Kortsluiting op mosfets moederbord

Hallo allemaal,

Een vriend heeft zijn laptop weggebracht voor reparatie en kreeg een offerte van 550 euro voor het vervangen van het moederbord. Ik ben zelf niet ervaren met moederborden maar natuurlijk is het altijd de moeite waard om er naar te kijken. Wat ik al snel vond is een aantal mosfets met een weerstand van 1 ohm, kortsluiting dus. Dit zijn de 4 verticale rechts onder op de foto

Als ik hier spanning op zet wordt de nvidia chip warm, te zien met een warmtecamera. Voor de rest niets. Mag ik nu aannemen dat deze is doorgebrand?

Arco

Special Member

Zomaar ergens spanning op zetten is meestal geen goed idee: er kunnen allerlei vreemde dingen gebeuren.
Zeker niet proberen zonder koellichaam. De stromen zijn dermate hoog, dat het binnen seconden afgelopen kan zijn met de chip...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er van tevoren een koelblokje opgeplakt. De voeding was begrensd op 1A. Gezien het feit dat er een volledige sluiting in zat leek dit mij geen probleem maar nogmaals ik heb er niet veel ervaring mee. Gezien het moederbord toch als defect was aangewezen is dingen proberen altijd mogelijk

Arco

Special Member

Als je op 1 punt spanning zet is de kans klein dat er wat werkt, omdat de rest geen spanning krijgt.
En 1A is veel te weinig, een moderne GPU gebruikt al gauw 100+ Ampere (spanning meestal 1 volt of minder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het idee was ook niet dat er iets ging werken, maar de oorzaak van de kortsluiting over de mosfet te vinden, als dit al kortsluiting is natuurlijk.

Nu weet ik dat sommige voedingsnets bij een lage spanning een lage weerstand hebben, maar het lijkt mij niet dat dit 1ohm kan zijn, meestal minimaal 30ohm. Klopt mijn gedachte dat er kortsluiting in dit voedingsnet zit? Om dit zeker te weten zou je de GPU kunnen verwijderen maar dit wil ik natuurlijk uitstellen tot ik het zo goed als zeker weet

fred101

Golden Member

100 A door 30 ohm ?
Mosfets eraf en ze dan testen.
Arco, in de laptop/telefoon repair scene wordt dit (stroom en IR camera) heel veel gedaan, ze schijnen er zelfs speciale voedingen voor te verkopen. Niet mijn manier van werken, als je diagnose fout is mol je nog meer. Ik heb regelmatig dat mosfets in situ short meten maar uitgesoldeerd goed blijken. Dan staat er wat parallel of de capaciteiten die je oplaadt met je DMM houden hem open.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Dan kan je goedkoper er alcohol op doen, waar die het eerst verdampt is de print/onderdeel die meeste vermogen verstookt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Op 13 januari 2022 16:02:39 schreef fred101:
Arco, in de laptop/telefoon repair scene wordt dit (stroom en IR camera) heel veel gedaan, ze schijnen er zelfs speciale voedingen voor te verkopen.

Maar daar gaat het om veel lagere stromen.
Die GTX1050 GPU set gebruikt 70...300W, afhankelijk van hoe agressief de boel is ingesteld.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Klopt, maar net als ESR meters de holy grale voor DIY TV reparatie wordt gezien (in die kringen) is kortsluitingen heet stoken de holy grale in laptop reparaties. En bij veel gaat de kennis niet verder dan dat. Als er iets fout zit wat geen kortsluiting is (of hoge ESR, natuurlijk in situ gemeten :-) ) of niet in de top tien van fouten op het WWW staat dan houdt het bij de meeste op. Ik ben geen voorstander van heet stoken maar hij schijnt populair te zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als de betreffende mosfet de Nvidia chip van spanning voorziet dan kan het prima zijn dat deze warm word.
Kan ook zijn dat de Nvidia chip of 1 van de omringende condensatoren in sluiting ligt.

Ik zou in deze maar eens beginnen met de mosfet die in sluiting ligt te verwijderen en kijk dan eens of de sluiting er nog is, en wat naar waar, source,gate,drain

Arco

Special Member

Ik heb een keer een AMD Athlon processor opgestart en het koellichaam vergeten te monteren, was binnen 2 seconden uitgefikt en einde verhaal... ;)
(ook logisch: 150W op een vierkante centimeter is nogal heftig...)

Meeste nieuwe processoren hebben gelukkig een temperatuurbeveiliging...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Op 13 januari 2022 18:36:47 schreef Shiptronic:
Dan kan je goedkoper er alcohol op doen, waar die het eerst verdampt is de print/onderdeel die meeste vermogen verstookt.

Hangt ervanaf wat voor Alcohol: als je die bij de slijterij haalt kan het toch nog heel duur worden ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

UPDATE:

Ik heb alle mosfets vervangen bij het bord maar de sluiting blijft over de Nvidia chip lopen. Na deze verwijderd te hebben was de sluiting weg. Uiteindelijk is het bord helaas dus afgeschreven vanwege de te hoge kosten voor reparatie.

De conclusie wil ik niet in twijfel trekken, maar ik betwijfel of de route daarnaartoe juist bewandeld is.

Een NVIDIA chip kan 50-100A trekken op ongeveer 1V. Dat is een weerstand van 0.01 ohm. Als jij 1 Ohm als "kortsluiting dus" beschouwt dan vraag ik me af of dat klopt. Probeerde Arco ook al uit te leggen.

Gebruikelijk voor zo'n chip is dat onder de threshold spanning er heel weinig stroom loopt. Dan zou je dus verwachten dat er tot 0.4V of zoiets heel weinig stroom loopt en dat het daarna pas meer gaat worden. Als je dat inderdaad zo gemeten hebt, dan kan het zijn dat je op de juiste manier de diagnose "nvidia chip kapot" hebt gesteld. Maar met een multimeter meten... Hmm.

Trouwens. Als jij 1A aan stroom het apparaat in stuurt... er blijft gelden: P = U * I. De I is dan constant en hoogstwaarschijnlijk die 1A. Dus daar waar de U laag is, daar ontstaat dus geen warmte, waar de U hoog is, daar ontstaat wel warmte. Dus als die nvidia chip warmte ontwikkelt: Klinkt alsof er zeg 0.6-0.8V over staat: Dat is voor mij een teken: Die lijkt het nog wel te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Mee eens, helaas zie ik dit nu pas, anders hadden we dit misschien op tijd kunnen zeggen...

Troost je met de gedachte dat deze borden lang niet altijd te repareren zijn, soms is het gewoon einde verhaal.

Op zich nog wel een prestatie dat je die dingen vervangen hebt gekregen, want die platte behuizingen zijn op zichzelf al lastig te verwijderen in de beste van omstandigheden. Met dik koper op een loodvrij multilayer bord met thermische via's overal wordt dat rustig een gevecht om zonder schade weg te krijgen. Het gaat zo te zien al flink beter dan vorig jaar. :)