Basisweerstand kiezen

Hallo,

Ik wil graag een relais aansturen met een transistor.

de bronspanning is 12V.

De pin van de boordcomputer in de auto waarmee ik de Base wil aansturen, is ook 12v, en heeft een weerstand van 1000ohm.

Kan ik deze ECU uitgang direct op de transisor aansluiten? of moet ik er nog een extra weerstand tussenzetten?

als ik Rb ga berekenen zou de weerstand vele malen hoeger moeten zijn, maar aangezien ik alleen Uit en Saturatie nodig heb, vroeg ik me af of een hogere weerstand noodzakelijk is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zich heb je gelijk dat een hogere basisstroom voor de werking niet belangrijk is.
Maar met 11 mA wordt het langzamerhand wel heel veel.

Het is niet gemakkelijk hier maxima van te vinden; op één site zag ik voor een BC547 een (continu-)maximum van 5 mA genoemd voor de basisstroom.

Zelf zou ik hier toch de basisstroom willen beperken tot, zeg, ca. 1 mA. Dat is óók nog steeds ruim voldoende, maar kan in elk geval geen kwaad.
Dat zou neerkomen op een extra basisweerstand van bijvoorbeeld 8k2, of 10k, of 12k - daar ergens in de buurt.

--
Zet je trouwens wel een diode over de relaisspoel parallel ('naar boven wijzend')? Anders vernielt de inductiepiek de transistor waarschijnlijk.
Sommige relais hebben deze diode al ingebouwd; let in dat geval op de juiste aansluitrichting.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

als de transistor 100x versterkt heb je 33/100 mA basisstroom nodig. Bij 12 volt stuurspanning moet de weerstand minimaal 12000:0,33= 36,4K Ohm zijn. Zo krap moet je niet gaan zitten. Een praktische waarde is 22K Ohm. Belangrijk is dat de stuurspanning ook naar nul gaat als de transistor uit moet. Anders zet je ook nog 1K Ohm van de basis naar aarde.

bedankt voor de snelle reacties.
Ik zal er dan toch maar een extra weerstand tussenzetten.

Wat betreft die diode, zou een 1N4001 voldoen?

Een relais met ingebouwde diode zou een nog mooiere oplossing zijn om het aantal componenten te beperken. Bestaan deze ook in printrelais uitvoering? Ik ben ze zelf namelijk nog niet tegengekomen

Arco

Special Member

Ik zou een losse diode nemen. (1N400x is prima)
Er zijn maar heel weinig relaistypes met ingebouwde diodes. (is ook lastig als je later het relais ooit moet vervangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Of als je de datasheet fout leest en je vergist je met aansluiten :X

Iets met onder of bovenaanzicht ...

Bedankt,

en maakt het nog wat uit welke transistor ik gebuik?

BC547C of BC337?

Sine

Moderator

Iets meer ruimte is nooit niet gek, voor het prijsverschil kun je niet zo goed een 337 nemen.

Ik zou zelf liever zo'n chinees optocoupler-met-relaisprintje nemen.

Dan heb je alles in 1 en meteen een galvanische scheiding tussen je ecu en de rest. Mocht er om wat voor reden wat misgaan dan sloop je iig de ecu niet en je hebt minimale belasting op de ECU

https://aliexpress.com/item/4001251556089.html

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 13 januari 2022 16:18:45 (0%)

Arco

Special Member

Dan heb je alles in 1 en meteen een galvanische scheiding tussen je ecu en de rest.

Relais geeft dan geen galvanische scheiding?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 januari 2022 15:25:00 schreef DJSmiley:
Ik zou zelf liever zo'n chinees optocoupler-met-relaisprintje nemen.

Dan heb je alles in 1 en meteen een galvanische scheiding tussen je ecu en de rest. Mocht er om wat voor reden wat misgaan dan sloop je iig de ecu niet en je hebt minimale belasting op de ECU

https://nl.aliexpress.com/item/4001251556089.html

hmmm. wat is dat precies? Het lijkt een hoop gedoe te schelen met zelf solderen etc, zeker omdat ik deze schakeling 5x wil toepassen.

waarvoor zijn er 3 inputs?

