Miele wasmachine blijft pompen

Op 13 januari 2022 21:02:52 schreef ad12345:
Met een scoop kan je het wel meten.
Ik weet het niet zeker maar waarschijnlijk komt de pwm uit de presostaat.

Stel de PWM komt uit de pressostaat, dan wordt deze richting de processor ergens verstoord?
Dan zou ik bij de processor ook 2,54v moeten krijgen of weet ik dan nog niks?

Probeer eens het pwm signaal te volgen op je elfu,kijk wat er nog meer tussen zit voor je bij de processor bent.
Het zijn pulsen en het aantal zal de waterstand aan geven neem ik aan.

jerome

Golden Member

Het gaat hier dus niet om een pressostat die rechtstreeks op het bord staat, zoals Miele dat meestal deed. Een losse pressostat heb ik al eens opengemaakt om een idee van de werking te krijgen. Weet niet meer juist welk merk, maar was driedraads. Het vlies bedient een kern die kan bewegen in het spoeltje. Daarbij ook nog een verend strookje (derde draad) die rechtstreeks contact kan maken met 1 van de aansluitingen van het spoel, om zo het alarm niveau te geven en de afvoerpomp te starten.

Zonder pressostaat meet ik 3,26v op pin 2 en 3, normaal gaat dit dan toch ook 5v moeten zijn niet?

pwm kan je niet zomaar meten kijk eerst maar eens hoe dat signaal er uit ziet.
Van een bosch heb ik hem al eens open gemaakt en hier zat een klein ic in.

Op 13 januari 2022 21:32:50 schreef jerome:
Het gaat hier dus niet om een pressostat die rechtstreeks op het bord staat, zoals Miele dat meestal deed. Een losse pressostat heb ik al eens opengemaakt om een idee van de werking te krijgen. Weet niet meer juist welk merk, maar was driedraads. Het vlies bedient een kern die kan bewegen in het spoeltje. Daarbij ook nog een verend strookje (derde draad) die rechtstreeks contact kan maken met 1 van de aansluitingen van het spoel, om zo het alarm niveau te geven en de afvoerpomp te starten.

Zal hem morgen eens even slopen :)

Op 13 januari 2022 21:48:45 schreef ad12345:
pwm kan je niet zomaar meten kijk eerst maar eens hoe dat signaal er uit ziet.
Van een bosch heb ik hem al eens open gemaakt en hier zat een klein ic in.

Neen dat snap ik maar omdat er een terug koppeling van de module komt dacht ik dat wel ongeveer 5v zou moeten zijn

jerome

Golden Member

Volgens mij gaat de frequentie veranderen met de waterstand. Kan je meter frequentie? Stel dat het capacitief gebeurd, zou je met een condersatormeter kunnen kijken, alhoewel je schreef de pressostaat al te hebben vervangen. De kans is dus zo goed als onbestaand dat de fout daar moet worden gezocht.

Op 13 januari 2022 21:53:06 schreef jerome:
Volgens mij gaat de frequentie veranderen met de waterstand. Kan je meter frequentie? Stel dat het capacitief gebeurd, zou je met een condersatormeter kunnen kijken, alhoewel je schreef de pressostaat al te hebben vervangen. De kans is dus zo goed als onbestaand dat de fout daar moet worden gezocht.

Klopt, denk dat eerder de terugkoppeling in de module naar de processor, heb hem der effe uitgehaald.

Heb hem eventjes gevolgd,
Vanuit de connector gaat hij naar een bat54s (wv4)
Ene been gaat naar een sfh6345 naar pin 6, voor dat hij naar pin 6 gaat wordt deze gesplitst en gaat hij ook naar een smd weerstand van 100kohm ( deze is ok) en gaat dan naar de processor.
Andere been gaat naar de massa

Lekker duidelijk ^^

Ik ga morgen dit effe op papier zetten en stuur dit effe door lijkt me net iets makkelijker

[Bericht gewijzigd door sniffer op donderdag 13 januari 2022 22:38:58 (16%)

jerome

Golden Member

Ook kijken waar pen 2 en 3 van fsh heengaan. Dat is de led van de opto. Zal een controleorgaan zijn voor iets wat met hogere spanning werkt en opgevolgd dient te worden door de processor. Zou best het inlaatventiel kunnen zijn, of anders de afvoerpomp zelf.

Op 14 januari 2022 14:27:29 schreef jerome:
Ook kijken waar pen 2 en 3 van fsh heengaan. Dat is de led van de opto. Zal een controleorgaan zijn voor iets wat met hogere spanning werkt en opgevolgd dient te worden door de processor. Zou best het inlaatventiel kunnen zijn, of anders de afvoerpomp zelf.

Heb een inlaatventiel van een ander toestel, ga ik dadelijk eventjes omwisselen, die gaat inderdaad naar de wisselaar toe

Pomp gaat het niet zijn want als deze wordt afgekoppeld zakt of verhoogd de waarde niet via de mdu

jerome

Golden Member

De led van de opto heeft vast een serieweerstand. Je kan dus zonder ongelukken pen 2 en 3 kortsluiten voor het geval er spanning over staat, en zien wat de processor daar mee doet. Best ook uitvissen wanneer wel en niet moet spanning zijn op de opto. Die dingen gaan bijna nooit stuk, maar zeg nooit "nooit". Zou niet gaan solderen aan het bord, want stel dat dit recent bord toch vervangen moet worden, is elke vorm van garantie of tegemoetkoming uitgesloten.

Op 15 januari 2022 13:12:13 schreef jerome:
De led van de opto heeft vast een serieweerstand. Je kan dus zonder ongelukken pen 2 en 3 kortsluiten voor het geval er spanning over staat, en zien wat de processor daar mee doet. Best ook uitvissen wanneer wel en niet moet spanning zijn op de opto. Die dingen gaan bijna nooit stuk, maar zeg nooit "nooit". Zou niet gaan solderen aan het bord, want stel dat dit recent bord toch vervangen moet worden, is elke vorm van garantie of tegemoetkoming uitgesloten.

Soldeer werken ga ik inderdaad pas doen moes ik ergens zeker van zijn en niet luck raak wat gaan vervangen.

Dadelijk eventjes zien wat de processor doet met een nieuwe water wisselaar en daarna eventueel kortsluiten.

Inlaat ventiel vervangen maar geen vordering, morgen sfh eens kortsluiten en kijken wat hij dan doet