Stereocoder met 16 maal oversampling

In navolging van mijn vorige topic: Dubbelzijband modulator met de 4066 bi-directionale schakelaar ,
komt hier het vervolg wat over de eigenlijke toepassing gaat van de CD4066, of de CD4051.

Bij toeval ontdekte ik gisteren een site welke een complete beschrijving geeft van een stereocoder, zonder ingewikkelde filters te gebruiken.
https://www.qsl.net/yo4hfu/DAVIDE_CLONE.html
Hier wordt gebruik gemaakt van over sampling om de sinus spanning van 19 en 38kHz te vormen.
Daar gaat dus dit topic over, hoe dat ik dat ga bouwen.
Hoewel ik over weinig professionele meetapparatuur beschik (eigenlijk alleen een scoop), zal ik toch zo goed mogelijk verslag uitbrengen.

Tevens heb ik een vraag over deze stereocoder; normaal gesproken wordt het R+L audio signaal gesommeerd met de 19kHz piloot toon.
En het verschil signaal L-R gaat in de dubbelzijband modulator, maar dat is hier niet het geval.

Hier wordt gewoon het linker en rechter audio kanaal gebruikt voor de dubbelzijband modulator.
Hoe zit dat nu eigenlijk vraag ik mij af?

Telefunken Sender Systeme Berlin

L en R worden in een DSB modulator tot dit 38 kHz dubbelzijband signaal gevormd.

https://www.qsl.net/yo4hfu/Files/DAVIDE_CLONE/Stereo_Coder_DAVID_III_c…

Zie deel links-boven.

Interessante aanpak: weinig fasefouten en eenvoudiger laagdoorlaatfilter.

Toevoeging:
de weerstandsladder volgt de waarden SIN(22,5) (graden), 45 grd, 67,5 grd en de top is 90 grd. De 4052 loopt deze aftakkingen af en vermenigvuldigt op deze manier met het signaal L-R. Want dat staat op de twee uiteinden van die weerstandsladder.
Op deze manier is het uitgangssignaal effectief vermenigvuldigd met 608 kHz gedeeld door 16. Die deelfactor 16 is het uitgangssignaal van IC6 en dat uitgangssignaal is 4-bit; de adressering van de sampelaar 4051.
Opgelet: het uitgangssignaal is een vermenigvuldiging zonder sample-hold nog.

De helft van de periode wordt L er nog bij opgeteld. Dat is een keuze voor de matrix, waarvan ik het waarom nog niet uitgeplozen heb.

Hartelijk dank voor de toelichting Brightnoise.
Dat was de vraag die ik ook wilde stellen, waarom zijn er van die vreemde weerstand waarden gebruikt.
En dat heeft dus te maken met de spannings vermenigvuldiging.

Door die gehele serieschakeling van weerstanden zou bij een spanning van 8 Volt symmetrisch een stroom lopen van 5,3mA.
Neem ik nu voor iedere weerstand een waarde van 510 ohm, dan loopt er een stroom van 3,92mA (bij tweemaal 8 Volt symmetrisch).
Over iedere weerstand staat dan netjes een spanning van precies 2,0 Volt.

Maar dat gaat dus niet werken, in dit geval. :)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Inderdaad, de verhoudingen bepalen de juiste spanning op het gewenste sample moment.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 januari 2022 12:44:40 schreef Brightnoise:
De helft van de periode wordt L er nog bij opgeteld. Dat is een keuze voor de matrix, waarvan ik het waarom nog niet uitgeplozen heb.

Het gaat niet om optellen van L.

De 4051 kan standen 0...7 aannemen, gecodeerd met ABC, maar je hebt nog een stand '8' nodig; in totaal dus 9, van uiterst R naar uiterst L.

De negende stand - '8', uiterst L - wordt verkregen door met lijn D de 4051 te inhibiten en rechtstreeks L te kiezen via dat 4066-schakelaartje.
Daarna gaat die weer uit, gaat de 4051 weer actief, en tel je weer terug richting R.

code:


0 1 2 3 4 5 6 7     7 6 5 4 3 2 1           via 4051
                '8'                         via 4066 (inhibit 4051)

totaal 16 stappen, daarna herhalen
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: dank voor de uitleg. Ik had het tijddiagram er bij moeten tekenen......

(Maar dat was dan nog geen garantie dat ik het gezien zou hebben).

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op woensdag 12 januari 2022 17:11:11 (31%)

Op 12 januari 2022 13:36:43 schreef Martin V:
Hartelijk dank voor de toelichting Brightnoise.
Dat was de vraag die ik ook wilde stellen, waarom zijn er van die vreemde weerstand waarden gebruikt.
En dat heeft dus te maken met de spannings vermenigvuldiging.
[bijlage]
Door die gehele serieschakeling van weerstanden zou bij een spanning van 8 Volt symmetrisch een stroom lopen van 5,3mA.
Neem ik nu voor iedere weerstand een waarde van 510 ohm, dan loopt er een stroom van 3,92mA (bij tweemaal 8 Volt symmetrisch).
Over iedere weerstand staat dan netjes een spanning van precies 2,0 Volt.

Maar dat gaat dus niet werken, in dit geval. :)

Lijkt verdacht veel op wat een Italiaanse fabrikant vroeger bouwde (zie bijlag)

Ha DDSFM,

Dat is niet echt jong meer chipje van Harris later Maxim en weer later Vishay Siliconix :D
Heb je die wel eens gebruikt ? niet voor nieuw ontwerp denk ik.
Volgens mij kan je er niet meer aankomen veel te grote aan weerstand en langzaam !
Op het andere draadje van @Martin V heb ik de 74FST3125 aanbevolen ik denk zomaar dat die 10 keer sneller is en dat de aan weerstand 10 lager is :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.