Mig mag lasapparaat

Hoi,

Ik heb een Castolin Eutectic (castomig 308 geloof ik) en ik wil hem aanzetten en na ongeveer 10 seconden (ik had hem alleen aanstaan en had nog niks gelast) hoor ik een soort plof en de toorts werkt niet meer (ik heb hem nog een paar keer aan en uitgezet en normaal hoor ik bij het aanzetten een soort klik maar dat hoor ik nu ook niet meer) ik heb hem al opengemaakt en ik kan niks zien wat verbrand is (direct na die plof dacht ik wel iets branderigs te ruiken maar ik kan niet vinden waarvan) wat zou dit kunnen zijn?

Omdat ik een tijdje lasapparatuur gerepareerd heb zal ik maar bijspringen, dit merk ken ik opzich niet maar kan je wellicht foto's van de binnenkant plaatsen dan kan je bepalen of het een inverter is of een lastransformator met hulpspanningen. voor gasklep draadmotor en besturing.

Die klik die je hoort hoeft niet perse een relais te zijn maar kan ook de gasklep zijn die je hoort schakelen, dat is een simpele solenoid welke met AC of DC geschakelt wordt, al dan niet door een relais of triac.

Die klik die je normaal hoorde zal waarschijnlijk het hoofdrelais zijn om de serieweerstand met de drie-fase brugcel te overbruggen als de elkobank op spanning is. Maar dit is gebaseerd op de aanname dat het een inverter betreft.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

Gr,
Florick

expert in percussive maintenance

hallo
op de foto zie ik een printplaat waar de sturing opzit
waarschijnlijk zit daar het probleem
ook even aan beide zijden een foto maken van deze
zien we waarschijnlijk het probleem

Bingo, ik denk dat daar inderdaad een brugcel of elco defect is. of wellicht een tantaaltje wat opstandig is geworden.

expert in percussive maintenance

Wat is je lokatie. Misschien zit er iemand met ervaring in de buurt.

jerome

Golden Member

Ik hoop dat die onderste plaat van de andere kant demonteerbaar is. Print zit daar anders wel ferm weggestoken.

Ik heb hem inmiddels naar een lasapparaat monteur gebracht, het is mij te ingewikkeld om uberhaupt iets van te snappen. Begin volgende week gaan ze er naar kijken dus dan weet ik wat meer