Meanwell CC voeding, led gloeit na

Hoi

Nu ik mijn thuisinstallatie op KNX heb gezet, probeer ik zoveel mogelijk led armaturen op DALI te zetten, want die fase dimmers werken vrij slecht icm de ingebouwde led drivers. Aangezien de bedrading tot de armaturen 3x1.5mm² is, kan ik geen Dali tot in het armatuur bekomen. Dus ik centraliseer de voedingen in de garage en stuur alles van daar uit. Voor de meeste armaturen gaat dit goed, behalve eentje in de slaapkamer, deze gloeit heeel lichtjes na. Ik vermoed een inductieve spanning in de draad, maar hoe kan ik dit nu best oplossen?

Gebruikte led driver: Meanwell LCM-40DA
Armatuur: Wever & Ducre Boxx 1.0 LED, deze gebruikte 500mA CC drivers, maar deze heb ik eruit gehaald en worden aangestuurd door de Meanwell driver.

Afstand garage (voeding) tot slaapkamer (armatuur) is +- 8m

Sine

Moderator

Meestal is een weerstandje over de led leidingen genoeg, heb je enig idee van de spanning in normaal bedrijf?

Ha spacekiek,

Een inductieve reactantie compenseer je met een capacitieve reactancie.
Kan je inschatten wat je inductie is dan is de condensator te berekenen !
Het idee van @Sine kan ook het voordeel van een condensator is blindvermogen dus geen warmte ontwikkeling nu zal dat laatste wel meevallen,
en kan een demping weerstandje voldoende zijn....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 januari 2022 09:03:14 schreef Sine:
Meestal is een weerstandje over de led leidingen genoeg, heb je enig idee van de spanning in normaal bedrijf?

Bij 100% meet ik 51,1VDC

Op 14 januari 2022 09:05:40 schreef electron920:
Kan je inschatten wat je inductie is dan is de condensator te berekenen !

Dat is te lang geleden, geen idee :S

[Bericht gewijzigd door spacekiek op vrijdag 14 januari 2022 09:14:10 (32%)

fred101

Golden Member

Volgens mij is het een capacitieve inkoppeling van stroomvoerende naar stroomloze draden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 januari 2022 09:13:31 schreef fred101:
Volgens mij is het een capacitieve inkoppeling van stroomvoerende naar stroomloze draden

Mss moet ik de draden uit de verdeelkast halen zoveel mogelijk apart trekken van de stroomvoerende draden ?

Op 14 januari 2022 09:15:11 schreef spacekiek:
[...]

Mss moet ik de draden uit de verdeelkast halen zoveel mogelijk apart trekken van de stroomvoerende draden ?

draden van een kring door andere buizen dat mag niet, dacht ik.

meestal is een door capacitieve koppeling geïnduceerde spanning de oorzaak.(fred schreef het ook al)

mogelijke oplossingen staan hierboven al. weerstandje of condensator parallel op de leiding.

Op 14 januari 2022 09:26:36 schreef kris van damme:
[...]
draden van een kring door andere buizen dat mag niet, dacht ik.

Nee, draden zit apart in een preflex buis. Alleen in de verdeelkast komt deze toe op een rijgklem, waar ik nu de draden van de CC voeding op aansluit.

Ik heb nu een test gedaan met draden UIT de verdeelkast, maar nog steeds gloeien ze lichtjes. Als ik de voeding geen stroom geef, dan gaan ze wél volledig uit. Dus mss toch geen inductie via de draden dan ?

Als ik het goed begrijp heb je de leds los getrokken in een verdeelkast, en de leds blijven branden met alleen de kabel naar de verdeelkast er aan?

Capacitieve koppeling is al gezegd. Een weerstandje, reken hem uit op zeg 2% van het verbruik van de leds. Dus als de leds 50W zijn bij 50V, bereken je 1W op 50V, dus 2k7 Ohm.

Nu vind ik 1W wel heel veel: Dat is niet meer een klein weerstandje. Dus dan zou ik het eerst proberen met een veel grotere waarde om te kijken of dit misschien al werkt. Denk aan 10k of zelfs 100k.

Voor 100k: als je die niet in huis hebt... Als je de boel los hebt en in de verdeelkast de draden kortsluit met je lichaam. Dat zal deze tijd van het jaar rond de 1M zijn. Kan dan iemand anders kijken of de leds uitgaan ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee sorry, ik bedoelde dat ik de draden zo ver mogelijk UIT de verdeelkast heb gehaald, omdat ik dacht dat ze te dicht bij de voedingsdraden lagen van andere circuits. Ik heb deze uit de kast eens aan de led driver gehangen, maar nog steeds gloeien ze.

