Driehoek (tp3) schroevendraaiers

Weet iemand waar ik zonder al te lange levertijd een setje driehoek (TP3)schroevendraaiers kan aanschaffen?

Ik heb o.a. op Aliexpress en Amazon wel setjes gevonden met bijvoorbeeld 1.8, 2.0, 2.3, 2.6 en 3.0mm maar de geschatte levering is ergens in februari.

Nou wil dat nog wel eens meevallen, heb ook wel eens dingen via Ali binnen een paar dagen ontvangen, maar ik zou liever iets lokaler kopen of in ieder geval met een kortere geschatte levertijd.

Ik zoek wel specifiek schroevendraaiers en geen losse bitjes, de schroeven zit 5cm verzonken in een plastic schacht van ik schat 5mm diameter. Ook liefst een set want dan weet ik tenminste zeker dat een ervan wel gaat passen en dan heb ik meteen ook de andere maten voor een volgende keer dat ik zo'n ding tegenkom.

Ha Delphium,

Heb je al eens bij H.B.M. of toolstation of iets dergelijks gekeken ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

Op 14 januari 2022 18:16:09 schreef electron920:

Heb je al eens bij H.B.M. of toolstation of iets dergelijks gekeken ?

Voor "gewone" tri-wing geen punt, maar een TP3 is gewoon een lastig ding.

Dit is echt speciaal Apple, Nintendo enz enz.

jerome

Golden Member

In nood zou je een torx schroevendraaier kunnen nemen en daar 3 beentjes kleiner gaan slijpen zonder zijn buurman te raken :-).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 14 januari 2022 20:18:54 schreef BenI2C:
https://www.bol.com/nl/nl/p/tri-wing-schroevendraaier-voor-nds-ndsi-wi…

Bedankt maar dat is een tri-wing (TW3), geen driehoek (TP3).

Ik heb her en der wel wat losse TP3 schroevendraaiers op Nederlandse websites gezien maar niet als set en er staat dan ook geen maat bij maar zoiets als 'voor ... apparaat'.

Conrad heb ik wel gekeken maar vond het tamelijk onmogelijk om er gericht te zoeken naar deze vorm.

Torx afslijpen zie ik niet zo zitten.

Ik had gehoopt dat iemand hier een goede leverancier in Nederland of in ieder geval Europa zou weten maar het is kennelijk nog lastiger dan ik al dacht.

Lijkt erop dat ik misschien geduld zal moeten hebben tot februari. Mocht iemand nog iets weten dan hoor ik het graag, zal nog even wachten met bestellen voor het geval dat.

joopv

Golden Member

Je zou het eens kunnen proberen bij telefoon reparatie shops in de buurt.

Secufast, weet alleen niet of ze leveren aan particulieren...

Volgens mij heeft TME een paar in het assortiment. Ze hebben er niet veel, maar misschien kun je er mee uit de voeten.

Indien de link niet werkt : Werkplaatsuitrusting -> Gereedschappen -> Schroevendraaiers (en dan bittype "Y (TP)" selecteren).

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ik heb een setje-van-drie gekocht ooit. Je mag ze lenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 15 januari 2022 04:52:03 schreef oxurane:
Volgens mij heeft TME een paar in het assortiment. Ze hebben er niet veel, maar misschien kun je er mee uit de voeten.
...

Dat zijn -als ik de foto's bekijk- ook tri-wing exemplaren (die Y was al een dead giveaway, dat zou Δ moeten zijn).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

In nood lukt het soms ook met een goede platte schroevendraaier.

mel

Golden Member

Met een beetje goede wil haal je dat ding wel los. En dan natuurlijk normale schroeven gebruiken om in elkaar te zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ze zitten standaard in mijn schroevendraaiersetje van iFixit

Naast die driehoek ook triwing en hele kleine torxen (bv voor een telefoon) maar ook dingen als security torx

Niet het goedkoopste setje, maar wel super handig, zeker omdat er ook tenminste de minder gangbare in zitten

https://www.eleshop.nl/ifixit-manta.html

Enige nadeel is dat dit een bitjessysteem is, in hoeverre je dus verzonken erbij kunt komen.. dat ligt aan de diameter van het gat. 't schroevendraaiertje zelf is een mm of 6 in diameter (dus de bithouder)

https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/thumbnail/1920x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/b/e/be9d7ea3f04ebf5e8d745170cf2bca7a.pdtgxs1ydjgfsaus.jpg

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 15 januari 2022 13:29:23 (17%)

mel

Golden Member

mooie set. ik had er ook een, laten vallen op een steiger...Het water was erg nat.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Karma, zo'n set hoort niet op een steiger, maar in een (droge)werkplaats.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hensz

Golden Member

Kijk eens bij iFixit: https://eustore.ifixit.com/collections/drivers-wrenches?pf_t_drive_typ…
Hebben een eu-winkel en versturen normaliter ook vanuit Duitsland meen ik.

