LED op lekstroom

RAAF12

Golden Member

Het pas gekochte LED lampje gloeit na als de dimmer uit staat, het is maar weinig, dik 1mA gemeten in serie met de 230V.

KGE

Golden Member

Vermoedelijk gaat de dimmer niet helemaal 'uit', soms zit er niet eens een schakelaar aan de knop maar gaat de potmeter gewoon op 'minimum lichtsterkte' (of maximum weerstand). Met een halogeenlampje zie je daar niets van, met LED wel..

RAAF12

Golden Member

De dimmer klikt wel je ziet ze zitten op de stang van de buis. Twee dimknoppen.
Ik vermoed dat het een goedkoop lampje is er zijn ook duurdere de 0-100% regelen. Deze is dimbaar tot ong. 20% en daarna klik is, bijna uit. Lampje is niet in het zicht, normaliter. Het viel me vandaag op nadat ik het beschermglaasje terug wilde klikken.

en als je de stekker eens omdraait in het wcd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 8 januari 2022 17:23:01 schreef RAAF12:
De dimmer klikt wel

Het kan ook een mechanische klik zijn, het kan dus zijn dat er helemaal geen schakelcontact in zit.

RAAF12

Golden Member

Ik ben nu in een ander pand maar later zal ik de stekker omdraaien. De bovenste heeft een zware halogeen erin zitten maar brand meestal niet. En dan ook maar even de voet open schroeven om te kijken wat daarin zit.

Arco

Special Member

Als het een 1-draads seriedimmer is, dan blijft er altijd wat stroom lopen (anders kan het ding niet werken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 8 januari 2022 18:17:48 schreef Arco:
Als het een 1-draads seriedimmer is, dan blijft er altijd wat stroom lopen (anders kan het ding niet werken)

Ik ben benieuwd wat erin de voet zit die twee potmeters hebben allebei een schakelaar. @Thevel,de schakelaar niet aangesloten, ja dat kan ook!

KGE

Golden Member

Ze klikken misschien wel maar of dat echt een schakelaar is..
Ik heb in het verleden wel eens zo'n dimmer potmeter uit elkaar gehaald en daar stopte de koolbaan gewoon aan het begin dus geen sturing meer op de triac. De klik was mechanisch.
De dimmer zit in serie met de lamp en er zitten dus altijd componenten in serie met de lamp. Een LED lamp kan met microampere's al licht geven dus...

RAAF12

Golden Member

De LED licht duidelijk veel minder op in de andere stand van de stekker ik moet echt in het donker kijken anders is het niet te zien. De voet heeft alleen intern gewicht. De dimmer kan open maar de knoppen willen er niet af die zitten er strak op. Morgen maar eens kijken of ik ze eraf krijg. Maar voor nu ga ik maar even plat :Z

Wat wil je bereiken? 1mA is (mits de powerfactor 1.0 is) ongeveer 2 kWh per jaar: 70 cent per jaar. Misschien heb je dat er voor over om een nachtelijk lichtpuntje te hebben?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Stuk plastiek opsnorren om de knoppen schadevrij te verwijderen die zitten nogal vast. Of met een tang misschien met iets er tussen. Maar het spul werkt goed. Ik heb in de keuken getest met een geaarde WCD maar dat maakt niet uit voor de hoeveelheid licht die de ledjes uitstralen. Maar ik blijf nieuwsgierig of er potmeters inzitten met een contactloze aan/uit schakelaar.

Zo'n twee jaar geleden had ik zo'n lamp open. De knoppen zitten op potmeters met geribbelde kunststof as geschoven. Als je aan de knop trekt beginnen ze na een paar seconden eraf te schuiven. Met een lamp erbij aan de zijkant kun je zien hoe het zit.
Ik weet nog dat het een ramp was om alle bedrading weer achter de kap te krijgen.