Als ik de stroom afkoppel van de driver (in beide scenario's)dan stopt het gloeien, dus het moet dan toch aan de driver liggen die wat stroom lekt ?

Arco

Special Member

Weerstand over de leds heen zetten zoals reeds gezegd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry dat ik in herhaling val, maar ik snap het duidelijk niet:

Als ik de draden loskoppel en de leds gloeien daarna niet meer ... dan is er toch geen capacitieve koppeling ?

Ivm de weerstand, hoe moet deze geplaatst worden, want het is een constante stroombron, dus serieschakeling.

Arco

Special Member

Leds hebben aan een miniem stroompje al genoeg om zichtbaar licht te geven.
De bekabeling vangt van alles op en dat is genoeg om de leds aan te krijgen...

Weerstand parallel over de draden die uit de stroombron komen (dus over de serieschakeling van leds)
Iets van 47k of 100k is waarschijnlijk al genoeg.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nagloeien: houdt dat op na een tijdje of blijft dat doorgaan?

En volgens je beschrijving kan het inderdaad aan de combinatie van driver en armatuur liggen. Of aan die capacitieve koppeling van de draden.

Heb je de spanning op de aansluitdraden van het armatuur gemeten in de uit-stand? En dan in het wisselspanningsbereik van een hoogohmige voltmeter? Liefst 1 mega Ohm of hoger als ingangsweerstand.

En de waarschijnlijke oplossing geeft Arco al.

Begrijp ik het nu goed?

Je hebt wat zitten prutsen in de verdeelkast (maar wel alles vast laten zitten) en dat hielp niet.

-> Dat is niet verrassend, het is waarschijnlijk dat over een LANG stuk er invloed is, dus niet de meter dat het door de verdeelkast loopt.

Maar ook: Als je bij de led-driver 1 van de draden naar de leds loshaalt dan stopt het probleem.

Brightnoise heeft ook een goede observatie: "Nagloeien" doet vermoeden dat het na korte tijd over is. Maar de rest van de "capacitieve koppeling" theorieen zijn alleen consistent met dat hij gewoon (licht) aanblijft als je hem uit zet. Het moet dus duidelijk zijn wat er precies aan de hand is want anders kunnen er oplossingen aangedragen worden voor problemen die er niet zijn (en dus het probleem wat er WEL is niet oplossen!)

Een driver zou wat "lek" kunnen hebben zodat ie iets aan aansturing blijft sturen ook als ie uit zou moeten zijn.

Oh: Goedkoopste oplossing, maar niet gegarandeerd dat het werkt: Wat gebeurt er als je de stekker van de voeding andersom in het stopcontact doet?

Je moet de weerstand parallel zetten met de leds. Niet in serie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 14 januari 2022 08:53:10 schreef spacekiek:
Behalve eentje in de slaapkamer, deze gloeit heeel lichtjes na.

Valt ook op in het donker van de slaapkamer. Bij mij verminderde het enorm na de nul en fase gewisseld te hebben!
Wat ook kan een oplossing zoals hierboven is geschetst. Weerstandje.
Moderne LED's lichten al bij minder dan 1mA iets op. Zie de AC mA meting in mijn topic.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/156976

Op 14 januari 2022 11:47:29 schreef Arco:
Weerstand parallel over de draden die uit de stroombron komen (dus over de serieschakeling van leds)
Iets van 47k of 100k is waarschijnlijk al genoeg.

Ik zal deze eens proberen. Kost best wel wat! :-)

https://www.kiwi-electronics.nl/nl/weerstand-100k-ohm-1-4-watt-5-10-st…

Op 14 januari 2022 11:49:23 schreef Brightnoise:
Nagloeien: houdt dat op na een tijdje of blijft dat doorgaan?

Het blijft doorgaan. Ik meet ongeveer 125mVDC wanneer deze uit staat.

Op 14 januari 2022 12:21:46 schreef rew:
Begrijp ik het nu goed?

Je hebt wat zitten prutsen in de verdeelkast (maar wel alles vast laten zitten) en dat hielp niet.

-> Dat is niet verrassend, het is waarschijnlijk dat over een LANG stuk er invloed is, dus niet de meter dat het door de verdeelkast loopt.

Buiten de verdeelkast lopen deze kabels gewoon in een preflex. Best wel sterk dat de stroomvoerende draden hier nog steeds invloed op hebben.

L&N wisselen heeft geen effect ...

125 mV DC? Daar gaat geen LED van oplichten ("nagloeien").

Meet ook eens in het AC bereik. En let op of bij het aansluiten van de meter het "nagloeien" al stopt.

