epoxylaag printplaat

Beste mensen,

Ik heb een printplaat waar ik een paar onderdelen van moet vervangen. Een aantal onderdelen zit zo vast in de epoxylaag dat ik ze er niet uitkrijg.

Heeft iemand een idee hoe je een deel van die epoxy weg kan halen zonder de rest van de printplaat te beschadigen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Arco

Special Member

Wat bedoel je met 'epoxylaag'? (de print is zelf van epoxy gemaakt)
Is de print ingegoten soms? Dan is meestal de enige oplossing om de boel (heel voorzichtig) af te bikken met wat fijn gereedschap...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een soort epoxyhars die er later overheen is gedaan. Het zit niet over alle componenten maar het lijkt alsof er random wat hars is aangebracht.

Op de foto zie je het spul op de printplaat rondom de elco's.

Arco

Special Member

Da's gewoon kit om de elco's te fixeren (kunnen ze niet loskomen en/of herrie maken)
Meestal is die kit verhard en kun je die met een schroevendraaiertje eraf steken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Vaak is het gewoon hotmelt glue, die in de loop der jaren steenhard is geworden. Soms is een schroevendraaiertje dan niet eens nodig... :)

Andere bouwers gebruikten een soort siliconen, maar dat blijft (ook na 20+ jaar) enigzins rubberachtig.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

En je hebt er ook die chemisch uit elkaar valt en gaat geleiden.
Jeuj

dit lijkt me gewoon een goede, echt hardende kit, en die kan goed hechten aan de print. Het is zeker geen hotglue. Ik heb hotglue nog nooit weten verharden, zelfs niet na 37 jaar. wordt wel geleidend met de jaren als je de verkeerde soort gebruikt.

Wat het is weet ik ook niet maar het gaat er niet op een normale manier af. Het zit in de voeding van een Harman Kardon sub ik wil die graag repareren en niet verder stuk maken omdat ik die zooi er niet afkrijg.

Misschien is er iemand die het al eens is gelukt om dat spul te verwijderen.

Sine

Moderator

Hmja, welke HK, die hebben het foute type lijm gebruikt wat dus gaat geleiden na x-tijd.
Meestal is dat zichtbaar aan verkleuring van de lijm (wordt donkerder)

Arco

Special Member

HK heeft volgens mij ook aandelen in een lijmfabriek, want ze spuiten onwaarschijnlijk veel van dat spul op iedere print... ;)
Toch een kwestie van geduldig mechanisch verwijderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is in ieder geval geen epoxy, dat loopt anders uit.

Wat goed nieuws is, epoxy krijg je bijna niet weg.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 10 januari 2022 21:34:31 (33%)

Arco

Special Member

Ik weet het...
Na het 'uitbikken' van een ingegoten print zit je onder duizenden hele kleine splintertjes epoxy die alle kanten opvliegen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Soms werkt gewoon met hete lucht warm stoken en dan wordt het toch zacht..

EricP

mét CE

Het onderdeel wat je los wilt hebben, kun je er ook met wat geweld afhalen. Je vervangt het omdat het stuk is, dan hoeft het ook niet in 1 deel van de PCB te komen. Daarna heb je doorgaans wel ruimte om een beetje te 'hakken'. Of - als het zich daarvoor leent - 'creatief monteren'.

Op 10 januari 2022 20:14:34 schreef Sine:
En je hebt er ook die chemisch uit elkaar valt en gaat geleiden.
Jeuj

Vanzelf geleiden heb ik nog niet gezien, wel dat de lijm hydroscopisch word en gaat geleiden door het aantrekken van vocht uit de lucht.

Volgens mij heet deze kit "Pliobond", maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook geen idee hoe je die er het beste van af kunt halen.
Heet stoken zoals KGE aangeeft?
Of zou alcohol, IPA, aceton of iets dergelijks het oplossen?

Arco

Special Member

Simpelste is mechanisch verwijderen met een klein mesje of schroevendraaiertje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 10 januari 2022 22:07:15 schreef KGE:
Soms werkt gewoon met hete lucht warm stoken en dan wordt het toch zacht..

Dat doe ik ook als wegsteken niet lukt of kan.

Als het alleen om geleiding gaat dan kan je meten of dat het geval is. Of zorgen dat je alleen de stukken los bikt die contact met blanke pootjes of draadjes maken

Als het om de elcos gaat dan soldeer ik ze eerst allemaal los. Dan lukt het vaak door daarna de elco' s te kantelen. Die elco komt dan zo los. Zijn ze allemaal weg dan wordt los steken/breken eenvoudiger

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs