Combi oven siemens HB83K552

Dag allemaal
Ik heb hier een siemens oven die niet meer werkt, de display doet het nog bij het inschakelen klikt er ook een relais, maar voor de rest werkt niets, geen magnetron of verwarmingselementen. Ook de ventilatoren draaien niet. Er zit 1 relais rechtstreeks aan de electronica gekoppeld, over dit relais gaat de spanningsval naar 0 als ik het toestel inschakel, dus die is goed. De rest van de relais die de verwarmingselementen enz schakelen worden niet ingeschakeld. Een schema is ook welkome dat maakt het zoveel makkelijker alvast bedankt

Je Enr is onvolledig dus een veelheid aan modellen HB83K552...

Er zit een overtemperatuurbeveiliging in serie met de lijnspanning.
Er zit ook een zekering in. Uiteraard in serie.
Er zitten 3 deurcontacten in die gesloten dienen te zijn.
Er is ook een mogelijkheid dat een hoofdrelais dienst weigert.

Indien je een foto vh typeplaatje plaatst kan ik eens zien achter een schema. Email zou dan ook handig zijn.

De ventilatorsturing gaat direct via de L en N. Dus geen veiligheden tss. Ik vermoed dus eerder een deurcontact. Meet ze allen na. Standaard microswitchen dus makkelijk zat. Falen regelmatig. Vooral die met 2 dunne draden die rechtstreeks naar de processor loopt. Hoge overgangsweerstand door te lage stroomvoering.

Het aparte voedinkje faalt ook regelmatig. Mss een te hoge rimpel met verstoring tot gevolg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De deurschakelaars en de temperatuurbescherming heb ik gecontroleerd dat lijkt allemaal in orde. De wikkelingen van de relais lijken ohms ook in orde. Type plaatje in bijlage

Ah een /45. Tja. Op het schema niet veel meer te zien dan ik reeds gezegd (geschreven)heb.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

kan je me toch even het schema uploaden? alvast bedankt

Heb je mail? Best in je profiel ingeven. Is copy/paste en google search beveiligd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meestal rotte elco's in voeding en zelfs soms lekkende elco's

Ik heb even de foutcodes uitgelezen, en blijkbaar was er een oververhitting van de invertor geweest, geen idee waarom dan de rest van de oven het niet meer doet. Na het resetten werkt alles weer.

Als dat zo is, dan is relais van inverter defect ( Op hoofd PCB).. Vervang deze zeker!!

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 1 september 2021 22:36:52 (10%)

Ik heb net hetzelfde probleem als RAF1, hoe kan ik deze resetten en het elektrisch schema zou welkom zijn.

Resetten is simpel: Stekker er uit en er weer in. komt fout terug is er een probleem in voedings circuit opp printje..

Ik haak maar even aan op dit topic, ik heb een Siemens HB83K552 / 09 met een probleem. Alle functies doen het, maar het display slaat wartaal uit. Soms blijft het donker, soms lichten alle tekens op, soms staat er iets willekeurigs. Lijkt op Elco dementie.

Juist heb ik het apparaat uitgebouwd en de motorkap verwijderd. De print met het display erop krijg ik er niet makkelijk uit. De voedingsprint is verdacht, dacht ik. Een apart printje met kooi tegen onopzettelijke aanraking, en 7 elco's erop. Elco's vervangen ?

Er zit op de hoofdprijshoofdprint een zilverkleurig component. Wat is het ?

Display is zelf defect, dat komt wel eens voor..

Nee, compleet met bedieningsprint aan voorzijde..

Ja nu zie ik het, het is module 00669426. EUR 140, weet niet of dat aan een 11 jaar oud apparaat verspijkerd moet worden.

Eerst ga ik op goed geluk de elco's uit de voedingsprint vervangen, ook al geef je me weinig kans.

Kan het in de gaten houden als er 1 voor de sloop binnenkomt..

Dank voor het aanbod. Een dezer dagen zet ik de elco's over en ga ik kijken of ik de oven aan de praat kan krijgen. Ik zal u allen op de hoogte houden van mijn wederwaardigheden.

De Elco's vervangen, voedingsprint teruggeplaatst. Helaas heeft het niet geholpen. Mocht een display print voorbij komen in de sloop, dan houd ik me gaarne aanbevolen.