Voeding 115Vac -> -48Vdc

Dave013

Golden Member

Hallo allemaal!

Aan mijn project wil ik een negatieve spanning van 48v toevoegen, en aangezien er niet echt plek is voor een extra transformator, wilde ik een aftakking maken van mijn huidige transformator.
Het is een scheidingstransformator van 230v->115v 700mA en het is de bedoeling om op die 48v 3 a 4 relais aan te sturen van 9mA, er zullen maximaal 2 relais tegelijkertijd geactiveerd zijn plus een paar leds

Nu heb ik deze schakeling gemaakt met wat ik nog had liggen

Dit is de tor https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/mje5730-d.pdf

Ben ik zo op de goede weg?
Ik heb de schakeling al wel gemaakt en na de gelijkrichter zit ik onbelast op 165Vdc en ik kan met die tor 'm afknijpen tot +- -45v.
De relais moet ik nog bestellen, dus ik weet nog niet of die tor het goed gaat doen onder belasting? en/of dat ie gekoeld moet worden?

En misschien is er een betere oplossing zonder onnodig energie te verstoken. Met zeners ofzo?

Sine

Moderator

Zijn 115V AC relais geen betere optie? Die kun je schakelen met een opto triac zoals een MOC 3022.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 14 januari 2022 19:47:28 (69%)

Dave013

Golden Member

Helaas niet, omdat ik die -48v ook nodig heb voor een continuïteits check, vandaar de leds ook...

Sine

Moderator

Als je het dan toch met DC wilt doen zou ik in plaats van zo'n voeding zou ik gewoon een weerstand in serie met de relaisspoel zetten overigens. De dissipatie is exact het zelfde en dat is een stuk minder ingewikkeld.

Ik weet niet waar je die relais mee stuurt, maar denk er aan dat je 115V AC en je 48V _NIET_ galvanisch gescheiden zijn!

Als je toch echt -48V wilt maken ga dan minimaal voor een zener als referentie. En zorg dat het regelbereik van je pot binnen een beetje logische waardes blijft.

Ik denk dat ik zelf (zonder verdere achtergrond van je constructie te kennen) zou gaan voor een kleine schakelende voeding. Die moet makkelijk passen in de plaats die je wilt gebruiken voor je voeding en die zijn verkrijgbaar met 100-240V ingangsspanning.

-edit-

Zoiets bijvoorbeeld:
https://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-006-148/power-supply-ac-dc-…

Dave013

Golden Member

Huh

Op 14 januari 2022 19:48:43 schreef Sine:
Ik weet niet waar je die relais meer stuurt, maar denk er aan dat je 115V AC en je 48V _NIET_ galvanisch gescheiden zijn!

Maar het blijft dan toch nog steeds galvanisch gescheiden van het net..

En die zener als referentie, bedoel je daarmee parallel na de gelijkrichter en R2 flink wat verhogen>

Sine

Moderator

Het blijft netgescheiden, maar je 115 en je 48 zijn uiteraard NIET gescheiden.
Ik heb geen idee wat je met die 115V doet, of hoe het eea aan elkaar hangt, maar omdat je het -48V noemt ga ik er even van uit dat je het ergens aan elkaar knoopt.

Je moet hier zoveel spanning gaan opstoken dat die transistor ook wel een stevig koelblokje nodig gaat hebben, alleen dat al is groter dan het hierboven genoemde switchertje.

Je moet zo ongeveer 100V wegregelen over de transistor. Dus dat is 1W voor elke 10 mA uitgangsstroom. Dan heb je al snel een flinke koelplaat nodig.

Dave013

Golden Member

Hmmmmm daar hebben jullie wel een punt ja!
Ik denk dat ik toch beter maar voor z'n PSU kan gaan ja...
Dan ben ik op de print zelfs minder oppervlakte kwijt haha
IK wist niet dat die dingen zo klein zijn tegenwoordig.

Thnx!

joopv

Golden Member

PoE injector voedingsmodule? Zijn meestal autoranging voor USA/ eu netspanning en leveren 48v 300ma. Lijkt me goed passen hier.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Misschien met een serie condensator en een zenerdiode?
Met een 1µF X2 condensator kun je vrijwel vermogensverlies ongeveer 20mA trekken.