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

@DJSmiley zijn die iFixit wel een beetje sterk. Ik heb wel eens van die 4mm bitjes gekocht en bij normaal gebruik dus met de meegeleverde houder en handkracht breken die soms wel eens met losdraaien van oude apparatuur waar alles soms wel eens extra vast lijkt te zitten. Waren wel goedkoop setje van oa Baaco en radio Twente in DenHaag.

Waar ik een hele set had met ca 20 bitjes voor 8,- lijkt me de iFixit wel veel beter te zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 15 januari 2022 20:05:36 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

iFixit, was dat niet juist ontstaan omdat er zo moeilijk aan goed passend gereedschap te komen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 januari 2022 13:21:58 schreef DJSmiley:
Ze zitten standaard in mijn schroevendraaiersetje van iFixit

Enige nadeel is dat dit een bitjessysteem is, in hoeverre je dus verzonken erbij kunt komen.. dat ligt aan de diameter van het gat. 't schroevendraaiertje zelf is een mm of 6 in diameter (dus de bithouder)

Heb in het verleden al eens overwogen deze set aan te schaffen maar ten eerste heb ik al een aardige verzameling bitjes en ten tweede heb ik nu al meerdere keren te maken gehad met diep verzonken schroeven waar de houder voor zo'n bitje net te breed voor is. Heb een sterk vermoeden dat dat ook nu weer een probleem zou zijn.

Op 15 januari 2022 19:08:10 schreef Hensz:
Kijk eens bij iFixit: https://eustore.ifixit.com/collections/drivers-wrenches?pf_t_drive_typ…
Hebben een eu-winkel en versturen normaliter ook vanuit Duitsland meen ik.

Bedankt, die had ik al bekeken voordat ik dit topic opende en volgens mij zitten daar geen schroevendraaiers met TP3 profiel bij.

Hensz

Golden Member

Toch beter kijken. In de kleine set zit er één (Y0) en in de grote set twee (Y0 en Y000). Ik weet niet wat je nodig hebt, de benamingen zijn nogal exotisch vind ik, vergelijken met de maten die je opgeeft. Ook is het natuurlijk lastig om een set van tig schroevendraaiers á €55,- aan te schaffen als je er maar 2 van nodig hebt.

Don't Panic!
fatbeard

Honourable Member

Lezen lijkt meer en meer een verloren kunst te zijn >:) dus ik speel maar even advocaat van de duivel, dus.
:o Ik schijn er zelf ook moeite mee te hebben...

De complete(?) lijst staat hier, maar voor wie dat teveel informatie vindt is hier een uitgeklede versie:

Drivers met de benaming Y... zijn tri-point (wat overigens NIET hetzelfde is als tri-wing), maar die zoekt @Delphium kennelijk niet.
Helaas noemt @Delphium dat wat hij zoekt TP... maar dat is alleen een andere benaming voor hetzelfde; mogelijk zoekt hij de tri-lobe (TP3), ook wel tri-point3 genoemd.

In de set die @DJSmiley ook al liet zien zijn op de derde rij van boven aan de rechterkant wel 'echte' driehoek bitjes te zien; die heten alleen tri-angle (TA...) (a.k.a. Δ...); de tri-lobe variant ontbreekt in deze set.
De bijbehorende driver zal waarschijnlijk te dik zijn (mijn eigen exemplaar meet 6.8mm) om in de behuizing bij de gewraakte schoeven te komen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 16 januari 2022 14:59:51 schreef fatbeard

In de set die @DJSmiley ook al liet zien zijn op de derde rij van boven aan de rechterkant wel 'echte' driehoek bitjes te zien; die heten alleen tri-angle (TA...) (a.k.a. Δ...); de tri-lobe variant ontbreekt in deze set.
De bijbehorende driver zal waarschijnlijk te dik zijn (mijn eigen exemplaar meet 6.8mm) om in de behuizing bij de gewraakte schoeven te komen...

Ik heb ze inderdaad wel steeds TP3 genoemd en zo ben ik ze op meerdere websites ook tegengekomen maar volgens de Wiki lijst die jij quote heet wat ik zoek dus eigenlijk een Tri-angle (TA) !

Ik had dus al meerdere sets op o.a, Ali gevonden met zo'n TA profiel (dus rechte kanten) en daar wordt toch vaak naar verwezen als TP3 maar dat klopt dus kennelijk niet. Het verschil tussen die twee is ook wel vrij subtiel.

Volgens diezelfde wiki kun je zo'n TA in principe open krijgen met een Torx maar zelfs mijn kleinste Torx past er niet in. Daarnaast zitten dit soort schroeven soms best stevig vast en zitten de meeste nogal diep en als ik het profiel strip ben ik verder van huis, dus het lijkt me toch beter om de juiste schroevendraaier te gebruiken.

Heb inmiddels een account aangevraagd bij secufast via mijn bedrijf maar ik betwijfel of die echt hebben wat ik zoek, maar misschien krijg ik meer te zien als ik een account krijg. Ik vermoed echter dat ik maandag maar gewoon zo'n set op Ali of Amazon zal moeten bestellen en geduld zal moeten hebben.