EV analoge brandstofmeter aansturen

Hoi, ik ben met een EV bezig en wil graag de state of charge (SOC) op de bestaande brandstofmeter aansluiten, zie bijlage. Momenteel wordt de SOC weergegeven op een digitaal display met 0- 5V (5V is fully charged). Voor zover ik kan achterhalen is de bestaande brandstofmeter weerstand aangestuurd met lage weerstand - hoge weerstand (leeg - vol). Mijn vraag ik hoe deze aansturing kan bereiken met een redelijk simpele schakeling.

[Bericht gewijzigd door Inonyx op vrijdag 14 januari 2022 22:52:31 (16%)

Het digitaal display zal wel met een digitaal gecodeerd bericht vanuit de boordcomputer aangestuurd worden. Om dat om te zetten naar een analoog 12V-> 0V signaal is niet eenvoudig. Je moet dan eerst weten hoe dat bericht gecodeerd is. Dan moet je uitzoeken welke microcomputer (PIC oid) het meest geschikt ervoor is en dan moet je nog een bijpassend programma ervoor schrijven.

Dat valt gelukkig mee;
The BMS drives analog outputs
SOC = State of Charge: from 5 V, down to 0 V as the battery is discharged

Dan kan je met een transistor en wat weerstanden een eind komen denk ik of een opamp. Even googlen voor een schema van een generieke 'voltage amplifier'

EricP

mét CE

Je zult eerst eens moeten uitzoeken wat de weerstandswaarden van 'vol' en 'leeg' zijn.
Tevens is het handig om te weten welke spanningen er dan op de 'ingang' van de meter (cq. over de weerstand) staan. Van daar uit kun je verder gaan puzzelen. Met de info die je nu hebt weet je zeg maar... niks.

Gelukkig is dit geen industrie standaard. Dat zou te makkelijk zijn. Elke fabrikant houdt er zo z'n eigen plan op na. En zelfs binnen 1 fabrikant past niet altijd elke 'sensor' bij elke 'meter' - al lijkt het soms wel veel op elkaar.

Je verhaal lijkt erop te duiden dat de weerstand parallel staat aan de meter. Als er meer stroom door de weerstand gaat lopen, dan loopt er dus minder door de meter waardoor die lager gaat aangeven.

Als je schema klopt dan kun je met een Ampere meter en verschillende weerstanden in serie de schaal versus (m)A uitzoeken.

Geen idee wat er aan stroom gaat lopen.

Dit soort spul werkt meestal laagohmig, vermoed dat eem simpele potmeter meteen uitfikt.

Probeer anders eerst met een laagvermogen 12 Volt gloeilampje als weerstand.
Dit om een beetje een idee te krijgen waar je zit qua stroom, A of mA.

EricP

mét CE

Dit om een beetje een idee te krijgen waar je zit qua stroom, A of mA.

Het kan nooit veel zijn (in de automotive context).
Stel dat er 1A zou lopen... Dan zou de meter 12W dissiperen. Dat wordt best eh... warm.

Shiptronic

Overleden

ligt meestal in de range van 0-90 of 0-180 Ω

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Aan de tekening te zien lijkt het nog een kruisspoelmeter te zijn ook. Dan is aanwijzing op de meter in elk geval niet afhankelijk van de hoogte van de voedingespanning. De aanwijzing verandert dus niet als de boordspanning van zeg maar 11 naar 15 volt verandert.

Maar je kunt inderdaad de maxiamale waarde van de potmeter opmeten en de bijbehorende spanning. Doe dat dan ook als de potmeter op 3/4 en 1/2 en 1/4 staat. Dan kun je grafisch een lijntje trekken. Meet dat lijntje kun je dan iets met opamps bedenken om de potmeter te emuleren. Ik denk aan een soort van instelbaar stroombronnetje of zo.

Wat voor auto ben je aan het ombouwen?

Wordt dan zoiets:

code:

                    
                     +5V  
                      |                  
                     .-.        R2           +12V
                 R3  | |       ____           |
                     | |  +---|____|---+      |
                     '-'  |            |      |
               R1     |   |     +12V   |      | 
              _____   |   |   |\|      |      |
 van BMS  >--|_____|------+---| \      |      |
                      |       |  >-----+-----(x) Brandstofmeter
                      +-------| /             |
                      |       |/|             |
                     .-.        |             |
               R4    | |       0V            0V
                     | |        
                     '-'
                      |
                      0V       

De waarde van R2 ligt ergens tussen 1xR1 tot 2xR1
De waarde R3 ligt ergens tussen 0xR4 tot 1xR4. Dat wordt experimenteren.
Dan blijft ook de vraag open: Hoe lineair is de brandstofmeter?
Voor R1 en R4 kan je 10kΩ weerstanden nemen.
Je hebt een rail-to-rail output opamp nodig, die toch wat behoorlijk stroom moet kunnen verwerken

Dank voor alle reacties en het schema. Met een potmeter met lage weerstand kan ik inderdaad een indicatie krijgen op 12v hoe de meter reageert. Ga ik deze week bekijken. Het gaat om een Land Rover Series EV ombouw.