'n meter gehad. Als in: 3 fase aangesloten naar de hoofdzekeringen, daar was er maar 1 van geplaatst en een 1 fase hoofdschakelaar daarachter (ALS zat er nog niet in).
Vermoedelijk heeft daar ooit een 3-fase aansluiting gezeten en is dat terug gebracht naar 1 fase toen dat niet meer nodig was. Dat moet voor eerste helft 70-er jaren geweest zijn. Zal wel iets met 'vastrecht' in die tijd te maken hebben gehad.
De reden is denk ik iets met een dikke boiler geweest - met een geiser een ligbad vullen is een langdurig verhaal. De CV installatie is oorspronkelijk olie-stook geweest. Toen dat gas werd (ook dat is niet 'origineel' in het pand), is er, zo lijkt het, ook een gasgestookte boiler gekomen.
Het was ook nog een meter met dubbel telwerk.

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 14 januari 2022 08:35:50 (31%)

GJ_

Moderator

Op 14 januari 2022 08:29:02 schreef EricP: Bij mij had de boel eergisteren al open gelegen.

Jij bent dan ook een echte deugniet ;-) Hier had ie ook direct na het ophangen van de telefoon open gegaan.
Wat een beetje een ding is is dat het bij een klant is, en daar zou ik het ook niet doen denk ik.

Jinny

Golden Member

Klusje ergens bij een (scheeps)klant.
De trafo bromt.
De scheidingstrafo tussen wal en schip ging behoorlijk te keer.
3Fase geval.
Na wat gezoek toch maar eens op de wal kijken bij de meter.
Kastje open en mijn neus verraadde het al, het stonk behoorlijk.
De Eboer gebeld met de mededeling dat ik de zegels ging doorknippen en kijken wat er mis was.
'Als U denkt dat dat nodig is mevrouw, wij sturen evengoed ook een ploeg'.
Zegels weggeknipt en een uitgefikte coupe en versmolten bedrading.
Alle coupes eruit gedraaid en even de laatste koffie opmaken voordat die koud was.
De monteurs waren er betrekkelijk vlot (zondag) en er werd zonder verder gezeik eea vervangen.
De voedingskabel (kwam bij de buurkast vandaan) was een 5x4 of zo en de zekeringen waren 50A.
Daar was dus iets mis gegaan.
Kabel werd verzwaard en een paar uurtjes later werkte alles weer en was de trafo stil.

Altijd bellen dat je het zegel wegknipt, nooit een probleem.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Het mag misschien oubollig lijken: In de werkinstructie huisaansluitkast en klemmendeksel openmaken, van Stedin, is voorgeschreven daarbij PBM's te gebruiken. Dus helm met gelaatscherm en van die rubberhandschoenen.
Het binnenwerk van een HAK is niet hetzelfde als een groepenkast. Alles is open en aanraakbaar. In het kort: de netbeheerder wil niet dat personen zonder onderricht in zo'n kast of onder het klemmendeksel gaan werken.
Maar dat ze in dit geval de boot afhouden is wel raar. Het is een twijfelgeval. Maar zoals ik al eerder zei, gewoon zeggen dat je wat ruikt. Dan komen ze wel.
Wat ze eigenlijk van je willen, is dat je een installateur laat komen. En er bestaan nog steeds kwaliteitsinstallateurs.
Ik zou er zo een stuk of wat in mijn eigen regio kunnen opnoemen.

Edit: En als Jinny in mijn regio zou verblijven, zou die ook in het rijtje staan.

Jinny

Golden Member

Jinny weigert alleen om zegelrecht te hebben, kost te veel voor die drie keer per jaar.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Wij hebben Enexis hier, ik heb ook altijd gebeld als ik iets van hun moest openmaken, nooit gezeur gehad."Jij weet wat je doet, als het klaar is bel je maar"..
Maar het werken bij Tennet was leuker.. Nergens zegels te vinden.. :P
Je moest alleen uitkijken als je het licht aan deed. De lichtschakelaar was een 125A hoofdschakelaar in kast.. :9

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 14 januari 2022 10:20:34 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 januari 2022 08:33:03 schreef GJ_:
[...]Jij bent dan ook een echte deugniet ;-) Hier had ie ook direct na het ophangen van de telefoon open gegaan.
Wat een beetje een ding is is dat het bij een klant is, en daar zou ik het ook niet doen denk ik.

Dat was ook mijn gedachte. En ik heb t heel druk dus zit helemaal niet op het gedoe te wachten.
Dat ik überhaupt om 19:00 's avonds langs ging was puur service naar iemand in het dorp waar ik eerder eens een installatieklusje voor had gedaan.

Enfin..
Uitkomst van het verhaal:

Er is een installateur met zegelrecht langs geweest die hetzelfde constateerde als ik (maar nu even direct achter de hoofdzekering gemeten ipv te vertrouwen op het display van de slimme meter). Die zei: u moet Liander bellen mevrouwtje!

Dus dat had ze wederom gedaan, en weer weigerde Liander te komen; ze konden uitlezen dat het niet bij hen in de installatie zat.

Ze was ten einde raad en belde mij weer omdat die andere installateur zo kortaf en onvriendelijk had gedaan.

Ik heb gezegd dat ze de installateur met zegelrecht moest vragen of zij Liander even wilden bellen om het uit te leggen. Was ook nog een heel gedoe...

Na heel veel aandringen is Liander dan toch langsgekomen.
De slimme meter bleek kapot en is vervangen.
8)7

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 14 januari 2022 15:18:15 (34%)

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Dit klinkt erg.

Maar toch maar in zo'n geval zeggen dat het stinkt.

evelo

Golden Member

Dus er was tegelijk een fase los én een defecte meter?

EricP

mét CE

Liander is dus een soort Eneco: niks doen tot ze er echt niet meer onderuit komen.
En nou maar hopen dat het goed komt met die meterstanden. Bij mijn vader is de gasmeter een keer vervangen. Toch een half jaar bezig geweest voordat het muntje gevallen was dat er een andere meter hing en dat het ding niet 'door de 0 heen' gedraaid is (of-ie ff 5k extra wil afrekenen... eh... nee, dat wil-ie niet!). Gelukkig had ik overal foto's van...