RAAF12

Golden Member

Dat wil ik wel geloven want de drie kruiskoppen had ik al losgedraaid en voorzichtig gekeken. Weet je nog wat er achter de zwarte isolatie zat? Die knoppen zijn wel verrekte glad om eraf te trekken. Zou zoals geopperd werd zou het ook lekstroom door een condensator kunnen zijn. Maar als ik in het pand ben ga ik verder kijken en een foto maken!
Dat is wel het makke van onderzoekers aka trouble shooters, die willen graag het naadje van de kous weten :-)

Anoniem

Is de dimmer wel geschikt om een led lamp te dimmen??
Wat mogelijk een uitkomst kan bieden is een compensator te plaatsen op de uitgaande kant van de dimmer.
https://www.klusspullen.nl/a/287252/schakelmateriaal/busch-jaeger/busc…

RAAF12

Golden Member

Jawel, maar de ingebouwde elektronica van de LED lamp moet ook geschikt zijn. Er zijn lampjes te koop die wel mooi van 0-100% regelen deze doet dat niet. Dat staat ook op de losse lampjes site (ben de naam even kwijt) duidelijk aangegeven. Ik had voor €33 aan lampjes gekocht en ben voorlopig wel voorzien. Bovendien gaan morgen(?) de bouwmarkten in NL weer open en kan ik kijken wat zij in het assortiment hebben.
De 'lekstroom' is dus minder dan 1mA en valt niet op alleen in een totaal donkere kamer waar je ogen gewend zijn aan de duisternis. Ik ga niet lopen kloten en ben tevreden met het behaalde resultaat. Achteraf gezien had ik beter wat zwaardere LED lampjes (meer licht) kunnen kopen.....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 14 januari 2022 13:02:32 (22%)

ik heb verschillende ledlampen die nagloeien en ik vind dat eigenlijk nog wel een voordeel

1) mijn dochter wil niet volledig in het donker slapen. ze heeft 4 ledlampen op haar kamer. deze gloeien allemaal een beetje na.
als ik één van die lampjes vervang door een philips ledlamp gaan ze allemaal uit. IN de philips ledlamp zit nog een bleederweerstand parallel over de led. dus de lekstroom is er nog altijd, gaat gewoon door de weerstand.
dus daar vind ik het opgloeien niet erg. het kost me niet meer energie. het is daar een wisselschakeling dus moet ergens een capacitieve koppeling zijn tussen de schakeldraden

2) mijn buitenverlichting 78mm R7S 150W lampen heb ik vervangen door ledvervangers. deze gloeien snachts ook als ze niet aan staan. er zit fysiek een aan/uit schakelaar aan, dus dat oplichten moet gewoon capacitief zijn
die lekstroom was er vroeger ook, alleen zag ik hem dus niet door de laagohmige gloeidraad.

3)mijn grote 118mm R7S ledlampen aan de loods heb ik vervangen door R7S led filament lampen, fell witte 30Watt stuks.
snachts die ik die filamenten ook oplichten. die lampen zijn geschakeld met een relais en afstandsbediening, er zit 100% zeker GEEN spanning via dat relais op de draden, en toch lichten ze op.
idem als in stap 2, die lekstroom was er vroeger ook maar zag je niet in de gloeidraad.

het geeft me wel als 'indicatie' dat de stroom in het huis aanwezig is. nuttig licht is het daar absoluut niet, maar om dat oplichten weg te werken met een parallel weerstand, is me ook niet waard

veel kans dat uw ledlamp met 1 fase aangesloten ook al voldoende oplicht om zichtbaar te zijn en dat het totaal niet door de dimmer veroorzaakt wordt

ik wil eigenlijk in mijn huis allemaal van die lampen hebben (heb veel GU10 ledspots zitten), want dan hoef ik snachts niet eens de verlichting aan te zetten om naar toilet te gaan :-). EN het verbruikt minder dan een optische bewegingssensor zou verbruiken om de lamp aan te sturen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 januari 2022 18:14:10 schreef RAAF12:Weet je nog wat er achter de zwarte isolatie zat?

Nee, geen idee meer.
Deze week viel mij wel in huis een zachte zoemtoon op. Na flink speuren kwam ik uit bij deze lamp. Als ik de constructie vastpakte hield het op, en als ik de constructie een duw gaf begon de zoemtoon te welles/nietessen op de maat van het geschommel. :) Dat terwijl de lamp uit stond. Blijkbaar staat er dan toch ergens iets niet écht uit.

Bij mijn ouders staat een soortgelijke lamp op een ongeaard WCD, die lamp 'kietelt' als je je hand eroverheen strijkt.