Philips AK630 cd speler, is het wat?

Nog druk bezig met allerlei verhuis karweien, het houd niet op.
Dus ondanks dat het snel open kan is het nog niet gebeurd. Het staat nu in de opslag maar ik hoop in februari weer veel te kunnen sleutelen. En een hoop uit te zoeken en nieuwe bestemming te geven. Ik wil ook diverse dingen online gaan verkopen die ik niet meer gebruik.
Maar vandaag zo'n 100kg aan oude electronica, loodaccu's, motors, trafos en kabels naar Galloo gebracht.
Het containerpark doet moeilijk hier als je veel elektronica brengt. Gek eigenlijk want het levert hun geld op.
Enfin, Galloo was de helft zo ver rijden, stuk rustiger en geen gedoe met afspraak maken en ik krijg nog iets van 1 cent per kg voor de e-waste :P
Natuurlijk meer voor de andere dingen zoals de loodaccu's, die zou ik ook niet naar containerpark gebracht hebben.
Maar omdat ik volgende week nog een keer moet gaan komt dan de definitieve afrekening. Is voor hun gemakkelijker dan voor klein bedrag meerdere keren alles te regelen. Ze zijn ook eenmaal een grote speler, als je al die enorme hopen ijzer e.d. daar ziet liggen, amai
@maarten, Hoe deden ze het dan? Ik ben even niet mee. Kochten ze oem gewoon iets in? Of kochten ze gewoon verschillende onderdelen zoals laser unit, aansturing pcb, voeding, kast ergens bij verschillende toeleveranciers en assembleerde ze dat zelf/lieten ze doen in hun opdracht tot een toestel?
@raaf12, ik zie dit zeker niet als topic kaap hoor. Ik vindt het zelf ook erg leuk om te weten hoe het zit etc.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 januari 2022 22:44:01 schreef brains:
@maarten, Hoe deden ze het dan? Ik ben even niet mee. Kochten ze oem gewoon iets in? Of kochten ze gewoon verschillende onderdelen zoals laser unit, aansturing pcb, voeding, kast ergens bij verschillende toeleveranciers en assembleerde ze dat zelf/lieten ze doen in hun opdracht tot een toestel?

Bedoel je Philips of Hema?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik bedoel de producten van de HEMA.
Van Philips weet ik wel dat dat niet altijd even logisch was hoe het precies zat, wie ontwikkelde wat etc.
Nu is het eenvoudig om als bedrijf iets met jou naam, evt wat aanpassingen naar goesting, bij een oem te bestellen.
Geen idee hoe dat toen in jaren 80 ging bij bv de HEMA.
Kan me ook goed voorstellen dat ze zelf iets "samenstelde" want volgens mij wil de HEMA zelf wel goed in de gaten houden wat er gemaakt word voor hun en welke kwaliteit. Enfin, vroeger dan toch toen nog "echt HEMA" was :+
Ik meen ooit gelezen te hebben dat ze al erg lang banden hadden met verschillende leveranciers voor allerlei basis dingen die ze kochten. Zo wisten ze welke kwaliteit ze kochten en bleef het van goede kwaliteit. Zo hebben ze ook eigen bakkerij dacht ik de ze nu wilde verkopen. Maar de mensen komen/kwamen naar de HEMA omdat ze wisten welke kwaliteit ze hadden, betaalbaar en dat die constant was. Maar ik geloof dat het nu al een tijdje aan het afzakken was omdat men op verkeerde manier wilde concureren met andere winkels zoals action. Bv door steedsnop andere plekken te willen inkopen IPV de duurzame relaties die ze vaak hebben met diverse leveranciers. De bakkerij te verkopen en meer. Ik heb dit altijd gek gevonden want de mensen kopen met een reden dingen bij de HEMA. Willen ze super goedkoop en niet weten welke kwaliteit precies gaan ze wel naar de action of zo.
Vroeger toen ik jong was hadden ze ook heel veel soorten koekjes, stonden ze bekend om goede betaalbare wijnen en meer. En natuurlijk de klassiekers als de rookworst en tompoes. Die 2 moet ik wel eens uitleggen aan Belgen :P
Dus soort van eigen productie/assemblage van audio en video zou ik zeker niet vreemd vinden bij HEMA

maartenbakker

Golden Member

Hema had voor zover ik weet geen eigen assemblage, maar kocht wel slim in en gaf mogelijk ook de specificaties voor custom modellen.

De CD-kits waar ik het over had, werden door een of ander bedrijf in Taiwan samengesteld uit Philips loopwerken en naar Philips ontwerp nagebouwde printplaten, en mogelijk door een derde bedrijf in een kastje geschroefd. Dat alles voor zover ik weet in Taiwan, en daarna pas door Hema geïmporteerd. Zoek bijvoorbeeld op Hema CD-2019.

Hema kocht ook wel in het oostblok in toen het nog oostblok was. Bijvoorbeeld de onderdelenkastjes die bij Conrad nog steeds onder de naam MARS verkocht worden, die hadden zij in een dikkere staalsoort met de naam HEMA in het MARS-logo. Die komen dacht ik uit Tsjechië.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 januari 2022 00:15:05 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 januari 2022 23:56:22 schreef brains:
En natuurlijk de klassiekers als de rookworst en tompoes. Die 2 moet ik wel eens uitleggen aan Belgen :P

tompoes? je bedoelt een glacé, in BE :-)

RAAF12

Golden Member

OT https://nl.wikipedia.org/wiki/Tompoes
Het Belgische glacéke ziet er anders uit op de foto in de wiki dan de NL versie...

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/1226559/hema-rookworst-komt-toch-v…

Morgen gaat de HEMA weer open in Nederland, eet smakelijk!
/OT
En anders maar even verder in de Koffiecorner. https://www.circuitsonline.net/forum/section/26

De eerste generatie Hema tv's waren van dik zacht plastic en waren ook onder de naam TEC verkrijgbaar. De monitor look tv's werden bij de fabriek waar ook Multitech geproduceerd werd ingekocht. De bijbehorende onderdelenpakketten kwamen van Electronics Nederland die tevens importeur van meerdere Tech apparatuur was. De stereo tv's waarvan één model door de consumentenbond uitgeroepen werd tot beste koop!! werden door Zannussi geproduceerd en vooral de eerste modellen waren bij uitpakken al total loss omdat bij het minste geringste de beeldbuisbevestigingen afbraken. Alle apparatuur die Hema verkocht was parallel import en werd in eigen beheer onder garantie hersteld. De Hema heeft uit marketing oogpunt de electro en audio/video andere merknamen gegeven, het merk Reactor bestond al voor boormachines en Sound&vision klonk toch wat professioneler omdat het merk Hema meer met een goedkoop warenhuis associeerde.