Oude condensator

Ik ben een oude printplaat aan het natekenen waarvan ik gelukkig ook een schema heb.

Op deze printplaat zit een condensator maar deze zijn niet meer te verkrijgen. Is dit een gewonde Tantaal condensator ?

I love it when a plan comes together !

nee, open laagjes-foliecondensator. en hij zit er niet gewond uit :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 13 januari 2022 11:52:32 (52%)

Arco

Special Member

Is nog gewoon te koop (wel obsolete verklaard in 2020): https://nl.mouser.com/ProductDetail/EPCOS-TDK/B32560J1104K000?qs=Uha62…
Normaal gesproken krijg je die niet kapot. Alleen door mechanisch 'martelen' (hete soldeerbout ertegen, of pootje afbreken)
Zelfs als er een pootje afbreekt kun je dat er gewoon weer aansolderen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Ik zou toch zweren dat die van Siemens waren,niet TDK..

Arco

Special Member

Siemens is Epcos geworden. (1999)
Epcos is TDK geworden. (2009)

:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

100n 100V c-tje inderdaad

Elektrisch onverwoestbaar, mechanisch niet de meest stabiele.

Op 13 januari 2022 12:23:02 schreef Arco:

Zelfs als er een pootje afbreekt kun je dat er gewoon weer aansolderen... ;)

moet je heel snel zijn, het is er niet voor gemaakt. Origineel is daar nooit aan gesoldeerd, alhoewel het er zo uit ziet. dat pootje is eraan "gesputterd"

Op 13 januari 2022 11:50:31 schreef ritmeester:
Ik ben een oude printplaat aan het natekenen waarvan ik gelukkig ook een schema heb.

Op deze printplaat zit een condensator maar deze zijn niet meer te verkrijgen. Is dit een gewonde Tantaal condensator ?

[bijlage]

Waarom moet de print gerecapped worden? Deze condensatoren zijn heel zelden stuk of verlopen.

TS heeft het niet over recappen, wel over natekenen, waaronder ik versta dat hij copy paste wil doen. (=eentje bijmaken)

Op 14 januari 2022 00:35:21 schreef kris van damme:
TS heeft het niet over recappen, wel over natekenen, waaronder ik versta dat hij copy paste wil doen. (=eentje bijmaken)

Klopt helemaal :-)

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

Zijn vroege (de eerste?) polycarbonaat condensatoren van Siemens. Zeer populair, eind jaren ‘60.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben pas serieus electronica gaan doen tweede helft van de 1980s Ik heb toen een voorraadje onderdelen gehaald. Zal wel bij HEC geweest zijn. Voor de condensatoren heb ik dan 100p-1N-10N-100N-1uF-10uF-100uF gekocht. Voor een aantal waardes (zeker de 1uF en 100nF) zaten daar deze bij. Mijn multimeter heb ik pas in 1987 gekocht, dus eerder zal het niet geweest zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ze hebben het dus ruim een halve eeuw uitgehouden... (open condensator en uitstekende kwaliteit gaan dus wel degelijk samen... )
(nu zegt het niet altijd iets over de betrouwbaarheid: de Rifa bestaat ook al zo lang en is nog net zo slecht als aan het begin... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 januari 2022 09:57:44 schreef Arco:
Ze hebben het dus ruim een halve eeuw uitgehouden... (open condensator en uitstekende kwaliteit gaan dus wel degelijk samen... )
(nu zegt het niet altijd iets over de betrouwbaarheid: de Rifa bestaat ook al zo lang en is nog net zo slecht als aan het begin... ;) )

WIMA is het na de beruchte bruine dropjes m.i. wel beter gaan doen. De overwegend Duitse toestellen, zoals Loewe Opta, zaten er vol mee. Dat is de enige periode, dat ik bij een defect toestel meteen al die Wima's verving. (Ook precappen avant la lettre dus)

maartenbakker

Golden Member

Dat gaat om papiercondensatoren, die gaan allemaal stuk ongeacht de fabrikant. MKM en MKH zijn polyestercondensatoren. Ik ben geen voorstander van open uitvoeringen omdat er alsnog problemen met vocht zouden kunnen ontstaan, maar lang niet zo snel, makkelijk en dramatisch als bij papiercondensatoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

MKS was er ook nog daarvan waren de zijkanten van de MKM afgelakt. Dat was een verbetering. In den beginne was men zeer te spreken over de groene serie. Een bespreking van het nieuwe onderdeel in Radio Bulletin/Elektuur was positief. Je kon er zelf een gaatje in boren dan werkte de condensator nog goed, schreef de onderzoeker. Ook een manier om een C op lagere waarde te trimmen!! Ik ben nu dik 60 jaar bezig en veel dingen herinner ik me nog als de dag van gisteren.

Arco

Special Member

Die bruine Wima 'toffees' waren inderdaad bar en boos...
Hoofdzakelijk omdat de omhulling niet goed dicht was bij de draaddoorvoeren (en ook snel brak) en er vocht in kon komen.

Ik heb het er wel eens over gehad met reparateurs in Duitsland, die begrepen het niet erg: er waren daar maar weinig problemen met Wima's.
De reden zal zijn dat de luchtvochtigheid in Nederland (vooral aan de kust) hoger is als in Duitsland en het dauwpunt hier hoger ligt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ik heb een hele batterij van die bruine wima's ooit gebruikt in een tesla coil, dat ging heel eventjes goed :P

Nog een paar :-)

Deze blauwe = 0.1uF / 100V ?

Deze rode = 0.22uF / 63V ?

Deze gele = 0.033uF / 160V ?

I love it when a plan comes together !
Thevel

Golden Member

Deze gele = 0.033uF / 160V ?

Inderdaad.
0.033uF = 33nF

Arco

Special Member

Deze blauwe = 0.1uF / 100V ?

Nee,

Er staat toch duidelijk 0,01 op?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

FKC is een speciaaltje: polycarbonaat. Soms Vaak te vervangen door polypropyleen, maar soms wil je wel echt origineel gebruiken. Polyester is meestal ongeschikt in zulke gevallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."