Ik heb eens een weerstand parallel aangesloten (bij de driver), maar helaas zelfde probleem.

Wat ik niet snap, is dat ik nog steeds een goeie 130mV meet aan het armatuur ... daarmee kan de led toch niet oplichten ? Andere driver ... ander led armatuur geprobeerd, nog steeds lichten ze stilletjes op (en blijven gloeien)

Had ook eens gekeken naar de Busch-Jaeger 6596 compensator, maar dat lijkt me eerder voor 230V leds. De mijne wordt aangestuurd met 0.5A CC driver in de garage.

Zou het verstandig zijn om een shielded kabel te trekken naar daar, dan kan er toch geen capacitieve koppeling meer zijn ?

Arco

Special Member

Wat ik niet snap, is dat ik nog steeds een goeie 130mV meet aan het armatuur ...

Met een multimeter ga je dat niet meten, met een scoop kun je zien wat er werkelijk voor signaal aanwezig is op die kabels...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gok eigenlijk op een condensator tussen primaire en secundaire die dit probleem veroorzaakt, niet op een probleem met de bedrading en alles wat dat onderweg veroorzaakt. Ik zie het niet in het blokschema staan, maar goed, dat is ook 'maar' een blokschema.

Hoewel geen LED-driver lekken de Mean Well IRM60-48ST en Mean Well IRM45-48ST die in mijn bureaulampen zitten, in combinatie met de LDD-500 zodanig dat als ik mijn vinger in het midden van een groep van zes leds plaats, de boel begint te gloeien. Raak ik met een andere hand een deel van de metalen arm aan (die geaard is) dan gaat alles nog feller gloeien.
Mijn multimeter geeft aan dat er hoogstens 60 micro-Ampère loopt, maar dat is toch voldoende om de 120 LEDs allemaal te laten gloeien.

Het is zelfs een keer gebeurd dat er voldoende 'lading' opgebouwd werd dat de driver zelfs doorstarte: een geweldige, eenmalige flits was het resultaat.

Ik ga ook voor het weerstandje over de secundaire aansluiting. Grote kans dat dat het opheft.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 8 februari 2022 12:28:46 schreef weardguy:

Ik ga ook voor het weerstandje over de secundaire aansluiting. Grote kans dat dat het opheft.

Wel dat heb ik al gedaan met een 100K 1W weerstandje ... geen effect 8)7

Mss eens een ander merk Dali driver proberen?

jerome

Golden Member

100k geeft een korsluitstroom van 20uA bij 2V ledspanning. Je had beter 10k genomen. Waarom stoort het eigenlijk?

als je die spanning meet van 130mv, gaat dan de led uit? zou kunnen dat je meter al genoeg 'verlies' veroorzaakt om de leds te doven.

wat je soms ook hebt, is een hele kleine AC spanning, die in de voeding wordt gelijkgericht en zo langzaam de condensatoren opvullen.
eens de voeding van de led genoeg spanning heeft opgeladen, beginnen de leds te gloeien. niet veel, maar net genoeg wat continue kan bijgeleverd worden door die lekkende AC kring.

vooral bij oude wisselschakelingen en daar leds monteren, blijft je nagloeien hebben.
op zich vind ik het niet erg, en de kindjes slapen niet graag in het donker. bespaard mij al zo een nachtlampje.

bij mijn dochter haar kamer heb ik philips en chinese ledlampen. als ik 1 van die chinese (zitten er 4 in) vervang door die philips gaan alle leds uit. draait ik de philips los, gloeien de andere 3 na.
in die philips lamp zit een bleederweerstand over de 2 aansluitcontacten om het opgloeien te voorkomen. en die weerstand trekt dan ook alle andere spanningen omlaag zodat de rest ook niet meer gloeit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 februari 2022 13:25:06 schreef jerome:
100k geeft een korsluitstroom van 20uA bij 2V ledspanning. Je had beter 10k genomen. Waarom stoort het eigenlijk?

Op 14 januari 2022 11:47:29 schreef Arco
Iets van 47k of 100k is waarschijnlijk al genoeg.

Iemand had me 47 of 100K aanbevolen.

Stoort omdat het in de slaapkamer is en mijn vrouw hypergevoelig is aan licht :)

Op 8 februari 2022 13:49:26 schreef fcapri:
als je die spanning meet van 130mv, gaat dan de led uit?

Nee, de meting heeft geen invloed op de leds.

Ik ga me nu een ELDOled driver bestellen, die zijn blijkbaar kwalitatief zeer goed. En als dat niet werkt, een shielded stroomkabel. En als dat niet werkt ... een nieuw huis!! :) 8)7