230v Blower motor omkeren met frequentieomvormer

Wij hebben een mooie Holtkamper vouwwagen met daarin 2 blower motoren voor het uitvouwen en inklappen.
Dit zijn de motoren;
https://bouncycastleblowers.com/nl/gibbons-fans-springkussen-blower-in…

Deze vouwwagen zijn packed met opties/features en daardoor erg looiig.
Nu wil ik 1 van deze motoren(á 16kg) eruit halen, maar dan mis ik of het invouwen of het uitvouwen qua ventilator. De 16kg lijkt niet veel, maar is het gemiddelde gewicht van een fiets en dat doet er voor een vakantie echt toe ;) :)

Nu is mijn idee om de overgebleven motor dmv een FrequentieOmvormer voor zowel het uitvouwen als inklappen te gebruiken.
Wat ik lees op internet kan een FO alleen werken met een 3fase motor. Nu heb ik weinig tot geen verstand van elektromotoren en daarom nu de vraag;
Wat is de kans dat in zo'n blower een 3fase motor zit? Is die kan erg groot, gemiddeld of een heel kleine kans.
Als de kans groot is, wil ik de popnagels van deze motor eraf boren en de 3fase naar buiten leiden om deze op de FO aan te kunnen sluiten.

Hopelijk kan iemand hier iets nuttigs hierover melden :)

Sine

Moderator

De kans op een drie-fasen motor is nul.

Daar zit gewoon een enkelfasig geval in met een aanloopcondensator. Een beetje afhankelijk van de uitvoering kun je die simpelweg omkeren door twee draadjes om te draaien.
Dus geen spannende FO trucs nodig.

Een groter probleem is dat die centrifugaal ventilator niet gaat zuigen als je de draairichting omkeert, hij zal dan nog steeds blazen, alleen veel minder efficiënt.

Je kan ook een verloopstukkie maken op het inlaatrooster. Dat verloopstukkie sluit je aan waar je normaal de uitlaat van de van de ventilator op aansluit.

Ohm Pi zijn oplossing is de beste.

Het is een centrifugaal ventilator deze zuigt niet als je de draairichting verandert.

suc6