Sine

Moderator

Op 13 januari 2022 15:25:00 schreef DJSmiley:
Ik zou zelf liever zo'n chinees optocoupler-met-relaisprintje nemen.

Dan heb je alles in 1 en meteen een galvanische scheiding tussen je ecu en de rest.

Dat is het hardnekkige van deze dingen, ondanks dat er opto's op zitten zijn ze NIET galvanisch gescheiden.

Op 13 januari 2022 16:18:36 schreef Sine:
[...]

Dat is het hardnekkige van deze dingen, ondanks dat er opto's op zitten zijn ze NIET galvanisch gescheiden.

[bijlage]

wat is dan nog het nut van de opto? is deze niet enkel toegevoegd om het IN signaal te beschermen?

Arco

Special Member

Chinees heeft de klok horen luiden, maar... :) )
Iemand heeft hem waarschijnlijk gezegd: 'moet je een optocoupler op zetten', en dat heeft 'ie toen gedaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is er dan een andere manier om mijn ECU te beschermen (daar had ik zelf nog niet over nagedacht)

het mooiste zou inderdaad een kant en klaar print zijn waar al minimaal 5 relais opzitten.

Ik had het schema nog niet bekeken.

Die optocoupler is galvanisch gescheiden, maar ja, als je de massa's aan elkaar hangt is dat hele voordeel natuurlijk weg.

Blijft wel het voordeel van de relatief lage belasting en 'scheiding' tussen de uitgang van de ecu en de rest. Je frituurt hoogstens de optocoupler en niet de uitgang van de ecu.

Gaat dat überhaupt werken met mijn 12v 1000ohm input?

Ik zie overal 5V staan bij die modules als input

Arco

Special Member

Die zijn voor 5 volt: voor 12v heb je uiteraard een 12v versie nodig... (anders heb je een 5 volt relais)
https://nl.aliexpress.com/item/1005001621681973.html?spm=a2g0o.product…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 januari 2022 16:59:56 schreef Arco:
Die zijn voor 5 volt: voor 12v heb je uiteraard een 12v versie nodig...
https://nl.aliexpress.com/item/1005001621681973.html?spm=a2g0o.product…

Ah, ok. Ik dacht dat die aangegeven 12V de maximale Vcc spanning was. Maar als ik die 12V ook op de ingang (IN) kann zetten dan is dat mooi.

Die weerstand van 1000ohm die ik ertussen heb zitten gaat ook niet de werking van de octocoupler in de weg zitten?

Op 13 januari 2022 14:54:56 schreef Deen_1980:
Bedankt,

en maakt het nog wat uit welke transistor ik gebruik?

BC547C of BC337?

Het bestuderen van een datasheet kan ook geen kwaad hoor, het is erg leerzaam!
De BC337 kan tot 800mA coll. stroom hebben, BC547 ca 100mA.
Er zijn meer parameters anders, maar voor de gevraagde toepassing zullen ze allebei goed werken.

Om toch nog even terug te komen op deze optoschakeling.

In mijn situatie zit er dus nog een 1000ohm weestand voor de IN.

Zal het relais dan toch schakelen?

Met mijn zeer beperkte electronica basiskennis zou ik denken dat de LED in de opto zwakker zal branden dan eigenlijk bedoeld is, toch? En daardoor de transistor eventueel niet in saturatie gaat?

Arco

Special Member

Als je er 12v op zet, loopt er:

(12v - 1.2v) / (1000Ω + 470Ω) = 7.3mA; da's prima voor die led...
(die 1.2v is de brandspanning van de led)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom zit die optocoupler er nog steeds in?

omdat je die bordjes zo "standaard" kan kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2022 11:40:36 schreef Brightnoise:
Waarom zit die optocoupler er nog steeds in?

Dit zijn van die kant en klaar pcb's.